Мешканці міст підтримали ініціативу народних депутатів, які розробили законопроект, спрямований на забезпечення нормальних умов життя громадян. Для цього люди навіть почали формувати відповідний громадський рух. І це є справді позитивним сигналом на шляху до створення цивілізованого суспільства із активною життєвою позицією.
Мешканці багатьох населених пунктів системно стають жертвами водіїв, які своїми надгучними транспортними засобами позбавляють інших комфорту та спокою. Адже, користуючись тим, що закон поки що не дозволяє правоохоронцям ефективно впливати на ситуацію, ці водії додають стресу й без того знервованим українцям, а також становлять загрозу національній безпеці.
Проте, схоже, терпець громадян урвався. Їх звернення призвели до розробки законопроекту «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення адміністративної відповідальності за керування або експлуатацію транспортних засобів із перевищенням допустимого рівня шуму» (№ 9564). Нині він перебуває на розгляді в парламенті.
Негучне водіння
«За керування транспортними засобами із перевищенням встановленого законодавством допустимого рівня шуму пропонується встановити санкцію у фіксованому розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (17000 гривень) та у разі повторності — 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34000 гривень) із можливим позбавленням права керування транспортними засобами на строк від трьох до шести місяців», — зазначив один із авторів законопроекту народний депутат В’ячеслав Медяник.
Він наголошує, що так звані прямоточні глушники, подвійні спортивні системи та інші технічні девайси, не передбачені конструкцією транспортних засобів та виробниками, стають чинниками порушення тиші та спокою громадян, провокують незадоволення суспільства. Враховуючи відсутність загального обов’язкового технічного контролю транспортних засобів, зазначений процес переобладнання є неконтрольованим та несе в собі величезні ризики.
На думку авторів законодавчої ініціативи, під час воєнного стану такі шумові звуки є схожими на звуки ворожих безпілотників та створюють уявлення про авіаційну і ракетну небезпеку, відволікаючи Збройні Сили України та правоохоронців.
«Невдала конструкція наведених норм КУпАП, їх спрямованість на притягнення до адміністративної відповідальності за порушення екологічних норм та цивільний характер діяльності суб’єктів, що наділені повноваженнями щодо притягнення до адміністративної відповідальності, свідчать про незадовільний рівень правового регулювання проблеми, а це породжує відчуття вседозволеності у порушників та спричиняє справедливе невдоволення суспільства», — переконані парламентарії.
Таким чином, ухвалення цих змін сприятиме забезпеченню належного рівня тиші у населених пунктах, збереженню спокою громадян та захисту населення від шкідливого впливу шуму, усуненню випадків безпідставного відволікання ЗСУ та правоохоронців від виконання їхніх обов’язків.
Не без підводних каменів
Водночас активізувалися й опоненти ініціативи. Зокрема, з’явилася петиція до Президента № 22/201398-еп від «автомобільної спільноти України», як себе назвали її автори. Вони наполягають на тому, що в законопроекті немає нічого про внесення змін до суміжних законів «Про дорожній рух» та «Про національну поліцію», наприклад, стосовно того, як, за яких умов та за допомогою яких технічних (сертифікованих) засобів має проводитися вимірювання рівня шуму від транспортного засобу, аби вважати його таким, що «порушує норми».
«Без конкретних алгоритмів та вимог до експертних дій, що мають бути проведені для виявлення порушення на місці та виступати законним підґрунтям доказу вини, закон може мати різночитання та подвійні сенси, порушуючи тим самим конституційні права власника транспортного засобу (ТЗ) та створюючи підґрунтя для корупції», — зауважують автори петиції.
Також вони наголошують: у разі якщо автомобіль/мотоцикл має від заводу-виробника, наприклад, гучну систему відведення вихлопних газів, а також якщо ТЗ перебуває на українському обліку та пройшов усі необхідні сертифікації і експертизи, то законність підстав для визначення порушень цим ТЗ викликає сумніви.
Тож вони чекають від уряду та відповідних органів адаптації положень закону та всіх суміжних стандартів, щоб ліквідувати будь-які підстави для порушення прав і свобод людини та уникнути створення корупційних складових.
Щоб не закладало вуха
Водночас чимало українців підтримують ініціаторів законопроекту та чекають якнайшвидшого прийняття документа. Цю тему активно обговорюють у соцмережах та у ЗМІ, а на Дніпропетровщині навіть формують рух на підтримку законопроекту — його активісти вже проводять відповідні акції, які планують поширювати на інші регіони.
Під час такого заходу в Дніпрі люди вийшли на вулицю з відповідними плакатами та закликами. Вони розповідали іншим про проблему та радили, як її вирішувати, інформували про норми законопроекту.
«Живу на Набережній Перемоги біля дороги. І щодня до півночі, коли починається комендантська година, постійно їздять водії на дуже гучних автомобілях та мотоциклах. Останні чути особливо. І через це мешканцям будинків досить некомфортно. Важко зосередитися на чомусь, наприклад, навчанні. А коли гуляєш із кимось по вулиці, то через мотоциклістів та автомобілістів складно навіть спілкуватися — аж вуха закладає», — розповів організатор заходу Віктор Трубецький.
Активісти руху наголошують, що це вносить дискомфорт у життя звичайних містян. А на тих, хто внаслідок війни отримав посттравматичні розлади, — переселенців, військових — впливає набагато більше.
«Почав думати, що можу зробити для того, аби вирішити цю проблему. Побачив цей законопроект. Прочитав та зрозумів, що буде дуже круто і доречно його підтримати. Став вирішувати, чим особисто можу цьому допомогти.
І організував мітинг», — каже Віктор.
Лідерство означає відповідальність
Вікторія Печена про акцію на підтримку законопроекту дізналася від подруги по AIESEC — найбільшій у світі молодіжній організації, що розвиває лідерство серед молоді. «Члени нашої організації побачили у цьому ініціативу з боку молоді, тому долучилися. Бо підтримують у молоді такі якості, як лідерство. Впевнені, що саме на таких людях будується країна», — зауважила вона. Сама дівчина мешкає в досить тихому мікрорайоні. Але в місті проживають майже 180 тисяч внутрішньо переміщених осіб, із яких майже 32 тисячі дітей.
«Їм спочатку довелося перенести страшні події, після цього вони переїхали до нашого міста. Тож потрібно з розумінням ставитися до цих людей, допомогти їм реабілітуватися та спокійно жити у родинному колі. Тому найпершою нашою справою є допомога Збройним Силам України, а по-друге — сприяння внутрішньо переміщеним особам і постраждалим людям у реабілітації та повсякденному житті», — вважає Вікторія.
Вона впевнена, що їхня акція повинна бути почутою. І хоча не всі одностайно підтримують нововведення, які пропонує законопроект, важливо вже те, що проблему в суспільстві помітили та обговорюють.
А з приводу посилання на те, що деякі транспортні засоби вже йдуть гучними із заводів, учасники руху відповідають: якщо ви свідома та цивілізована людина, патріот та просто нормальний мешканець свого міста — повинні знайти можливість та зробити все, щоб уникнути надлишкового шуму.
Що ж, будь-який громадянин, стурбований тією чи іншою проблемою у суспільстві, не повинен просто сидіти та чекати, коли вона сама собою зникне або хтось інший візьметься за її розв’язання. Кожен може і має зробити щось особисто — і тоді життя в країні крок за кроком покращуватиметься.
Дніпропетровська область.
Фото учасників акції на підтримку законопроекту.