У Ковелі, одному з найбільших транспортних вузлів на заході держави, в межах проєкту зі створення нових експортно-логістичних можливостей для бізнесу відбувся економічний форум міст залізничників.

У заході взяли участь представники Коростеня, Здолбунова, Жмеринки, Сарн, Вараша, Києва, Львова, Рівного, АТ «Укрзалізниця», заступник голови Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури Роман Комендант, голова Волинської обласної ради Григорій Недопад, заступник начальника Волинської обласної військової адміністрації Вікторія Левчук, депутати Ковельської міської та районної рад, підприємці. До розмови онлайн доєднались: голова Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олена Шуляк, комерційний директор БТК терміналу міжнародного порту Клайпеда Руслан Малінін, заступник директора ДУ «Офіс з розвитку підприємництва та експорту» Андрій Литвин та інші причетні до транспортної галузі.

— Усі міста залізничників відчувають, наскільки перспективною і відповідальною є ця ініціатива, адже нині увага держави, міжнародних організацій привернута до залізниці як основного перевізника. Наш форум — пошук нових шляхів логістики, і це — залізничні вузли. Для Ковеля надзвичайно важливим є відновлення повноцінного використання вузької колії, що сприятиме економічному розвитку міста, — наголосив у вітальному слові міський голова Ковеля Ігор Чайка.

— Великі сподівання на розвиток монопрофільних міст ми пов’язуємо зі створенням індустріальних парків, один із яких вже працює у Нововолинську. Розроблена концепція індустріального парку в Ковелі, на фініші запуск іще одного в прикордонні. Активно працюємо над залученням на ці майданчики іноземних партнерів, заведенням інвестицій, розміщенням виробництв, зокрема й релокованих. Наша перевага — це близькість кордону. Однак держава повинна потурбуватися про збільшення пропускних потужностей наших транспортних магістралей, і найперше залізничних, — сказав голова Волинської обласної ради Григорій Недопад.

У свою чергу заступник міністра інфраструктури Юрій Васько, який теж долучився до дискусії, зазначив, що є багато планів з нарощування потужностей. Зокрема, планується побудувати понад три тисячі кілометрів євроколій у чотирьох напрямках, створити транзитні коридори з ЄС із виходом до Чорного, Балтійського та Егейського морів.

— Але все це, — наголосив заступник міністра, — вимагає сталої економіки. ЄС має намір спрямувати приблизно 50 млн євро на розвиток прикордонної інфраструктури, і все це разом матиме мультиплікаційний ефект для громад.

Потребу перегляду відповідальності в земельних, податкових та розвиткових питаннях монопрофільних міст обговорили за участю голови парламентського Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олени Шуляк. Вона висловила готовність за пропозиціями органів місцевого самоврядування напрацювати законодавчі інструменти для збалансування інтересів національних монополій та громад. На що голова Волинської облради Григорій Недопад зауважив, що зробити це було б на часі, бо ці взаємини досі визначає застаріле, ще радянське, законодавство. На прикладі Ковеля він аргументував, що від діяльності «Укрзалізниці» у місцевий бюджет потрапляє лише ПДФО, який щороку зменшується, тим часом громада сповна надає залізничникам комунальні, соціальні, медичні та освітні послуги. Водночас має місце несплата національною транспортною корпорацією 70 мільйонів гривень земельного податку, також «Укрзалізниця» не погоджується рекультивувати використані землі.
Серед багатьох питань, які порушували на форумі, — інтеграція з ЄС водних, авто- та залізничних шляхів України на прикладі євроколії Ковель—Хелм.

На панельних дискусіях, зокрема, наголошували, що Ковель — це старт найшвидшого шляху національного виробника до Варшави, інших великих європейських столиць та морських портів Балтії. Майже на всіх інших великих прикордонних залізничних вузлах товари на шляху до Європи треба перевантажувати з колії радянського стандарту на європейську. Ковель є винятком, оскільки ще з часів Другої світової війни має пряму залізничну колію європейського стандарту. Відтак необхідно якнайшвидше використати цю можливість для прискорення перевезення вітчизняних вантажів у Європу і експортних — в Україну.

Ішлося також про розробку проєктів нових експортно-логістичних можливостей для МСП у Ковелі та громадах-партнерах (Здолбунів, Жмеринка, Коростень), що здійснюватиметься в межах програми міжнародної співпраці «EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП», яка спільно фінансується ЄС та урядом Німеччини і реалізується німецькою федеральною компанією Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit (GIZ Ukraine) GmbH.

На форумі неодноразово зазначалося, що робота залізниці в умовах, коли російськими агресорами блоковані порти на Чорному морі, має величезне значення для економіки держави. Тому потрібно шукати і знаходити шляхи для швидшого переміщення вантажів сталевими магістралями і збільшення обсягів цих перевезень.

Фото з сайту Ковельської міської ради.