Михайло Крячко, Кіра Рудик, Вікторія Подгорна.

Одним з винесених на розгляд питань став законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо покращення керованості та адміністрування соціальної підтримки сімей та демографічної політики» (№ 9318). Ініційований народними депутатами Вадимом Струневичем, Галиною Третьяковою, Дмитром Гуріним, Іваном Калауром та Віталієм Безгіним документ покликаний гарантувати права сімей з дітьми на фінансові виплати від держави за будь-яких обставин.

Що, за словами Вадима Струневича, який представляв законопроект під час засідання, є важливим в умовах агресії рф проти України. Тим більше, коли частина сімей вимушено змінили своє місце проживання, збільшилася кількість громадян, котрі опинилися в складних життєвих обставинах та потребують соціальної підтримки.

Документом передбачено, зокрема, поетапно передати Пенсійному фонду функції з призначення:

допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, допомоги при народженні дитини, допомоги при усиновленні дитини, допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, допомоги на дітей одиноким матерям, соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя, оплати послуги патронату над дитиною, державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, у тому числі з інвалідністю, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях, а також сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за патронатних вихователів, батьків-вихователів і прийомних батьків.

Законопроектом вносяться відповідні доповнення до Сімейного кодексу України та законів «Про державну допомогу сім’ям з дітьми», «Про охорону дитинства», «Про місцеві державні адміністрації». Робиться це задля забезпечення екстериторіальності надання соціальної допомоги, що важливо в умовах воєнного стану. Адже з огляду на активні бойові дії та окупацію частини країни, управління соцзахисту населення відповідних територій часто не в змозі начисляти соціальну допомогу сім’ям. Через децентралізований механізм нарахувань і виплат документи з одного району нерідко не потрапляють на адміністрування до іншого.

До того ж у такий важкий для країни період додатковим джерелом фінансування стали міжнародні гуманітарні організації, що пропонують централізовані та діджиталізовані механізми запитів на грошову допомогу. Зокрема, через інформаційну платформу «єДопомога». На цьому цифровому майданчику понад 12,8 мільйона осіб подали заявки на отримання коштів від міжнародних організацій, у тому числі 249 тисяч малозабезпечених, 182 тисячі одиноких матерів чи батьків, 172,7 тисячі багатодітних сімей.

Так, від Всесвітньої продовольчої програми ООН вже одержали допомогу понад 2,7 мільйона громадян, від Представництва дитячого фонду ООН в Україні (ЮНІСЕФ) — майже 413 тисяч.

Як вважають автори проекту, ці обставини «вимагають прийняття законодавчих змін щодо переходу від кризового реагування до системної підтримки під час і після війни, формування стійкої управлінської і виплатної моделі підтримки сімей, зручної системи адміністрування та реагування на виклики демографічної кризи, спричиненої воєнними діями».

Передача соціальних виплат Пенсійному фонду вбачається доречним, адже ця структура має найбільш розгалужену мережу територіальних органів управління в системі соцзахисту та працює за екстериторіальним принципом призначення, нарахування пенсій, субсидій, страхових виплат. Тобто незалежно від того, де перебуває людина, особливо в умовах воєнного стану, вона може реалізувати своє право на одержання соціальної допомоги.

До того ж, як пояснив Вадим Струневич, такий законодавчий крок «знизить навантаження на місцеві адміністрації, на територіальні центри соцзахисту, дасть їм змогу займатися саме соціальною політикою, а не паперовою роботою з нарахуванням виплат».

Заступник голови комітету Вікторія Подгорна наголосила, що «змінюється тільки орган, який адмініструватиме в подальшому питання надання соціальної допомоги, і це не вплине на розмір таких виплат або їх одержувачів. Важливо, що пропонується надати можливість звернення громадян в електронній формі через вебпортал електронних послуг та мобільний додаток Пенсійного фонду».

За її словами, «залишається можливість звернення сімей з дітьми до уповноважених посадових осіб виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади та посадових осіб Центру надання адмінпослуг, а також через портал Дія».

Водночас зазначені зміни потребуватимуть технічного доопрацювання програмного забезпечення Дії. Зокрема, передбачити можливість подання заяв і документів та відомостей засобами цього порталу. Тож реалізація положень потребуватиме додаткових витрат на забезпечення технічних можливостей Дії.

У підсумку народні депутати Комітету з питань цифрової трансформації одностайно ухвалили надіслати напрацьований під час роботи висновок до Комітету Верховної Ради з питань гуманітарної та інформаційної політики. Також врахувати висловлені пропозиції і зауваження під час підготовки та розгляду цього проекту.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.