Про це нещодавно повідомили перевізники під час пресконференції у Варшаві.
Прикметно, що цю пресконференцію організувала партія «Конфедерація», а представники транспортної галузі, об’єднані в Комітет захисту перевізників і транспортних роботодавців, були лише її учасниками, що дає можливість зрозуміти, яка політична сила стоїть за цією акцією.
Декларації, котрі там прозвучали, стали підтвердженням безрезультатності зустрічі водіїв вантажівок з представниками польського та українського міністерств інфраструктури, що відбулася на прикордонних пунктах пропуску.
Рівень емоцій в середовищі польських перевізників не знижується, а навпаки — наростає, бо вони, зокрема, запитують: «Як можна конкурувати з українськими перевізниками, якщо польські фірми мусять платити працівникам по 2500 євро, а українські працюють за ставкою 700 євро».
Нагадаємо, що протест польських перевізників розпочався 6 листопада. Вони вимагають, зокрема, запровадження комерційних дозволів для українських фірм на перевезення речей, за винятком гуманітарної допомоги та вантажів для ЗСУ, призупинення ліцензій для фірм-перевізників, що виникли в Україні після початку війни 2022 року, а також проведення перевірки цих фірм. З’явилася також ще одна вимога протестувальників — ліквідація так званої електронної черги з українського боку кордону, тому що польські перевізники мають проблеми з тим, щоб зареєструватися в цій системі.
У коментарі «Голосу України» голова Польсько-української господарської палати Яцек Пєхота радить дивитися на цю проблему глибше. Нагадує про те, що ще до війни між Києвом і Варшавою був серйозний конфлікт стосовно дозволів на перевезення, які Польща дуже сильно обмежувала для українських перевізників. А зростання кількості українських перевізників, за його словами, має просте й логічне пояснення: «якщо до війни майже 90% українського експорту реалізовували морським шляхом, то з 2022 року абсолютна більшість цих об’ємів лягла на плечі автомобільних перевізників».
Минулого тижня Єврокомісія застерегла офіційну Варшаву: якщо вона не вирішить питання блокування прикордонних пунктів пропуску з Україною, то Брюссель може розпочати стосовно Польщі штрафні процедури. За неофіційними даними польських ЗМІ, йдеться про процедуру, передбачену за порушення євросоюзівського права у зв’язку з порушенням польською владою положень розпорядження про лібералізацію торгівлі з Україною, дію якого недавно було подовжено до червня 2024 року.
У Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури України занепокоєні тим, що українські водії понад 10 днів залишаються заблокованими на польському кордоні. За даними міністерства, в бік Ягодина черга розтягнулася на понад 30 кілометрів, убік Рави-Руської — на понад 10, убік Краківця — на понад 16 кілометрів.
Відомство спільно з профільними асоціаціями та перевізниками створило Штаб допомоги українським водіям із головним завданням — «забезпечити наших людей їжею, питною водою, медикаментами та пальним». Сьогодні на кордоні вже працює ініціативна команда, яка має 11 тисяч наборів для харчування, питну воду та необхідні ліки (на знімку).
Тим часом на заблокованому кордоні з польського боку ситуація має такий вигляд: протестувальники пропускають водіїв легкових автомобілів, автобусів та транспортних засобів, які перевозять живих тварин, а також гуманітарну та військову допомогу.
Протест польських перевізників зареєстровано до 3 січня. Його організатори повідомляють, що можуть блокувати під’їзні шляхи до кордону доти, доки не доб’ються результату. Польські перевізники повідомляють також, що з ними солідаризуються словацькі перевізники, які провели попереджувальний протест у Вишнє Немецькому (українсько-словацький пункт пропуску), неподалік Ужгорода.