— В умовах воєнного стану для організації навчального процесу надважливими є питання безпеки, доступ до освіти учнів з числа зовнішніх та внутрішніх переселенців, а також прийняття ефективних управлінських рішень.

Від освітян Миколаївської, Кіровоградської та Одеської областей ми отримали кілька десятків запитань до експерта U-LEAD, відповіді на які також прозвучали під час заходу, — розповів Олег Яременко, керівник регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Кіровоградській області.

Експерт U-LEAD з питань освіти Сергій Дятленко нагадав учасникам про те, що навчальний процес і навчальний рік не є тотожними поняттями.

— Згідно із постановою навчальний рік починається 1 вересня 2023 і триває до 28 червня 2024 року. Але важливо пам’ятати, що навчальний процес — це 35 тижнів. Норму про 175 навчальних днів на час дії воєнного стану скасовано, — наголосив спікер.

Під час інформаційної сесії експерт надав роз’яснення щодо організації навчального процесу у школах в умовах воєнного стану. За його словами, форма навчання визначається рішенням обласних військових адміністрацій та засновників закладів освіти і залежить від наявності укриттів та можливості організувати безпечне навчання.

Формат навчання може змінюватися залежно від безпекової ситуації тощо. 

Якщо батьки не погоджуються з очною формою навчання, вони можуть обрати іншу: дистанційну, сімейну, екстернатну.

Також розглянули особливості повноважень місцевого самоврядування щодо прийняття рішень та кадрові питання, пов’язані із призначенням директора школи в умовах воєнного стану; організацією роботи педагогів, які перебувають за кордоном; тимчасовим зупиненням роботи освітнього закладу.

Актуалізувати інформацію щодо подання звітності, яка використовується для розрахунку освітніх субвенцій, учасникам допоміг Андрій Литвинчук, перший заступник директора ДНУ «Інститут освітньої аналітики».

Підсумовуючи інформаційну сесію, Сергій Дятленко наголосив: «Освіта — це не камінь, що обростає мохом, а процес постійного руху і розвитку». Він представив учасникам декілька лайфхаків, як покращити цей процес і зробити його більш дитиноцентричним.

Зокрема, використовувати зручні шкільні меблі, розвивати фізичну активність дітей, планувати в розкладі уроки парами для старшокласників, а для початкової школи — прогулянки.

Для ефективного використання коштів та інших ресурсів освітніх закладів вивчати деякі дисципліни на базі міжшкільних ресурсних центрів, якщо мало учнів — створювати класи-комплекти у початковій школі, об’єднувати учнів наступних класів для проведення окремих уроків (наприклад фізкультури для 5—6-х класів або 8—9-х).

На думку Сергія Дятленка, скасування оцінок з окремих предметів, запровадження нестандартних форм уроків (експедиції, фестивалі, дослідження, інтелектуальні ігри тощо), реалізація проєктів із залученням учнів, створення волонтерських центрів у школах — усе це підвищує мотивацію школярів до навчання.

А для підвищення ефективності організації освітнього процесу експерт радить серед іншого сприяти зменшенню використання учнями мобільних телефонів.

Довідково

Програма «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами — Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією — для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування.