Про це йдеться у проекті закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо розширення можливостей спеціальних закладів загальної середньої освіти для реабілітації осіб з особливими освітніми потребами та військовослужбовців» (№ 10160), поданому до Верховної Ради народними депутатами Анною Пуртовою, Сергієм Бабаком, Павлом Сушком та групою інших парламентаріїв.
«Мета проекту закону: дозволити державі, органам місцевого самоврядування створювати програми реабілітації і відновлення військових та ветеранів на базі цих спеціальних закладів, а закладам — надавати відповідні послуги не тільки дітям, а й нашим захисникам», повідомив у Телеграмі голова парламентського Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак (на знімку).
Текст документа оприлюднено на сайті Верховної Ради. Його автори пропонують внести зміни до двох чинних законів України. Зокрема, статтю 77 Закону України «Про освіту» викласти в такій редакції: «Спеціальні заклади загальної середньої освіти можуть надавати реабілітаційні послуги (допомогу) для осіб з особливими освітніми потребами з порушеннями зору та слуху з числа військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, зокрема з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною». Дозволятиме спеціальним школам надавати нашим захисникам відповідні послуги й оновлена (в разі ухвалення законопроекту) стаття 35 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
У 2009 році Україна ратифікувала Конвенцію ООН про права осіб з інвалідністю та взяла на себе зобов’язання щодо забезпечення прав таких осіб на отримання освіти та надання корекційно-розвиткових і реабілітаційних послуг на базі освітніх закладів. Задля імплементації положень відповідних міжнародно-правових актів та приведення чинного законодавства до світових стандартів Україною вжито низку заходів. Зокрема, нормами ухваленого у вересні 2017 року Закону «Про освіту» встановлено державні гарантії права на отримання освіти особам з особливими освітніми потребами. «Наразі спеціальні заклади загальної середньої освіти, окрім забезпечення здобуття учнями чи вихованцями загальної середньої освіти на одному чи кількох її рівнях, мають право надавати їм психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги, забезпечувати здійснення реабілітаційних заходів», — ідеться у пояснювальній записці до документа. Законопроект покликаний надати доступ до таких послуг ширшому колу осіб.
«Під час оборони України від рашистів наші захисники отримують поранення, зокрема такі, що призводять до повної або часткової втрати зору чи слуху. Для відновлення цих функцій необхідна тривала комплексна реабілітація із застосуванням спеціалізованих технічних засобів та професійний кваліфікований персонал. А тих, кому відновити функції зору та/або слуху неможливо, потрібно навчити жити повноцінним життям...», — наголосив Сергій Бабак.
З таким завданням, на думку авторів документа, можуть упоратися і працівники спеціальних шкіл. «У системі освіти є спеціальні заклади загальної середньої освіти, які працюють із дітками з вадами зору та/або слуху.
Навчають їх жити повноцінним життям, бути самозарадними, дають їм повну загальну середню освіту, часто і професійну, що дає змогу дітям отримати професію і робоче місце попри травму, дають можливість соціалізації, повної інтеграції в суспільство, звісно, психологічну підтримку та багато іншого», — нагадав Сергій Бабак. На його думку, держава має дозволити створювати відповідні програми реабілітації та відновлення військових або ветеранів на базі цих закладів.
До написання законопроекту були долучені й представники Міністерства освіти, зауважив Сергій Бабак. За його прогнозами, документ підтримають і на засіданні комітету, і в сесійній залі під час голосування.