Діяльність Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (далі — Комітет) протягом дев’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання здійснювалася відповідно до затвердженого 11 січня 2023 року плану роботи Комітету (протокол № 127) із урахуванням прийнятих парламентом рішень і доручень керівництва Верховної Ради України.

Упродовж дев’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання діяльність Комітету в умовах воєнного стану була зосереджена на підготовці законопроектів про внесення змін до законів у сфері антикорупційної політики, здійсненні антикорупційної експертизи законопроектів.

У період лютого — вересня 2023 року Комітетом проведено 16 засідань, із них 10 — у режимі відеоконференції на платформі ZOOM. На цих засіданнях розглянуто та обговорено 628 питань, з яких: 576 пов’язані із здійсненням законопроектної функції; 38 — щодо організації роботи Комітету; 10 — щодо контролю за виконанням законів України та власних рішень; 4 — інші питання.

За звітний період Комітетом отримано 813 доручень Голови Верховної Ради України щодо здійснення, відповідно до вимог статті 55 Закону України «Про запобігання корупції» та статті 93 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», антикорупційної експертизи законопроектів та підготовки експертного висновку щодо їх відповідності вимогам антикорупційного законодавства.

За цей же період Комітетом затверджено 104 експертних висновки щодо проектів нормативно-правових актів, із них 34 законопроекти визнано такими, що містять корупціогенні фактори та не відповідають вимогам антикорупційного законодавства, до 34 законопроектів надано зауваження.

I. Розгляд законопроектів, у яких Комітет визначено головним з підготовки і попереднього розгляду

Комітет розглянув 2 проекти Закону, у яких його визначено головним з підготовки і попереднього розгляду, та вніс їх для розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України, зокрема:

1. 22 лютого 2023 року (протокол № 131) повторно, в порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 44 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», Комітет розглянув проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» щодо розблокування можливості управління корпоративними правами, переданими в управління Національному агентству» (реєстр. № 8184).

Проектом Закону пропонується створити законодавчі передумови для підвищення ефективності системи розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, зокрема, активами що належать резидентам російської федерації; інституційної спроможності та ефективності роботи Національного агентства з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі — Національне агентство); збільшення надходжень до державного бюджету від реалізації активів, які перебувають в управлінні Національного агентства, а також усунення законодавчих перепон, що унеможливлюють здійснення ефективного управління корпоративними правами підприємств, бенефіціаром яких прямо або опосередковано є російська федерація.

Для реалізації вказаної мети законопроектом пропонуються зміни до частини 7 статті 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі — Закон) щодо нерозповсюдження законодавчої вимоги про погодження з власником корпоративних прав дій, пов’язаних з управлінням такими активами, щодо резидентів — фізичних та юридичних осіб (їх філії, представництва), що здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства України на території України, засновником (учасником, акціонером) або бенефіціаром яких прямо або опосередковано є російська федерація, резиденти — фізичні та юридичні особи російської федерації, які мають частку у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, інше членство (участь у будь-якій формі) у юридичній особі, що здійснює свою діяльність на території України, та резиденти країн, що підтримують агресію російської федерації на території України.

Під час обговорення законопроекту Комітет погодився з необхідністю внесення до законопроекту наступних змін:

1. Виключити норми чинної редакції частини сьомої статті 21 Закону щодо необхідності погодження із Національним банком України та іншими органами заходів з управління активами у вигляді частки у статутному (складеному) капіталі чи акцій, паїв. Натомість, запропоновано надати Національному банку України право встановлювати вимоги до управителів такими активами, зокрема, критерії відповідності управителя вимогам щодо професійної придатності та ділової репутації.

2. У частині сьомій статті 21 Закону передбачити, що управитель активів у вигляді частки у статутному (складеному) капіталі чи акцій, паїв має право не погоджувати здійснення повноважень у вищих органах управління юридичної особи із власником таких активів виключно у разі, якщо ухвалою слідчого судді, суду встановлено зв’язок власників таких активів із російською федерацією або республікою білорусь, а саме встановлено, що засновником (учасником, акціонером) або бенефіціаром прямо або опосередковано є російська федерація чи республіка білорусь та/або їх резиденти — юридичні та/або фізичні особи; та/або російська федерація чи республіка білорусь та/або їх резиденти — юридичні та/або фізичні особи прямо або опосередковано мають частку у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, інше членство (участь у будь-якій формі) у юридичній особі.

