Комітет з питань освіти, науки та інновацій рекомендував парламенту включити до порядку денного десятої сесії й ухвалити за основу та в цілому проект закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо розширення можливостей спеціальних закладів загальної середньої освіти для реабілітації осіб з особливими освітніми потребами та військовослужбовців» (№ 10160).
Його автори пропонують дозволити спеціальним закладам загальної середньої освіти надавати реабілітаційні послуги не лише дітям, а й дорослим з порушеннями зору та слуху з числа військовослужбовців та звільнених з військової служби, зокрема, ветеранам війни та особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною. Для цього мають внести зміни до законів «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту».
«Наші військовослужбовці, на жаль, часто повертаються з фронту з важкими пораненнями, зокрема й такими, що призводять до повної або часткової втрати зору чи слуху. Невідворотну втрату зору чи слуху відновити неможливо. Але можна навчити людей з цим жити... Наші спеціалізовані школи мають досвід роботи з такими дітьми, вони навчають їх, як жити в суспільстві, як бути самозарадними і навіть як отримати ту чи іншу професію», — наголосив один із авторів законопроекту, голова профільного комітету Сергій Бабак.
Законопроект сприятиме розвитку програм, які допоможуть швидше соціалізувати й адаптувати наших захисників до нових реалій життя та дасть змогу на базі таких закладів здійснювати їхнє перенавчання. «Нині хочемо запустити такий пілотний проект на базі двох закладів — завдяки Міністерству освіти і науки, яке виконало велику роботу і знайшло відповідний грант. Просимо якомога швидше прийняти цей законопроект. Тому що ми готові стартувати, і вже є перший список військовослужбовців, які готові прийти на навчання», — зазначила ініціаторка законопроекту народний депутат Анна Пуртова.
Її колега Юлія Гришина нагадала, що в системі спеціальної освіти організовано пансіон, тож можна розглянути можливість проживання ветеранів під час навчання.
Як повідомила заступниця міністра освіти Євгенія Смірнова, у пілотному проекті братимуть участь два заклади — спеціальна школа № 5 у Києві та «Левенятко» у Львові. «Цей проект спрямовано на просторове орієнтування, вміння читати шрифтом Брайля, освоєння GPS-навігації та сучасних гаджетів. Заклади спеціальної освіти вже готові працювати з військовими, які втратили зір, і вбачають у цьому свою місію», — додала вона.
На засіданні комітету розглянули й низку інших питань. Зокрема, рекомендували парламенту ухвалити в другому читанні та в цілому з пропонованими правками проект закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо визнання результатів навчання осіб, які проживають на тимчасово окупованій території України» (№ 9591). Крім того, рекомендували прийняти за основу та доопрацювати під час підготовки до другого читання законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (№ 9319).
Парламентарії обговорили ще один документ — проект закону «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» щодо сприяння соціалізації та адаптації внутрішньо переміщених осіб у приймаючих територіальних громадах» (№ 10059). Його за результатами розгляду в першому читанні пропонують повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
P.S. Тим часом нещодавно анонсоване скасування набору на вечірню та заочну форми навчання не відбулося. Відповідні положення виключено профільним комітетом з проекту закону № 10092 «Про внесення змін до деяких законів України щодо державної підсумкової атестації та вступної кампанії 2024 року». Документ ухвалено Верховною Радою 8 листопада. Відповідно до нього з наступного року скасують лише набір для здобуття ступеня молодшого бакалавра.
Водночас скасування заочної та вечірньої форм навчання, які можуть замінити дистанційною, передбачає інший законопроект — «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення освітнього процесу у вищій освіті» (№ 10177), поданий до Верховної Ради урядом. Цей документ народні депутати ще не розглядали.