«Ця реформа схожа більше на розвал...» На жаль, такими й набагато гіршими словами характеризують нині так звану транспортну реформу, що розпочалася в червні цього року в Кіровограді, його мешканці. Після оголошення реформування міського транспортного обслуговування, всі покращення пасажири мали відчути вже найближчим часом, а по-справжньому відчули у вересні, коли завершився період масових літніх відпусток, а школярі та студенти повернулися з канікул. Багато автобусних маршрутів просто зникло з мапи міста. Інші, які мали б їх замінити, почали їздити за незрозумілими напрямками, зі ще незрозумілішими інтервалами.

Зі скасуванням з першого червня маршрутів №№5, 9, 10, 22, 50, 120 «покращення» не закінчилися. Та якщо з найбільш зручним і звичним 50-м маршрутом кіровоградці розпрощалися майже добровільно, то розставатися з маршрутами №№9а та 1, відкритих на заміну закритих, незабаром теж скасованих, уже було важче.

Здавалося б, реформування на користь комфортних автобусів великої та середньої місткості річ корисна й, поза сумнівом, потрібна. Але... З чим же залишилися кіровоградці в результаті? Доїхати з центру міста до одного з центральних ринків стало проблематично. Таких прикладів розчаровані пасажири наводять нині безліч.

Комфортність великих автобусів — беззаперечна, якщо їдеш у кріслі, нікуди не поспішаєш та милуєшся краєвидами Кіровограда. Проте ситуація, коли зранку, поспішаючи на роботу, маєш якось влізти в забитий автобус, потім, затиснутий між кількома знервованими сусідами, витягти з кишені гроші, аж ніяк не є комфортним.  Після всього цього з теплом і вдячністю починаєш згадувати невеличкі «Богдани», де кількість учасників спілкування обмежувалась 14—20 особами, а не 70—80, як нині.

Мешканці обурені тим, що обіцянки, нібито транспортна реформа стосуватиметься лише альтернативних напрямків пасажироперевезень і будуть скасовані лише дублюючі маршрути, а решта — вдосконалені та покращені, виявилися брехнею. Насправді навзамін скасованих маршрутів людям запропонували нові, які чомусь їздять іншими вулицями. «Людей роками привчали до маршрутів, які раптом стали «дублюючими», «незручними», «економічно невигідними» та «небезпечними», — обурюються кіровоградці. — Замість того, щоб впорядкувати існуючу систему, міські чиновники змусили перевізників оприлюднити і дотримуватись дивних графіків руху, запропонувавши такі зміни, після впровадження яких кожен кіровоградець мріє про повернення старої доброї транспортної розв’язки».

Багато хто стверджує, що внаслідок транспортного «покращення» витрачає на проїзд значно більше коштів — доводиться робити пересадки. А це додаткове навантаження на сімейний бюджет у кількасот гривень на місяць.

Нині містяни зі здивуванням запитують: якщо це — «удосконалення», то чого ж тоді варто сподіватися там, де змінюватимуть без удосконалення?

Для прикладу — маршрут №21 (замість скасованого №22), починається і закінчується на вулиці Соціалістична, але чомусь уже біля магазину «Холодок», залишаючи без транспортного сполучення фактично цілий мікрорайон. Після масових скарг, особливо — інвалідів, ветеранів і вагітних та проведення ними різних акцій, маршрут нібито подовжили до кінцевої зупинки колишнього №22. Але... лише для окремих автобусів з інтервалом руху — година. Які саме — здогадайтеся! Тепер багато пасажирів гадають, як втрапити саме на ту маршрутку №21, яка йде до кінця. Деякі «попадають», пересідаючи з одного №21 на інший, і змушені оплачуючи проїзд за подвійним тарифом. На кінцеву зупинку такого (покращеного) маршруту автобус приїздить востаннє о 18-й годині. А далі життя закінчується? Всупереч дуже «зручній і привабливій» в усіх сенсах транспортній реформі, навчальні, державні та й переважна більшість інших закладів о 18-й лише завершують свою роботу. Тож мешканці мікрорайону Озерна Балка мають добиратися додому на таксі, або на своїх двох. Щоправда, до різного роду незручностей їм не звикати, адже переважна більшість вулиць і провулків мікрорайону ніколи (!) не бачили вуличного освітлення, асфальту чи хоча б якогось вуличного ремонту (на відміну від постійного ремонту тих гарно заасфальтованих, широких, яскраво освітлених вулиць, де мешкають міські можновладці).

Чому в своєму рідному місті маємо жити за правилами окремих чиновників — обурюються люди?