3. Врегулювати на рівні закону питання здійснення продажу активів, щодо яких винесено рішення суду про управління шляхом реалізації (продажу) або про стягнення в дохід держави чи конфіскацію, через електронний аукціон, що проводиться в дворівневій електронній торговій системі.

За результатами обговорення Комітет рекомендував Верховній Раді України вказаний проект Закону України за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу з пропозиціями Комітету.

2. 27 липня та 04 вересня 2023 року (протоколи № 135, 145) Комітет розглянув проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану» (реєстр. № 9534).

05 вересня 2023 року, за результатами розгляду у першому читанні, Верховна Рада України прийняла проект Закону за основу з урахуванням пропозицій Комітету про необхідність внесення пропозицій і поправок щодо виправлень, уточнень, усунення помилок та/або суперечностей у тексті законопроекту, інших структурних частин законопроекту та/або інших законодавчих актів, відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, які не були предметом розгляду в першому читанні та відповідають предмету правового регулювання законопроекту.

У процесі підготовки законопроекту до другого читання від суб’єктів права законодавчої ініціативи — народних депутатів України надійшло 457 поправок і пропозицій (1 поправку суб’єктом законодавчої ініціативи було відкликано).

Під час розгляду законопроекту реєстр. № 9534 на засіданні Комітету, керуючись пунктом 4 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», народними депутатами України — членами Комітету внесено 11 поправок.

За результатами розгляду поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи підготовлена порівняльна таблиця до другого читання, яка містить 467 поправок і пропозицій, з яких враховано — 53, враховано частково — 10, враховано редакційно — 52, відхилено — 352 поправки.

Комітет рекомендував Верховній Раді України прийняти зазначений законопроект у другому читанні та в цілому як Закон у редакції, запропонованій Комітетом.

ІІ. Заслуховування та обговорення актуальних питань. Проведення робочих зустрічей тощо

1. 03 лютого (протокол № 129) Комітет заслухав і обговорив інформацію голови підкомітету Комітету Іванісова Р. В та 14 лютого 2023 року (протокол №130) голови Комітету Радіної А. О. щодо:

- можливого відмивання коштів ТОВ «Преміум компані», близько 1,4 млрд грн, під час закупівлі харчових продуктів для Збройних Сил України;

- можливого незаконного відшкодування ПДВ у розмірі понад 29,5 млн грн ТОВ «Беверідж Трейдінг Компані» у 2022 році та ймовірної причетності цієї компанії до російського капіталу і роботи пов’язаних з нею осіб в країні-агресорі;

- оприлюдненої в засобах масової інформації щодо законності рішення Київської міської ради про передачу земельної ділянки під кесоном у парку «Наталка» в Оболонському районі міста Києва площею 1,28 га в оренду на 10 років ТОВ «Гювексхаус», орендна плата якої становить орієнтовно 22 тисячі гривень на місяць;

За результатами засідань Комітет звернувся до наступних органів:

- Служби безпеки України про сприяння у передачі Департаментом військової контррозвідки до Національного антикорупційного бюро України наявних матеріалів, які стосуються можливого відмивання коштів ТОВ «Преміум компані», близько 1,4 млрд грн, під час закупівлі харчових продуктів для Збройних Сил України, а також щодо можливого незаконного відшкодування ПДВ у розмірі понад 29,5 млн грн ТОВ «Беверідж Трейдінг Компані» у 2022 році та ймовірної причетності цієї компанії до російського капіталу і роботи пов’язаних з нею осіб в країні-агресорі;

- Державної податкової служби України про поінформування Комітету щодо проведення документальних позапланових перевірок з підстав, визначених п. п. 78.1.8 п. 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ у розмірі понад 29,5 млн грн ТОВ «Беверідж Трейдінг Компані», а також щодо результатів таких перевірок та вжитих заходів;

