Народний депутат, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Віталій Безгін (на знімку) розставив крапки над «і» щодо законопроекту про критерії можливості/неможливості проведення повоєнних виборів. Про це він написав у Фейсбуці.

1. Навіщо потрібен законопроект?

Очевидним фактом є те, що різні території країни нині перебувають у різному безпековому, економічному, соціальному та демографічному стані. Не зміниться це й одразу після завершення війни. Базово ці функціональні типи були розподілені на рівні законодавства ще в 2022 році через Закон України «Про засади державної регіональної політики».

Території, що тривалий час перебували під окупацією, після визволення проходитимуть через перехідний період від військових адміністрацій до повернення місцевого самоврядування. Фіналом цього періоду повинно стати проведення демократичних виборів і утворення нових органів місцевої влади. Для того, щоб вибори відбулися демократично, на території має бути гарантовано безпеку та доступ до процесу. Саме критерії безпеки мусять бути відображені на рівні закону.

2. Це єдиний законопроект, що буде стосуватися цього перехідного періоду з поновлення самоврядування на деокупованих територіях?

Ні. Це буде пакет з двох-трьох законопроектів. Крім уже згаданого проекту, там точно буде нова редакція закону про військово-цивільні (цивільні) адміністрації та зміни до закону про надзвичайний стан.

3. Навіщо змінювати закон про ВЦА?

Чинний закон поширюється лише на території АТО/ООС, відповідно може стосуватися тільки Донецької та Луганської областей, з переліку випадає Крим та окремі тимчасово окуповані території інших областей, що треба врегулювати.

4. Чи існує нині регулювання, що унеможливлює проведення місцевих виборів на окремих територіях?

Так. В 2020 році у 18 громадах Донеччини та Луганщини місцеві вибори не відбулися. Але чинне законодавство, яке наділяє повноваженнями надавати висновок щодо проведення або непроведення виборів голові обласної ВЦА, містить у собі природний конфлікт інтересів та не містить жодних критеріїв. Що робить чинне регулювання непрозорим.

5. На якому етапі наразі робота над проектом та хто залучений у процес? 

Відбулися перші консультації щодо першого драфту цього проекту.

Процес модерує Рада Європи. До нього долучені представники Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, насамперед Аліна Загоруйко, яка є фахівцем у відповідній галузі. А також представники ЦВК, судової гілки влади, безпекових органів, експертного середовища, ОПОРА, IFES, ЦППР.

6. Які безпекові критерії наразі розглядаються в проекті закону?

Кількість та інтенсивність обстрілів у проміжку часу;

кількість загиблих у проміжку часу;

режим доступу до відповідної території;

обмеження перебування на вулицях;

функціонування правоохоронних органів;

можливість безперешкодної діяльності медіа на території тощо.

7. Якого рівня виборів стосуватиметься цей законопроект?

Цей проект однозначно стосуватиметься місцевих виборів, аргументи зазначено в пунктах, наведених вище. А також парламентських виборів, якщо одноразово для перших повоєнних виборів систему не буде змінено на закриті списки. 

«Усім Перемоги, мудрості, професійності та менше маніпуляцій», — констатував політик.