Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування презентував законопроект про внесення змін до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» (щодо вдосконалення правового регулювання інституту старост та його діяльності в умовах воєнного стану). Організований комітетом захід відбувався в інформаційній агенції «Укрінформ» за сприяння та підтримки Програма USAID РАДА: наступне покоління та DESPRO.
Презентуючи документ, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Віталій Безгін (на знімку праворуч) зауважив, що зазначена законодавча ініціатива є результатом ефективної комунікації законотворців з усіма зацікавленими сторонами, і передусім з представниками органів місцевого самоврядування, які брали активну участь у виїзних заходах комітету в регіонах. «Минуло два роки з моменту ухвалення чинного закону. За цей час ми пройшли повний цикл, вивчили практику застосування, вивчили вплив повномасштабного вторгнення, об’їздили майже всі області України з обговоренням та підготували зміни», — зауважив народний депутат.
Політик також розповів про основні новели законопроекту. Вони, зокрема, стосуються:
- уточнення алгоритму утворення старостатів та забезпечення безперервності роботи старост;
- наділення голови територіальної громади повноваженнями одноосібно призначати старосту у випадку бездіяльності відповідної місцевої ради;
- встановлення додаткового критерію під час формування старостинських округів, а саме врахування показника щільності населення в територіальній громаді;
- запровадження особливостей функціонування інституту старост під час дії воєнного стану.
Водночас народний депутат уточнив, що відповідно до законопроекту, всі населені пункти, окрім адміністративного центру громади, мають входити в старостинські округи.
Щодо повноважень сільського, селищного, міського голови призначати на посаду старост, то, за словами В. Безгіна, голова може це зробити, якщо місцева рада не затверджує тричі поспіль старост, кандидатури яких були підтримані на громадських обговореннях, а також якщо місцева рада достроково припинила свої повноваження, або ж якщо сесії місцевої ради не скликаються упродовж шести місяців.
Парламентарій також додав, що таке призначення діятиме шість місяців, а в разі припинення повноважень місцевої ради — на строк повноважень сільського, селищного, міського голови.
Крім того, документом регулюються додаткові умови утворення старостинських округів. За словами політика, до критерію кількості необхідного для утворення старостинського округу (мінімум 500 осіб), додається показник щільності населення на території. Також якщо показник щільності населення в громаді нижчий за середньостатистичний по Україні, то нижня межа кількості жителів знижується до «не менше 200».
Водночас Мінінфраструктури доручається протягом двох місяців визначити перелік громад із низькою щільністю населення.
Щодо функціонування інституту старост під час дії воєнного стану, то сюди, наголосив В. Безгін, відноситься право на проведення щорічного звітування у дистанційному режимі, можливість для сільського, селищного, міського голови призначити в. о. старости у разі мобілізації старости (зі збереженням йому посади як соціальної гарантії для військовослужбовця), а також проведення громадського обговорення кандидатури старости в режимі онлайн (за участі начальника районної або обласної військової адміністрації).
Законопроектом передбачена можливість офіційного звільнення старости (за його бажанням), якщо територія громади є тимчасово окупованою — за рішенням начальника ОВА. Також пропонується розблокувати можливості призначення старост у громадах, у яких запроваджено військові адміністрації населених пунктів із самоврядними повноваженнями (не діє місцеве самоврядування).
Наразі законопроект ще не зареєстровано в парламенті. Це, як зазначалося під час його презентації, пов’язано з великою кількістю публічних обговорень. За словами В. Безгіна, реєстрація законопроекту планується цього тижня.
Фото зі сторінки комітету у Фейсбуці.