- Національного антикорупційного бюро України щодо вирішення питання про наявність підстав для початку досудового розслідування за ознаками корупційного правопорушення щодо законності рішення Київської міської ради про передачу земельної ділянки під кесоном у парку «Наталка» в Оболонському районі міста Києва площею 1,28 га в оренду на 10 років ТОВ «Гювексхаус», орендна плата якої становить орієнтовно 22 тисячі гривень на місяць;

- Національного агентства з питань запобігання корупції про проведення перевірки дотримання міським головою Віталієм Кличком законодавства про конфлікт інтересів та інших обмежень щодо запобігання корупції під час прийняття Київською міською радою рішення про передачу земельної ділянки під кесоном у парку «Наталка» в Оболонському районі міста Києва площею 1,28 га в оренду на 10 років ТОВ «Гювексхаус», орендна плата якої становить орієнтовно 22 тисячі гривень на місяць.

2. 16 березня 2023 року (протокол № 132) Комітет на своєму засіданні заслухав і обговорив інформацію народного депутата України — голови підкомітету Комітету Іванісова Р. В. про надходження від Служби безпеки України інформації від 01.03.2023 року на звернення Комітету про сприяння у передачі до Національного антикорупційного бюро України матеріалів, зокрема, щодо можливого відмивання коштів ТОВ «Преміум компані» під час закупівлі харчових продуктів для Збройних Сил України та про документування слідчим управлінням ГУ СБУ у м. Києві та Київській області можливої протиправної діяльності ТОВ «Преміум компані», в рамках кримінального провадження № 220022101110000069 від 09.04.2022 року.

За результатами засідання Комітет звернувся до Національного антикорупційного бюро України про вирішення питання щодо витребування від підрозділів Служби безпеки України вказаного кримінального провадження з метою належного розслідування кримінального правопорушення.

3. 06 квітня 2023 року (протокол № 133) Комітет на своєму засіданні обговорив інформацію народного депутата України — голови підкомітету Комітету Жмеренецького О. С. щодо можливих порушень прозорості процедур оголошення Міністерством охорони здоров’я України 30 листопада 2022 року про прийняття комерційних пропозицій на закупівлю лікарських засобів, імунобіологічних препаратів, медичних виробів, допоміжних засобів до них, медичного обладнання.

За результатами засідання Комітет звернувся до Міністерства охорони здоров’я України щодо надання ґрунтовної інформації щодо прозорості процедур оприлюднення 30 листопада 2022 року ним оголошення про прийняття комерційних пропозицій на закупівлю лікарських засобів, імунобіологічних препаратів, медичних виробів, допоміжних засобів до них, медичного обладнання.

4. 06 квітня 2023 року (протокол № 133) Комітет на своєму засіданні повторно обговорив інформацію народного депутата України — голови підкомітету Комітету Іванісова Р. В. щодо можливого незаконного відшкодування ПДВ у розмірі понад 29,5 млн грн ТОВ «Беверідж Трейдінг Компані» у 2022 році, а також можливих корупційних дій посадових осіб Державної податкової служби України.

За результатами засідання Комітет звернувся до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури про вжиття заходів реагування щодо можливих корупційних дій посадових осіб Державної податкової служби України, що призвело до незаконного відшкодування ПДВ ТОВ «Беверідж Трейдінг Компані» у 2022 році, та вирішення питання про наявність підстав для відкриття кримінального провадження.

5. 27 квітня 2023 року (протокол № 134) Комітет на своєму засіданні обговорив інформацію народного депутата України — голови підкомітету Комітету Ткаченка О. М. про звернення генерального директора ТОВ «Олсідз Блек Сі» Охріменка Є. щодо штучного створення посадовими особами Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» корупційних перешкод при реалізації умов Ініціативи щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів (Зернова ініціатива).

