Так, за участю голови підкомітету з питань регуляторної політики Ганни Лічман відбулася робоча нарада, під час якої обговорили основні положення законопроекту та надані суб’єктами права законодавчої ініціативи поправки й пропозиції.
У заході взяли участь понад 30 учасників, серед яких народні депутати, представники органів державної влади, громадських організацій, бізнесових та інвестиційних кіл, інші стейкхолдери.
Законотворці в пояснювальній записці вказують на те, що документ має вдосконалити нормативно-правове регулювання порядку укладення угод про розподіл продукції шляхом усунення низки законодавчих прогалин та бар’єрів, підвищення прозорості галузі. Як наслідок — галузь розвиватиметься більш ефективно. Загалом це сприятиме залученню нових інвестицій, а також дасть змогу збільшити обсяги видобутку вуглеводнів. А отже — дозволить зменшити залежність від їх імпорту.
Задля досягнення зазначених цілей проектом закону пропонується, наприклад, передбачити відкритість та публічність роботи Міжвідомчої комісії з організації укладення та виконання угод про розподіл продукції шляхом онлайн-трансляції її засідань. Ідеться також про перегляд переліку умов для проведення конкурсів на укладення угод про розподіл продукції. Народні депутати мають намір виключити можливість укладення угоди про розподіл продукції без проведення конкурсу для ділянок із незначними запасами, а також збільшити строк між публікацією оголошення про проведення конкурсу на укладення угоди про розподіл продукції та граничним строком подання заявки на участь у конкурсі. Так, для суходолу цей строк збільшать з одного до трьох місяців, а для шельфу — до шести місяців. Парламентарії також хочуть вдосконалити критерії та порядок їх застосування для визначення переможця конкурсу на укладення угоди про розподіл продукції тощо. Серед іншого, в законопроекті йдеться і про скасування необхідності передачі розвіданих родовищ корисних копалин для промислового освоєння. «Незважаючи на те, що передача розвіданих родовищ корисних копалин сьогодні вже не здійснюється, формальне дотримання процедури перевіряється органами Держгеонадр під час здійснення перевірок надрокористувачів, що створює суперечності в правозастосуванні та додаткове навантаження на підприємства нафтогазовидобувної галузі, — йдеться в пояснювальній записці. — Із огляду на це проектом пропонується виключити застарілу та неактуальну норму щодо необхідності передачі розвіданих родовищ корисних копалин для промислового освоєння із Кодексу України про надра через її невідповідність чинному законодавству та сучасній практиці користування надрами».
На сторінці Комітету з питань економічного розвитку у Фейсбуці йдеться про те, що учасники наради обговорили основні положення і поправки, які надійшли до законопроекту. Зокрема, зміни до закону про угоди про розподіл продукції, які стосуються термінологічного апарату, а також зміни до положень, якими визначаються сторони умови укладення угоди про розподіл продукції.
«Робота над законопроектом триває», — йдеться в повідомленні. Заплановано проведення низки робочих зустрічей на платформі комітету, під час яких надалі обговорюватимуть внесені пропозиції для того, щоб вийти на узгоджену редакцію законопроекту.
Замість коментаря
Із виступу одного з авторів законопроекту № 4344 Андрія Жупанина під час його розгляду в сесійній залі 13 липня 2023 року:
«У 2021 році урядом України підписано 12 угод про розподіл продукції, які були покликані збільшити обсяг видобутку газу в Україні, а також видобутку нафти. В результаті гарантовані надходження від впровадження цих угод повинні були становити орієнтовно 500 мільйонів доларів. Підписання угод стало можливим завдяки роботі Міжвідомчої комісії з питань організації укладення угод про розподіл продукції, членами якої є п’ять народних депутатів, у тому числі і я.
У процесі роботи цієї комісії ми побачили низку недоліків. Наприклад, рішення комісії не публікуються. Трансляції засідань комісії не ведуться. Документи, які приймаються комісією, також не публікуються. Також виявлено проблеми в процесі організації цих угод про розподіл продукції...
Відповідно ми разом із групою експертів, до якої входили представники Асоціації газовидобувних компаній України, представники Асоціації видобувної галузі України, а також представники Проекту USAID, напрацювали законопроект, який і є законопроектом під номером 4344.
Минуло вже два роки після того, як ми його зареєстрували. Нам потрібно буде його змінювати. Чув від колег, що є певні зауваження, і ми готові слухати, готові працювати над поправками, готові змінювати текст для того, щоб відобразити реалії. У тому числі й те, що угоди про розподіл продукції зараз зупинені головно через форс-мажор, а саме через війну».