Однак досі окремі користувачі стикаються з труднощами під час подання заяви в «Дії».
Найпоширеніші запитання та відповіді щодо реєстрації в програмі «єВідновлення» через «Дію», а також деякі запитання стосовно роботи застосунку та порталу «Дія» за результатами зустрічі з віцепрем’єр-міністром з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій України — міністром цифрової трансформації України Михайло Федоровим та його командою під час засідання з депутатами рад різних рівнів та голів ТГ Харківщини узагальнив народний депутат України Павло Сушко (на знімку).
1. Чи буде змога у ЦНАПів фіксувати заяви, щоб подавати їх не тільки через «Дію»?
Міністерство цифрової трансформації України постійно працює, щоб запустити таку послугу й для ЦНАПів. Попередньо ЦНАПи мають приймати заяви з жовтня 2023 року.
2. У заявах про виплату громадяни помилково фіксують наявність пільг. Виправити заяву неможливо. Які способи вирішення цього питання?
Згідно з чинною постановою, жодних обмежень щодо наявності пільг немає. Комісія перевіряє їх наявність, і якщо пільги відсутні, вона може прибрати в реєстрі таку пільгу. Ця заява потрапить у загальну чергу на виплату.
3. У реєстрі пошкодженого та знищеного майна при спільній сумісній власності система некоректно відображає перелік власників. Що робити?
Потрібно звернутися до технічної підтримки в застосунку.
4. Підрядні організації, які зареєстровані в «Дії» як надавачі послуг з відновлення житла, встановлюють розцінки, які вищі від зазначених у чеклісті. Що робити з ними?
У чеклісті зазначена середня вартість послуг чи товарів. Держава не може регулювати кожного підрядника, тому правильна стратегія — залучати до програми якнайбільшу кількість підрядників. Завдяки конкуренції ціни стануть ринковими і монополісти позбавляться можливості диктувати свої умови. Ба більше, щоб працювати за програмою «єВідновлення», достатньо відкрити ФОП, отримати рахунок і працювати на користь громади. Зареєструватися учасником програми як магазин чи компанія можна на порталі «Дія». Тобто більше підрядників — більша ймовірність, що ціни відповідатимуть реальним.
5. Якщо члени комісії з питань компенсації за знищене майно вже виконують роль реєстратора в Реєстрі пошкодженого та знищеного майна, чи потрібно буде отримувати новий доступ для роботи в Реєстрі пошкодженого та знищеного майна?
Так, потрібно буде отримати новий доступ для цієї комісії.
6. Питання зміни назв вулиць. «Дія» підтягує стару назву вулиць, де розміщені пошкоджені будинки. А за документами будинки зареєстровані за новими адресами. Чи можна виправити помилку?
Справді, до цього року в Україні був відсутній базовий єдиний реєстр адрес. Однак зараз його вже розробляють. Найближчим часом «Дія» під’єднуватиметься до нього і реєстрація та відпрацювання таких заявок також буде. Пілотне відпрацювання реєстру зараз триває в 100 громадах, проблема на етапі розв’язання.
7. У застосунку «Дія» у заявників не відображається ухвалене комісією рішення. Чи буде передбачено в застосунку або в особистому кабінеті можливість бачити сканований документ з текстом ухваленого рішення?
Розробники «Дії» зараз вносять відповідні зміни, щоб рішення було оприлюднене. У застосунок надходитиме сповіщення з відповідним рішенням. Статус відображатиметься, щойно інформація з’являтиметься в системі.
8. Чи планується запровадження послуг у застосунку «Дія» щодо оформлення допомоги малозабезпеченим сім’ям, багатодітним сім’ям, ДБСТ, допомоги на дітей одиноким матерям?