За результатами засідання Комітет звернувся до віце-прем’єр-міністра з відновлення України — міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України щодо надання Комітету інформації про вжиті заходи щодо усунення зазначених у зверненні неправомірних дій посадових осіб Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» та Національного антикорупційного бюро України щодо перевірки викладених у зверненні доводів та вирішення питання про наявність підстав для відкриття кримінального провадження.

6. 02 травня 2023 року (протокол № 135) Комітет на своєму засіданні заслухав і обговорив Звіт Національного антикорупційного бюро України за II півріччя 2022 року, презентований директором Національного антикорупційного бюро України Кривоносом С. Ю., про результати роботи очолюваного ним органу.

Під час заслуховування обговорено нагальні питання посилення ефективності діяльності Національного бюро та наголошено про необхідність започаткування проведення у Комітеті робочих зустрічей щодо вдосконалення законодавства з питань, що належать до компетенції Національного бюро.

Також присутніх було поінформовано, що економічний ефект від роботи Національного бюро у 2022 році становив 3,38 млрд грн, із них майже 1,9 млрд грн — це здобуток II півріччя 2022 року.

Народні депутати України — члени Комітету не залишили поза увагою питання стану розслідування Національним бюро кримінального провадження щодо закупівель Міністерством оборони України послуг з організації харчування військовослужбовців Збройних Сил України.

7. 11 липня 2023 року (протокол № 138) Комітет на своєму засіданні заслухав і обговорив інформацію народного депутата України — голови підкомітету Іванісова Р. В. щодо звернення Громадської організації «Міжнародне об’єднання викривачів корупції» про можливі корупційні ознаки у призначенні Кабінетом Міністрів України на посаду першого заступника голови Державного агентства з управління зоною відчуження Тимчука А. О., наявної у нього комерційної нерухомості в АР Крим, ведення бізнесу на тимчасово окупованій території разом з громадянами країни-агресора та щодо надмірних нарахувань в оплаті праці керівництву ДП «Ліси України».

За результатами засідання Комітет звернувся до наступних органів:

- Кабінету Міністрів України про проведення службового розслідування щодо законності призначення Тимчука А. О. на посаду першого заступника голови Державного агентства з управління зоною відчуження, відсторонивши його від займаної посади на час його проведення;

- Служби безпеки України і Генерального прокурора України про надання інформації щодо можливого розслідування кримінального провадження за фактом ведення Тимчуком А. О. бізнесу на тимчасово окупованих територіях та фінансування тероризму;

- Національного агентства з питань запобігання корупції щодо проведення моніторингу способу життя першого заступника голови Державного агентства з управління зоною відчуження Тимчука А. О.;

- Державного підприємства «Ліси України» про надання інформації щодо розмірів виплаченої заробітної плати працівникам центрального офісу ДП «Ліси України» помісячно за 2022 та 2023 роки (із розбивкою за посадами з усіма надбавками, доплатами і преміями) та підстави її нарахування, а також щодо обґрунтування доцільності витрачання у період воєнного стану коштів у розмірі 5 млн грн на послуги з піару.

8. 13 липня 2023 року (протокол № 139) Комітет на своєму засіданні заслухав і обговорив Звіт про діяльність Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів за 2022 року, презентований головою Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, Думою О. О.

Під час заслуховування було звернуто увагу присутніх на існуючі проблеми у діяльності Національного агентства, зокрема, на непрозору та тривалу процедуру передачі активів в управління, відсутній публічний доступ до Єдиного державного реєстру активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні (далі — Реєстр), який передбачений Законом України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі — Закон).

В результаті обговорення ключових проблемних питань у роботі Національного агентства народні депутати України — члени Комітету звернули увагу на необхідність посилення ефективності і прозорості діяльності органу у найближчій перспективі, зокрема, щодо: відкриття даних Реєстру з урахуванням обмежень передбачених у Законі; проведення процедури відбору управителів активів та продажу активів у системі Prozorro.

Голова Національного агентства Дума О. О. зобов’язалася найближчим часом вжити заходів щодо відкриття Реєстру та впровадження продажу активів через систему Prozorro. Sale.

