На знімку: начальник Волинської обласної військової адміністрації Юрій Погуляйко, голова Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики Олександр Гайду та голова Волинської обласної ради Григорій Недопад (зліва направо) уважно вислуховують пропозиції і зауваження депутатів та аграрії.

Вибір місця засідання не випадковий. Адже саме через Волинську область сьогодні проходять основні залізничні й автомобільні маршрути з українським зерном. Це надзвичайно важливо, адже через воєнні дії експорт зерна та іншої сільгосппродукції через порти Чорного моря і Дунайського пароплавства значно ускладнилися і пов’язані із значними ризиками. Волинь же має два залізничні переходи через українсько-польський кордон. До того ж широка вітчизняна колія завширшки 1520 міліметрів заходить аж в польські міста Хелм і Катовіце. Остання — на відстань 400 кілометрів (аж під кордон з Німеччиною) і широко використовується для перевезення української залізної руди на металургійні підприємства Польщі. Окрім того, Ковель сполучений вузькою європейською колією з Хелмом, однак через свій технічний стан ця важлива магістраль поки що використовується недостатньо ефективно.

Змальовуючи ситуацію з експортом аграрної продукції, голова Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики Олександр Гайду зазначив, що питання експорту української агропродукції має великі складнощі.

— Дія «зернового коридору» припинена, робота Дунайських річкових портів теж під питанням через постійні обстріли, є значні руйнування. І це викликає побоювання вітчизняних аграріїв експортувати саме через річкові порти. Також ми не розуміємо, як надалі здійснюватиметься експорт через кордони залізницею та автотранспортом у зв’язку з тим, що наші сусіди запровадили заборону на експорт деяких видів української сільгосппродукції. Регіони, які до цього експортували мінімум, нині взялися за великі об’єми, а це значне навантаження на інфраструктуру, дороги, логістику, митницю та прикордонну службу. Ми також покладали великі надії на залізничні маршрути, однак зіткнулися з проблемою в різниці ширини колій, а також із нестачею перевалочних пунктів в областях біля кордонів України з нашими сусідами. Ми не були до цього готові, але бізнес швидко пристосувався. Нині на Тернопільщині, Львівщині й на Волині вже будуються термінали. Усе це дасть змогу швидше реагувати на виклики, — зауважив голова парламентського комітету.

Зважаючи на таку ситуацію, як вважає Олександр Гайду, необхідно прискорити спорудження перевантажувальних портів на суходолах.

— Два сухі порти нині додатково будують у Волинській області. Їхня річна пропускна спроможність становитиме понад три мільйони тонн, — зауважив парламентарій.

У засіданні комітету, окрім народних депутатів, узяли участь начальник Волинської обласної військової адміністрації Юрій Погуляйко, голова Волиньради Григорій Недопад, митники, керівники низки обласних служб, аграрії області.

Присутнім на засіданні аграріям цікаво було почути озвучену Олександром Гайду інформацію про найновіші законодавчі ініціативи профільного комітету щодо державної підтримки сільського господарства та експорту агропродукції під час воєнного стану.

— Ми виносимо на голосування законопроект, який дасть змогу на кордонах будувати мультимодальні термінали, закуповувати зерновози, зводити елеватори. Це будуть донорські кошти наших міжнародних партнерів. Вони будуть закладені в держбюджеті і ними зможуть скористатися наші аграрії, — наголосив він.

Члени профільного комітету Верховної Ради України під час робочої поїздки на Волинь також оглянули виробничі потужності кількох великих агропідприємств області.

Фото з сайту Волинської обласної ради.