Війна має руйнівні наслідки для кожного в Україні. Повітряна тривога, обстріли та бомбардування відбуваються щодня, спричиняючи смерть, поранення та порушення повсякденного життя. Діти страждають найбільше – вони налякані, травмовані та позбавлені безпеки у своєму житті. Однак вони продовжують мріяти і з надією дивляться у майбутнє.

Фонд Брето був однією з перших організацій, які підтримали освіту дітей ще у березні 2022 року, коли почалася війна. Про освітні  програми  в Україні я поспілкувалася з  регіональною менеджеркою освітніх програм в Україні – Олександрою Лісогор.

- Олександро, розкажіть будь ласка про співпрацю Фонду з українськими школами і як допомогти дітям в умовах війни продовжувати навчання?

- «Мене вразила історія одного з учнів школи на Закарпатті. «Я хочу стати архітектором. Мені подобається створювати різні кадри з конструкторів Lego», – розповів Євген, учень 2 класу з Хуста, Україна, граючи в математичні ігри на планшеті, який його школа отримала у рамках програми EdTech від Фонду Брето. В Україні, наша команда швидко підготувала канцелярські набори з кольоровими олівцями, крейдою, книжками-розмальовками, ігровим тістом і буклетами з психосоціальної освіти. Співпрацюючи з партнерськими організаціями, Фонд Брето зміг розповсюдити 6000 пакетів канцелярських товарів у центрах для біженців, дитячих будинках і освітніх центрах.

- Розкажіть будь ласка, про проєкт «Буклети для життя»? Як це допомагає дітям долати тривогу?

- «Перші школи, які отримали наші буклети, почали використовувати їх в укриттях. Це виявилось зручно, адже у великому приміщенні, де перебувають учні кількох класів, проводити традиційні уроки майже неможливо; тоді як буклет можна відкрити на будь-якій сторінці й організувати заняття з цікавим матеріалом. Тоді ми подумали, що школи можуть потребувати також якесь обладнання, щоб учні могли займатись зручніше. Поспілкувавшись із нашими школами-партнерами, ми визначили, що невеликі столики, стільчики та пуфіки - це саме те, що школи хотіли б бачити в укриттях. Цього року три школи в Україні отримали таке обладнання - школа у Снігурівці, школа у Широкому (на Миколаївщині) та школа у Каневі. Наступного року ми плануємо розширювати мережу шкіл у цьому проєкті. У 2023 році, зрозумівши необхідність не лише у буклетах, а й у облаштуванні просторів для дітей, команда Фонду запустила проєкт “Буклети для укриттів”. Фонд Брето переклав та адаптував навчальні буклети, щоб заповнити прогалину в навчанні для дітей, які не мали доступу до шкіл. За понад рік роботи в Україні, наші буклети отримали понад 30 000 дітей. З буклетами працюють у школах, бібліотеках та вдома. Широківський ліцей, що на Миколаївщині, став одним із наших партнерів. “Наприкінці навчального року нашому закладу пощастило познайомитися з Фондом Брето та командою, яка щиро переймається долею українських дітей. Завдяки Фонду, ми облаштували навчально-ігровий куточок, отримали цікаві дидактичні буклети з різних навчальних предметів, де містяться завдання в ігровій та творчій формі; розкладні столи, килимки та дуже зручні пуфи для сидіння”, - розповіла Ірина Афанасьєва, заступник директора з виховної роботи.

- Розкажіть докладніше про освітню програму навчальних технологій EdTech, завдяки якій діти можуть отримати планшети з додатками для початкової школи?

- «Провідною програмою Фонду Брето у всіх країнах є EdTech - програма навчальних технологій. Школи, які стають нашими партнерами, отримують планшети з додатками, які легко застосовувати на уроках у початковій школі. Ми маємо 5 шкіл-партнерів – чотири безпосередньо в Україні та одна в Бухаресті (освітній центр для українських учнів початкових класів).

«Мені дуже подобається використовувати планшети на наших уроках, тому що наш вчитель обирає для нас дуже цікаві завдання, і це робить уроки захоплюючими», — розповів Даня, ученик 5-го класу освітнього центру в Бухаресті.

- Як школам взяти участь у програмі EdTech , щоб діти отримали планшети для навчання?

«Найперше, що школами варто робити - зв’язатись із нами у соцмережах, інстаграм - breteaufoundationukraine, фейсбук - The Breteau Foundation Ukraine. Можна також писати на пошту менеджерки - sasha@breteaufoundation.org. Таким чином вчителі можуть ставити будь-які питання, а наша команда відповість. Процес участі у всіх проєктах схожий:

- Фонд оголошує набір на ту чи іншу програму у соцмережах

- Охочі взяти участь пишуть нам чи заповнюють форму, на яку ми додаємо посилання у публікації. Однак, ми закликаємо школи зв’язуватись із нами навіть якщо відкритого набору не відбувається, адже ми формуємо список очікування і може трапитись, що відкритого набору не буде

- Сформувавши список охочих взяти участь, ми надсилаємо всім спеціально розроблені форми відбору для кожної програми.

- На основі відповідей, ми формуємо рейтинг і перші у цьому рейтингу заклади стають учасниками програм.

Процес пошуку шкіл починається навесні; влітку ми підписуємо угоди; школа починає навчальний рік із планшетами. Дві школи якраз зараз стартують у програмі.

Щороку ми маємо можливість стати партнерами 2-3 шкіл з програмою EdTech, тому до відбору ми підходимо відповідально, щоб обрати саме ті заклади, які потребують допомоги найбільше. Важливо, що Фонд працює із дітьми 5-10 років, тобто, початковою школою. У програмі EdTech школа отримує планшети на всю початкову школу, але не один планшет на одну дитину. Планшети використовуються в усіх класах початкової школи по черзі, вони не є закріпленими за одним класом.  Найголовніша вимога, яку ми ставимо школам - мотивація та бажання взяти участь. Звісно, кожна програма має кілька формальних обмежень, на основі яких формується рейтинг. Для програми EdTech критеріями є кількість учнів у початковій школі (мінімум 150 учнів), технічне забезпечення (чим менш технічно забезпеченою є заклад, тим вищі шанси стати учасниками програми) та можливість гарантувати безпеку планшетів у школі.

 - Чому Ви працюєте у Фонді і яка історія його засновника? Яка мотивація людей, які допомагають українським дітям здобувати освіту в умовах війни?

 - «Я завжди вважала освіту однією з основних частин розвитку особистості, без якої неможливий, зокрема, розвиток національної свідомості. Вчителювати я почала давно, а з початком повномасштабної війни побачила можливості покращувати освітні умови в Україні. Фонд Брето відразу став одним із моїх улюблених, зокрема, через історію засновника. Мотивація Себастіена Брето засновника фонду: “Я справді думаю, що освіта - це підвалини всього. І я маю особистий зв’язок із освітою. Коли мені було 14-15 років, я трохи викладав. Одна моя учениця мала проблеми з математикою, але мені вдалося навчити її кількох хитрощам - вона отримала гарну оцінку за важливих для неї тест. Я ніколи не забуду, як змінювалось її обличчя, на якому відбилась повага до себе і радість. Тому я хотів допомогти дітям, які не мають можливості отримати освіту високого рівня, так само відчути, як їхня самооцінка підвищується”.


На фото: Олександра Лисогір регіональна менеджерка освітніх програм в Україні.

Фото (Фонд Брето)