9. 25 липня 2023 року (протокол № 140) Комітет на своєму засіданні, заслухав і обговорив інформацію народного депутата України — голови підкомітету Комітету Іванісова Р. В. щодо перевірки законності проведення ДП «Ліси України» психофізіологічного дослідження працівників із застосуванням поліграфа без відповідних на те правових підстав.

За результатами засідання Комітет звернувся до ДП «Ліси України» щодо надання наступної інформації:

- Чи проводилися дослідження співробітників ДП «Ліси України» на поліграфі?

- Чи передбачено Статутом ДП «Ліси України» використання поліграфа?

- Чи оголошувалися публічні закупівлі послуг поліграфолога, хто став їх переможцем, обсяг запланованих робіт та вартість публічної закупівлі?

- Чи витрачали ДП «Ліси України» у 2022 році та січні — червні 2023 року грошові кошти на закупівлю послуг поліграфолога поза тендерною процедурою? Якщо так, то в яких розмірах (із щомісячною розбивкою).

10. 23 серпня 2023 року (протокол № 140) Комітет на своєму відкритому засіданні заслухав і обговорив інформацію заступника міністра оборони України Шарапова Д. О., народних депутатів України щодо оприлюднених в засобах масової інформації відомостей про обставини закупівель Міністерством оборони України одягу для військовослужбовців та закупівель і постачання Командуванням медичних сил Збройних Сил України медичних засобів.

В ході обговорення йшлося про укладений Міністерством оборони України з компанією Vector avia hava araclari (Туреччина) договір про постачання курток для військовослужбовців на загальну суму 30 млн доларів із 100% передоплатою.

Народні депутати України звернули увагу на відсутність прозорості під час вибору Міністерством оборони України згаданої компанії контрагента, засновником якої є українець Роман Плетньов. Предметом широкого обговорення також стали зміна ціни товару, який при перетині українського кордону подорожчав у тричі, та його якості.

За результатами обговорення народні депутати України — члени Комітету погодили на одному із засідань Комітету продовжити розгляд питань закупівель Міністерством оборони України одягу для військовослужбовців та закупівель і постачання Командуванням медичних сил Збройних Сил України медичних засобів та заслухати інформацію правоохоронних органів щодо розслідування кримінальних проваджень за цими фактами.

11. 16 лютого, 02 та 15 березня 2023 року голова Комітету Радіна А. О. взяла участь у засіданнях Міжвідомчої робочої групи з питань визначення нових підходів до закупівель Міністерством оборони України продуктів харчування з використанням електронної системи, яка була утворена 31 січня 2023 року Кабінетом Міністрів України при Міністерстві економіки України.

Під час обговорення проблематики голова Комітету Радіна А. О. зазначила, що поточна модель закупівель продуктів харчування за повним каталогом є не зрозумілою для ринку, не дозволяє залучити рітейл і виробників, а отже, забезпечити ефективне постачання продовольства за вигідними цінами, що додатково обтяжується проблемами із плануванням логістики.

12. З 16 до 21 лютого 2023 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. у складі Постійної делегації Верховної Ради України у Парламентській асамблеї ЄС — Східні сусіди (ПА Євронест) взяв участь у роботі Десятої пленарної сесії ПА Євронест (м. Кишинів, Республіка Молдова).

Під час тематичних дискусій обговорювалися питання стосовно боротьби із дезінформацією у країнах «Східного партнерства» щодо критичних потреб в енергетичних взаємозв’язках та інфраструктурі в регіоні «Східного партнерства»; фінансування відновлення України і потреб у її відбудові; соціальних наслідків збройних конфліктів і гуманітарних криз та відповіді на них у рамках цього партнерства.

13. 20 лютого 2023 року заступник голови Комітету Мошенець О. В. взяла участь у робочій зустрічі з делегацією Спеціального комітету Європейського парламенту з іноземного втручання в усі демократичні процеси в Європейському Союзі, включаючи дезінформацію та зміцнення доброчесності, прозорості та підзвітності в Європарламенті (INGЕ).

Очолював делегацію голова Комітету Рафаель Глюксманн (S§D, Французька Республіка ). У межах зустрічі було обговорено ухвалений закон про реформу засобів масової інформації та проблеми й перспективи боротьби з корупцією в Україні.

