У місті Чорноморську Одеського району Одеської області на майданчику підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування і підкомітету з питань виборів, референдумів та інших форм безпосередньої демократії Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування відбувся відкритий діалог на тему: «Оптимізація адміністративно-територіального устрою та її вплив на територіальну організацію і адміністрування виборів».
Предметом дискусії стали цілі, етапи реформування та основні виклики, обумовлені військовою агресією російської федерації проти України у сферах місцевого самоврядування, адміністративно-територіального устрою України, служби в органах місцевого самоврядування та виборчого законодавства. А також зміст комплексних законодавчих змін із зазначених питань.
У межах заходу відбулося дві панельні дискусії: «Ключові принципи та критерії формування адміністративно-територіального устрою та основні виклики, обумовлені військовою агресією російської федерації проти України» та «Проблемні питання організації та підготовки виборів у повоєнний період та можливі шляхи їх законодавчого врегулювання».
Під час першої панелі обговорювалися питання: законодавчого регулювання питань адміністративно-територіального устрою; критеріїв (методологія) формування адміністративно-територіальних одиниць; проблемні питання та корегування адміністративно-територіального устрою України.
Під час другої — строки призначення виборів після припинення/скасування воєнного стану; перегляд меж виборчих округів та утворення нових виборчих дільниць з огляду на стан внутрішнього переміщення населення та оптимізований адміністративно-територіальний устрій; механізм визначення належності особи до певної територіальної громади з метою реалізації виборчих прав; реалізація виборчих прав громадянами (у тому числі щодо участі у виборчому процесі, пов’язаних із правом голосу), які підозрюються в колабораціонізмі або державній зраді.
«У Чорноморську працювали з громадами Одещини (і не тільки). Традиційний регіональний виїзд з метою звірити годинники та сформулювати спільні позиції щодо адвокації інтересів децентралізації та добробуту громад», — зауважив представник комітету Віталій Безгін, зупинившись на декількох важливих моментах за підсумками зустрічі.
По-перше, ухвалений законопроект № 8263 про дерадянізацію порядку вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України не вбачає жодної автоматичної зміни статусу громад! «Очікуємо на підпис Президента. Країна чекає на такий закон 25 років», — зазначив він.
По-друге, не існує в природі жодного законопроекту чи концепту, який передбачає ліквідацію усіх громад менше 10000 населення. Не знаю, звідки взявся цей фейк і хто його поширює, але це повна маячня.
По-третє, будемо боротися, щоб поріг партизації на наступних місцевих виборах було піднято. Помилка 2019 року спричинила чимало негативних наслідків, які досі призводять до розбалансованого розвитку територій та політичних конфліктів.
По-четверте, вважаю будь-які чутки про зменшення відсотку загального ПДФО для громад з 64% до 60% шкідливими не просто для місцевого самоврядування, а й для держави Україна та її Європейського майбутнього. «Хто має сумніви, може просто відкрити висновок Єврокомісії щодо кандидатства України від літа 2022 року, де міститься позиція про 64%», — наголосив депутат.
По-п’яте, рішення щодо військового ПДФО в бюджеті на 2024 рік має бути збалансованим та ґрунтуватись на пріоритетах Збройних Сил. Але, водночас, має бути зваженим та пройти крізь ретельні консультації та отримати підтримку стейкхолдерів. «Озвучив тут ту саму позицію, що озвучив міністру фінансів у понеділок: 50% у державний бюджет цільовими коштами на ВПК, 25% у місцеві бюджети цільовими коштами на потреби безпеки і оборони, 25% у місцеві бюджети», — написав В. Безгін у Фейсбуці.
По-шосте, громади, які сумлінно допомагають ЗСУ, не повинні мати ризиків через потенційне перевищення повноважень, держава повинна надати максимально прозорий інструмент. Саме для цього розраховуємо вже на найближчому засіданні комітету підтримати законопроект № 9559-д про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування у період дії воєнного стану.
Народний депутат також зауважив, що комітет повернувся до роботи над законопроектом «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні» (№ 4298). Нині, за його словами, підготовлено редакцію, яка враховує зауваження та рекомендації НАЗК та Єврокомісії. «У жовтні ми плануємо пройти закрите обговорення за модерацією партнерів з Ради Європи і після цього виходити в залу на друге читання», — повідомив він.
Вл. інф.