Його пріоритетом, як і цьогоріч, буде сектор безпеки й оборони, зазначив прем’єр-міністр Денис Шмигаль.

Уряд насправді готує два бюджети. На 2024 рік і зміни на 2023-й, які передбачають виділення додаткових коштів на Сили оборони. Про це в інтерв’ю Українському радіо розповів Перший заступник Голови Верховної Ради Олександр Корнієнко: «Думаю, що з виділенням коштів на оборону в парламенті не буде жодних проблем. Такі закони зазвичай голосуються без обговорення — по зеленій лінії».

Однак, за його словами, у парламенті триває дискусія про новий підхід до використання військового податку на доходи фізичних осіб — військового ПДФО.

«За нинішнім Бюджетним кодексом 64 відсотки цього податку залишається в громаді, певний відсоток іде в область, ще трохи — до державного бюджету. Мінфін пропонує всі ці кошти залишати в державному бюджеті. І перерозподіляти їх на потреби Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості та Міністерства цифрової трансформації, які опікуються дронами», — наголосив Олександр Корнієнко.
Однак місцеве самоврядування, зауважив він, категорично проти такого рішення.

«Але нам з місцевими депутатами треба шукати компроміс. За всієї поваги до органів місцевого самоврядування, вони не можуть будувати стратегічні оборонні підприємства, ставити на потік виробництво снарядів, броні, закуповувати великими обсягами дрони. Треба зрозуміти цей баланс», — зазначив О. Корнієнко, зауваживши, що в громад залишатиметься ПДФО від соціальної сфери, бізнесу тощо. Водночас громади, для яких військова частина була єдиним платником податку, держава підтримуватиме адресно. «Власне, бюджет на 2024 рік буде саме в такій логіці: стислий, сухий. Наприклад, Верховна Рада не збільшує видатки на свої потреби. Ми вирішили, що шукатимемо шляхи внутрішнього перерозподілу, щоб не вантажити державний бюджет. Триває навіть дискусія, щоб дорожній фонд наступного року перенести на сферу безпеки. Тому що ми підійшли до моменту, коли треба серйозно фінансувати сектор оборони й готуватися до непростих і зими, й весни, і наступних військових кампаній», — зазначив Олександр Корнієнко.

Проте очевидно, що державного фінансування потребує не тільки оборонна сфера.

«Ми маємо зробити певний стратегічний заділ. Наш економічний базис будувався на аграрному експорті. Нині це виявилося ризикованою історією, бо росія намагається зруйнувати наш аграрний експортний потенціал. Тому нам треба розвивати нові галузі промисловості. Це мілітарі-тех (від англійського military technology — військові технології. — Ред.), дефенс-тех (defence technology — оборонні технології. — Ред.). Це те, що можна буде експортувати, коли перевіримо його на полі бою», — підсумував перший віцеспікер.

З тим, що оборонний напрям має бути безумовним пріоритетом для країни, погоджується голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетьманцев.

«Під час війни все повинно йти на фронт. Дороги й мости треба ремонтувати тільки тоді, коли їхній стан створює ризики для здоров’я і життя учасників дорожнього руху. Уся країна повинна працювати на оборону, а не шукати баланси. Не можна займатися власним добробутом, коли твій співгромадянин гине на фронті через те, що в нього неякісний бронежилет чи зброя. Це неспівмірні питання.

Профіцит місцевих бюджетів, а ми говоримо насамперед про них, повинен бути спрямований на армію. Місцеві бюджети отримують від військових частин, які там розташовані, приблизно 100 мільярдів гривень на рік. Ці гроші не є результатом діяльності ОТГ та бізнесу, який там розвивається. Виплати грошового забезпечення військовим зросли в рази, коли почалася війна.

Тобто це дохід, який не залежить від рішень місцевого самоврядування. Тому тут необхідний більш справедливий перерозподіл коштів», — сказав Данило Гетьманцев в інтерв’ю «Главкому».

Водночас Асоціація міст України звернулася до центральної влади з проханням зберегти військовий ПДФО в місцевих бюджетах наступного року. Вилучення в громад частини податку на доходи фізичних осіб зруйнує систему оборони країни, наголошують у зверненні.

Ідеться про те, що кошти на оборону, які місцева влада надає військовим підрозділам, — це доповнення до централізованого забезпечення. І ці видатки є прозорими та підконтрольними державі.

«Витрати місцевого самоврядування на безпеку й оборону перевищують суми військового ПДФО щонайменше на 77 відсотків. Адже це не тільки допомога Силам оборони, а й забезпечення внутрішньо переміщених осіб, розчищення й відновлення зруйнованих вибухами будівель й інфраструктури, утримання лікарень, зокрема поряд з лінією фронту, надання допомоги сім’ям військовослужбовців», — наголошують в Асоціації міст України.

АМУ готова надати розрахунки, що базуються на офіційних даних 754 громад.

ЦИТАТА

Міністр фінансів Сергій Марченко: «У державному бюджеті на 2024 рік на сектор безпеки й оборони буде передбачено не меншу, ніж цьогоріч, суму. Це той якір, який визначає всю бюджетну політику. Основний ризик виконання бюджету наступного року — це ритмічність надходження зовнішньої допомоги. У разі затримок чи відсутності залучень з-за кордону ми вимушені будемо залучати більше фінансів всередині країни. Це може негативно вплинути на економічну динаміку. Ми не хотіли б порушувати макроекономічну стабільність, якої досягли ціною надзвичайних зусиль. Тому робимо все, щоб залучити ці кошти».