Європейські депутати були вражені зусиллями України щодо створення стійкості проти гібридної війни, організованої рф, включаючи здатність підтримувати функціонування критичної інфраструктури України.

Делегація також наголосила на необхідності посилення співпраці щодо підтримки України з боку Європейського Союзу, у тому числі щодо підтримки організацій громадянського суспільства, які відіграють важливу роль у протидії російській агресії в інформаційному просторі.

14. 28 лютого та 27 квітня 2023 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. на запрошення організаторів взяв участь у двох форумах Асоціації адвокатів України «Війна і право», де серед низки питань обговорювалося застосування положень Закону України «Про запобігання корупції» у період дії воєнного стану, а також досудове розслідування антикорупційних проваджень та антикорупційне правосуддя 2022—2023 р.

15. З 08 по 18 березня 2023 року голова підкомітету Комітету Жмеренецький О. С. на запрошення організаторів взяв участь у засіданні 146-ї Асамблеї Міжпарламентського союзу (м. Манама, Королівство Бахрейн).

Під час проведення заходу обговорювалися питання щодо глобальних викликів безпеки, що особливо актуально на тлі повномасштабного вторгнення російських військ до України, те, як війна вплинула на українську економіку, і скільки часу та коштів потрібно на її відновлення.

16. З 15 по 19 березня 2023 року голова підкомітету Ткаченко О. М. здійснив робочу поїздку до Республіки Австрія (м. Відень). Метою робочої зустрічі було покращення двосторонніх відносин на рівні міжпарламентських груп.

На заходах обговорювалися найважливіші геополітичні та геоекономічні питання і виклики, зокрема довгострокова, фінансова підтримка України.

17. 24 березня 2023 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. на запрошення громадської організації «Освітньо-аналітичний центр розвитку громад» взяв участь у Всеукраїнському форумі громадянського суспільства «Рік незламності та боротьби» (м. Тернопіль).

На заході обговорювалися питання щодо консолідації влади, місцевого самоврядування і громадського сектору з відновлення та розвитку України, релокація громадських організацій і активістів, бізнесу та внутрішньо переміщених осіб.

18. 05 квітня 2023 року голова Комітету Радіна А. О. взяла участь у конференції «Шлях до майбутнього без корупції: покрокова інструкція», присвяченій організації виконання Державної антикорупційної програми на 2023—2025 роки. Захід відбувся за участю Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу в Україні (EUACI). Серед учасників заходу були члени Уряду, керівники антикорупційних органів, дипломати, представники профільних громадських та міжнародних організацій.

Під час заходу обговорено результати соціологічного дослідження «Корупція в Україні-2022: розуміння, сприяння, поширеність», питання щодо антикорупційної політики у пріоритетних сферах — оборони, відновлення інфраструктури, цифровізація, земля, освіта та подальший розвиток антикорупційних інституцій.

19. 12 квітня 2023 року голова Комітету Радіна А. О. та голова підкомітету Комітету Жмеренецький О. С. взяли участь у першому засіданні голів комітетів Верховної Ради України та Європейського Парламенту.

Під час засідання обговорено пріоритетні напрямки роботи з акцентом на адаптацію законодавства України до права ЄС і впровадження політики ЄС відповідно до предметів відання комітетів та питання про виклики й узагальнені потреби у залученні експертної допомоги.

20. З 19 по 23 квітня 2023 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. та голова підкомітету Комітету Жмеренецький О. С. на запрошення неурядової організації «Central and Eastern European Law Initiative Institute» взяли участь у засіданні круглого столу на тему «Запровадження несудових вирішень справ щодо фірм, що співпрацюють з правоохоронними органами у справах корупції» (м. Прага, Чеська Республіка).

На засіданні обговорено питання: як будуть структуровані стимули для добровільного розкриття інформації та співпраці і спілкування; хто уповноважений від імені органів прокуратури ухвалювати несудові рішення; який вид незалежного перегляду остаточної угоди між прокурорами та підсудними буде необхідним та коли слід вимагати визнання провини; порядок і умови оприлюднення угод про співпрацю.