Тим часом боротьба кіровоградців із власно обраною владою триває. Разом із журналістами вони склали для влади топ-п’ятірку основних проблем реформи, без вирішення яких позитивного її завершення не бачити.

Поки люди старшого покоління строчать скарги та «обривають» телефони й оббивають пороги міськради, соціальні мережі та сайти «ломляться» від обурення людей середнього віку й молоді. Зразком чи то цинізму, чи байдужості до потреб людей дописувачі інтернет-сайтів називають оголошення, що було розміщене на офіційному сайті міської ради: «Шановні пасажири! З 31 травня 2013 року відповідно до рішення виконавчого комітету Кіровоградської міської ради... буде удосконалено частину маршрутної мережі. Зазначені зміни у переважній більшості направлено на: підвищення безпеки дорожнього руху; поліпшення комфортності перевезення пасажирів; посилення контролю за дотриманням водіями затверджених графіків руху».

На початку жовтня кіровоградські юнаки та дівчата зібралися в центрі міста, щоб... поплакати за загубленими маршрутами та... поховати їх.

Велосипедами і возами під’їздили на роботу учасники акції, що відбувалася в рамках транспортно-екологічного велопробігу «Гайда з нами!».

Кортеж стартував із кінцевої зупинки колишнього маршруту №50, що на вулиці Жадова. Дорогою до площі Богдана Хмельницького учасники акції зупинялися на зупинках громадського транспорту, спілкувалися з пасажирами, пропонували свої транспортні послуги. Дехто погоджувався — краще вже на возі, ніж незрозуміло як.

Частина кіровоградців готова пересісти на велосипеди. Але ж велодоріжки у місті теж відсутні...

Нещодавно мені випало повертатися до Кіровограда з боку Кривого Рогу. Від кільцевої дороги, обабіч якої раніше розташовувався цілий автопарк маршруток (тут водії відпочивали та пили каву), чимчикувало десятків півтора людей з валізами та візками — добратися від розташованих за кільцевою сіл та з автотраси нічим. Майже на кілометр ближче до центру міста помічаю кілька маршруток — нині кінцева в них тут. На запитання — чим і як дістатися до околиць міста та автодороги й від них, знизують плечима — мовляв, не ми вирішуємо.

З тим, що кіровоградській міській владі не вдалося ефективно провести транспортну реформу, погодився і голова Кіровоградської ОДА Андрій Ніколаєнко. Його характеристика дещо лояльніша, ніж жителів міста: «Примусь... Богу молитися, він і лоба розіб’є». На думку очільника області, міська влада припустилася двох суттєвих помилок. Перша — під час проведення реформи так і не вдалося розробити чіткий розклад руху пасажирського транспорту.

Друга — міській владі не вдалося створити ефективну систему контролю над впровадженням транспортної реформи. Наприклад, не виконані обіцянки про закупівлю автобусів великої місткості та впровадження систем GPS.

«Вона просто не працює», — зазначив разом із тим голова облдержадміністрації, відповідаючи на запитання студентів педагогічного університету. Адже для розробки нової транспортної системи були залучені кращі харківські спеціалісти. От тільки чомусь кошти на оплату їх послуг знайшлись, а на необхідну кількість автобусів — ні. Тож, найімовірніше, винними визнають перевізників, які чомусь не змогли закупити належну кількість транспортних засобів більшої місткості.

Сайт Кіровоградської міськради інформує про те, що до міського управління розвитку транспорту та зв’язку Кіровоградської міськради з пропозиціями щодо удосконалення маршрутної мережі звернулися лише 98 громадян. Щоправда, уточнюється, — за жовтень. Здебільшого йдеться в них про повернення скасованих маршрутів №№1, 9-а, 50 та 120.

Проблему вирішено оперативно і на належному рівні — за повідомленням управління розвитку транспорту та зв’язку, громадяни отримали роз’яснення щодо відсутності цих маршрутів у мережі (!). Їм запропонували користуватися альтернативними новими маршрутами №№100, 101 та 150. Як кажуть — і сміх і гріх!

Чи допоможуть їхні переконання вирішенню транспортного колапсу — покаже час.

Чому влада міста не хоче визнати провальність транспортної реформи, значне погіршення якості надання транспортних послуг, поки що не зрозуміло. Тим паче, що в місті багато транспортних перевізників, які готові заповнити будь-які маршрути. Шкоди від цього місту жодної. Одна лише користь — і громадяни задоволені, і додаткові надходження до скарбниці. Але...

Фото автора та з сайту «Наш Бізнес».

Коні нас вивезуть?

Ініціативні городяни нещодавно провели «панахиду за почилим маршрутом» і поховали маршрути  №№1 та 9а.