Авторами цієї законодавчої ініціативи виступили Олена Шуляк («СН»), Євгенія Кравчук («СН»), Андрій Пузійчук («Батьківщина»), Арсеній Пушкаренко («СН»), Михайло Цимбалюк («Батьківщина») та інші народні депутати.
«В Україні страхування життя волонтерів, які їздять до військових на прифронтові, фронтові й навіть окуповані території, на жаль, так і не стало масовим явищем. Одна з причин — страхові платежі за договорами страхування життя і здоров’я волонтерів оподатковуються ПДФО і військовим збором. Тому в парламенті вирішили поліпшити правові умови для страхування: спільно з колегами зареєстрували відповідний законопроект про підтримку волонтерської діяльності (№ 10040)», — повідомила голова партії «Слуга народу» Олена Шуляк, додавши, що ці зміни підтримують міжнародні неурядові організації, такі як Швейцарська агенція розвитку та співробітництва і Офіс ООН з координації гуманітарних питань.
Як зауважується у пояснювальній записці до проекту, нині відповідно до положень Закону «Про волонтерську діяльність» організації та установи, що залучають до своєї діяльності волонтерів, мають право страхувати їх життя і здоров’я на період провадження ними волонтерської діяльності. Водночас відповідно до положень Податкового кодексу України до сум, що оподатковуються ПДФО, належать, зокрема, суми страхових платежів (страхових внесків, страхових премій), у тому числі, за договорами добровільного медичного страхування сплачені будь-якою особою-резидентом за платника податку чи на його користь.
«У разі залучення волонтерів неприбутковою організацією чи установою, така організація є податковим агентом щодо податку на доходи фізичних осіб при наданні волонтеру доходу у вигляді сплачених страхових внесків, а також зобов’язана нараховувати, утримувати та сплачувати ПДФО до бюджету з такого «доходу» волонтера. Окрім того, такі виплати на страхування волонтера є об’єктом оподаткування військовим збором. Такі положення податкового законодавства загалом не відповідають світовій практиці регулювання відповідної сфери, а також є однією з головних причин, чому в Україні відсутня практика страхування життя та здоров’я волонтерів неприбутковими організаціями та установами», — наголошено в документі.
Наразі проектом закону пропонується визначити такими, що не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків:
1) сум одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час надання волонтерської допомоги при здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією рф, яка надається згідно із Законом України «Про волонтерську діяльність»;
2) витрат неприбуткової організації, що залучає до своєї діяльності волонтерів, або іншої неприбуткової організації, яка виступає в ролі страхувальника, на страхові платежі (страхові внески, страхові премії) у межах договорів страхування життя і здоров’я волонтерів на період провадження ними волонтерської діяльності.
До слова, реалізація цього проекту потягне втрати з бюджету, бо на сьогодні такі страхові договори неприбутковими організаціями на користь волонтерів майже не укладаються через надмірне податкове навантаження, зауважила Олена Шуляк, додавши, що парламент має зробити все можливе для захисту волонтерів.
До того ж передбачений законопроектом підхід дасть змогу активно залучати кошти іноземних неурядових організацій для фінансування проектів зі страхування життя та здоров’я волонтерів українськими страховими компаніями — платниками податків, які наповнюють держбюджет податковими платежами, констатувала парламентарій.
Фото зі сторінки у Фейсбуці волонтера Олега Ганжі.