21. З 26 квітня по 01 травня 2023 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. на запрошення колишнього Президента Європейського Парламенту Петера Кокса брав участь у засіданні восьмого раунду «Діалоги Жана Моне заради миру та демократії»

(м. Люблін, Республіка Польща).

Під час засідання обговорено пріоритети інституційної реформи Верховної Ради України, обмін досвідом та дискусії щодо процесу вступу України до Європейського Союзу.

22. З 04 по 09 травня 2023 року голова підкомітету Комітету Сюмар В. П. взяла участь у міжнародній конференції «EPP Women Spring Academy» Європейської народної партії.

23. 11 травня 2023 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. взяв участь у заході Всеукраїнської мережі доброчесності та комплаєнсу (UNIC) в рамках дискусії «Вступ України до ОЕСР: що це означає для бізнесу», де було відзначено внесок UNIC у розробку заходів, спрямованих на подолання корупції.

За результатами проведеного заходу досягнуто узгоджень щодо продовження подальшої співпраці у напрямку антикорупційної експертизи галузевих законопроектів, які стосуються бізнесу.

24. 12 травня 2023 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. на запрошення Міністерства молоді та спорту України і Ініціативного центру сприяння активності та розвитку почину Єднання, взяв участь у зустрічі спільноти правників щодо питань імплементації Закону України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності».

За результатами зустрічі було напрацьовано дорожню карту реалізації вказаного Закону, у тому числі структури утвердження української національної та громадянської ідентичності, налагодження комунікаційних зв’язків між основними виконавцями Закону.

25. З 24 по 26 травня 2023 року голова підкомітету Комітету Жмеренецький О. С. взяв участь у спільних консультаціях з членами Європарламенту (м. Брюссель, Королівство Бельгія) на запрошення члена Європарламенту, координатора групи EPPG із закордонних справ Міхаеля Галера, з метою налагодження якісної взаємодії та співпраці з членами Європейського Парламенту, аналізу та вивчення міжнародного досвіду, а також підвищення рівня міжпарламентського та міжнародного парламентсько-урядового співробітництва.

26. 12 квітня 2023 року голова Комітету Радіна А. О., перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р., заступник голови Комітету Мошенець О. В. спільно із членами Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, взяли участь у зустрічі з Комітетом контролю бюджету Європейського Парламенту.

Зустріч стала важливим кроком до побудови міцних міжкомітетських відносин, які базуватимуться на довірі, прозорості та підзвітності.

27. З 03 по 10 червня 2023 року секретар Комітету Кабаченко В. В. на запрошення польських парламентарів взяв участь у заходах щодо поглиблення міжпарламентської співпраці (м. Варшава, Республіка Польща).

28. 14 червня 2023 року голова Комітету Радіна А. О. та перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. провели робочу зустріч з представниками Центру протидії корупції та представниками Міжнародної фундації виборчих систем (The International Foundation for Electoral Systems, IFES).

На цій зустрічі обговорили питання про пріоритетні антикорупційні кроки і заходи із запобігання корупції у відбудові повоєнної України, підтримки у розвитку виборчих систем і кваліфікацій, необхідних для ухвалення збалансованих рішень та сприяння належному управлінню і забезпеченню демократичних прав в умовах зміни політичного ландшафту України.

29. 14 червня 2023 року голова Комітету Радіна А. О. на запрошення Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування спільно із Секретаріатом Кабінету Міністрів України, Національним агентством України з питань державної служби взяла участь в обговоренні позицій Програми підтримки вдосконалення врядування та менеджменту (SIGMA) і ключових українських стейкхолдерів щодо реформування системи оплати праці на державній службі. Обговорення відбувалося крізь призму проекту Закону «Про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад» (реєстр. № 8222).

30. З 03 до 08 липня 2023 року заступник голови Комітету Мошенець О. В. та секретар Комітету Кабаченко В. В. як члени делегації Української частини Парламентського комітету взяли участь у 15-му засіданні Парламентського комітету асоціації між Україною та Європейським Союзом.