Із 4 вересня на порталі «Дія» стали доступними 4 допомоги для сімей із дітьми, зокрема:
- допомога особі, що доглядає за хворою дитиною, — для батьків, усиновлювачів, прийомних батьків, батьків-вихователів, опікуна, піклувальника, який доглядає за дитиною;
- допомога особі з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю — соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, яка призначається на весь час інвалідності;
- допомога при усиновленні дитини — для батьків, які всиновили дітей-сиріт або дітей, позбавлених батьківського піклування;
допомога на дитину одинокій матері або батьку — для одиноких усиновлювачів чи одиноких матерів або батьків, які не перебувають у шлюбі.
Щоб отримати допомогу, потрібно заповнити заяву на порталі «Дія». Після цього заява надійде до органу соцзахисту населення. Повідомлення про результат розгляду отримаєте в особистий кабінет на порталі «Дія» або на вашу електронну пошту.
9. Чи планується запровадження послуги в «Дії» щодо видачі довідки про зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб?
Зараз у застосунку та на порталі «Дія» вже можна замовити витяг про місце проживання для дорослих і дитини. Головна місія «Дії» — зменшити кількість поїздок, паперів. Зараз нагальнішою була послуга витягу про місце проживання. Цією послугою українці скористалися понад 3,6 млн разів. Цього витягу достатньо для більшості адміністративних послуг.
10. Чи можливо передбачити в «Дії» надання послуг щодо подання заяви про зарахування дітей до школи, дошкільного навчального закладу?
У планах Мінцифри — оцифрувати 100% публічних послуг, які будуть доступні для громадян і бізнесу. Наразі такої послуги не передбачено в «Дії». Проте є багато інших послуг для батьків з дітьми. Зокрема, у застосунку «Дія» є свідоцтво про народження дитини, можна оформити довідку ВПО для дитини, витяг про місце проживання. На порталі «Дія» — комплексна послуга «єМалятко», що об’єднала одразу 9 сервісів, які необхідно оформити при народженні дитини.
11. Чи можливо запровадити в «Дії» реєстрацію транспортного засобу (ТЗ) за умови технічного обстеження ТЗ?
Реєстрації поки що немає, проте для водіїв застосунок надає багато інших послуг. Зокрема, у «Дії» відображається електронне посвідчення водія, техпаспорт зі страховим полісом. Також можна призначити належного користувача авто чи, навпаки, скасувати належного користувача в кілька кліків, сплатити штрафи ПДР, подати заяву про заміну водійського посвідчення.
12. Оформлення витягу про несудимість займає тривалий час. Які способи вирішення зазначеного питання?
Зараз це проривна послуга, тому що вже більш ніж 270 тисяч витягів користувачі отримали протягом декількох хвилин. Раніше, щоб отримати такий документ, потрібно було очікувати 30 днів. Зараз ця послуга автоматична. Проте залишається відсоток користувачів, у яких відсутні дані в реєстрі, — це менш ніж 10%, вони змушені отримувати витяги протягом 30 днів. Працюємо над цим також.
13. Яких заходів вживають для поліпшення доступності та інклюзивності «Дії» для людей з інвалідністю та інших вразливих груп населення?
Команда «Дії» працює над тим, щоб державні послуги були доступнішими для українців, без зайвих поїздок і черг — онлайн за допомогою «Дії». Тому вже зараз у застосунку «Дія» доступні 27 сервісів, на порталі «Дія» — понад 90 онлайн-послуг. Кількість державних послуг, які можна отримати за допомогою «Дії», тільки збільшуватиметься.
Інклюзивність — це також про безперебійний доступ до Інтернету. У Мінцифрі працює окрема команда, яка покращує інтернет-покриття, а отже, збільшує доступність застосунку й порталу.
У межах ініціативи Олени Зеленської запустили на порталі «Дія» розділ «Дія.Безбар’єрність», де можна знайти статті та інструкції, які допомагають розібратися в державних послугах. А освітні серіали на «Дія.Освіта» дають змогу українцям опановувати нові професії безоплатно онлайн.
Павло СУШКО, народний депутат України.