На заході було обговорено підтримку України з боку Євросоюзу та двосторонні відносини у контексті протидії російській агресії проти України, притягнення винних до відповідальності за злочини агресії проти України через спеціальний трибунал, репарації, відновлення та реконструкцію України.

31. З 04 до 09 липня 2023 року голова підкомітету Комітету Сюмар В. П. взяла участь у міжнародній конференції «Open European Dialogue» (Республіка Польща).

32. 15 серпня 2023 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. на запрошення Міністерства молоді та спорту України взяв участь у робочій зустрічі з питань імплементації Закону України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності».

На заході було обговорено питання щодо напрацювання проекту Стратегії утвердження української національної та громадянської ідентичності.

33. 28 серпня 2023 року перший заступник голови Комітету Юрчишин Я. Р. на запрошення Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України взяв участь у міжнародній науково-експертній конференції «Виклики для України та майбутнє російської імперії».

На заході було обговорено питання: що очікує світ та Україну на шляху до Вашингтонського саміту НАТО. Пошук можливих сценаріїв; майбутнє російської імперії. Бачення України; західний демократичний світ та російська імперія. Міфи та страхи, навіяні російською пропагандою; безпекові, економічні та соціальні виклики для України на найближче десятиліття.

34. Війна і надалі привертає до себе особливу увагу. Членами Комітету постійно висвітлюється російська агресія проти України та пов’язані з цим події, про що свідчить загальна кількість публікацій на офіційних веб-сайтах Верховної Ради України та Комітету. Починаючи з 07 лютого 2023 року підготовлено, редакційно опрацьовано та оприлюднено 47 публікацій на суспільно-резонансні теми.

ІІІ. Про розгляд звернень, що надходять до Комітету

Загалом упродовж дев’ятої сесії дев’ятого скликання до Комітету надійшло та опрацьовано 1313 листів, звернень, заяв, скарг та інших матеріалів, із них 24 звернення від народних депутатів України та 6 запитів на інформацію.

У частині реалізації контрольної функції робота Комітету здійснювалася і щодо розгляду звернень громадян та громадських організацій, що передбачено Законом України «Про звернення громадян» та нормами Закону України «Про комітети Верховної Ради України».

Узагальнений аналіз звернень свідчить про те, що протягом звітного періоду динаміка надходження заяв, скарг та пропозицій збільшилася порівняно з минулою сесією.

Звернення, скарги, заяви та пропозиції, адресовані Комітетові, уважно опрацьовувалися в межах предмета його відання.

Як правило, питання, що порушувалися у зверненнях, стосувалися правомірності дій посадових осіб органів державної влади та правоохоронних органів, можливого вчинення кримінальних та корупційних правопорушень, неналежного здійснення досудового розслідування у кримінальних провадженнях, порушення прав і свобод громадян тощо.

Такі звернення відповідно до вимог Закону України «Про комітети Верховної Ради України» надсилалися уповноваженим органам за належністю для вжиття заходів реагування та були взяті на контроль Комітетом.

Крім того, на адресу Комітету надходили звернення з проханням врахувати думку, пропозиції, зауваження під час проведення Комітетом антикорупційної експертизи щодо законопроектів.

ІV. Діяльність секретаріату Комітету

Секретаріат Комітету упродовж дев’ятої сесії дев’ятого скликання забезпечував роботу Комітету, здійснюючи організаційно-інформаційне, консультативно-правове, методичне забезпечення його діяльності, організацію проведення засідань та діяльності членів Комітету, що пов’язано з вирішенням питань, віднесених до предмета його відання.

За звітний період секретаріатом Комітету для розгляду на засіданні Комітету в порядку антикорупційної експертизи опрацьовано та підготовлено проекти рішень до 555 законопроектів.

Секретаріатом Комітету здійснювалася робота з інформаційного наповнення веб-сайту Комітету публікаціями щодо висвітлення законопроектної роботи Комітету, у тому числі оприлюднення стенограм, протоколів та аудіозаписів усіх його засідань.

Комітет Верховної Ради України з питань антикорупційної політики.