Комітет під час двосторонньої зустрічі представляли Голова Комітету Галина Третьякова та голова підкомітету з питань соціального захисту дітей, постраждалих внаслідок збройної агресії російської федерації проти України з 2014 року Комітету Тетяна Циба. Учасниками зустрічі зі сторони Міжнародної організації праці були соціоекономіст, дослідник у галузі економіки гендеру, економіки праці та домогосподарств, фіскальної та соціальної політики, доктор Жером Де Хенау; спеціалістка з питань формалізації та гендерної рівності МОП Марія Хосе Чаморро; Національний координатор МОП в Україні Сергій Савчук та Національна координаторка Проєкту МОП «Забезпечення участі жінок у ринку праці через розширення послуг із дошкільної освіти й догляду за дітьми» Ірина Вінтонюк.
Робоча зустріч була присвячена презентації Комітету Глобального симулятора інвестицій у сферу і політики догляду, розробленого доктором Жеромом Де Хенау. Головна мета даної ініціативи – забезпечити активне залучення жінок з дітьми на ринку праці через розширення послуг із дошкільної освіти й догляду за дітьми.
Очікується, що українські жінки, у яких є діти, братимуть активну участь у відбудові країни після Перемоги України над російською військовою агресією. Крім того, втрачаючи чоловіків на фронті, багатьом жінкам доведеться не лише відповідати за виховання дітей та організацію домашнього побуту, а й ставати єдиними годувальниками своєї родини. Жінки з дітьми потребуватимуть допомоги в процесі реалізації їх права на працю. Допомоги на ринку праці також потребуватимуть жінки, які доглядають недієздатних членів родини (зокрема, осіб з інвалідністю, важкопоранених) вдома.
При цьому наразі не вирішеним залишається питання (яке стоїть не лише на порядку денному України) гендерного розриву в заробітній платі чоловіків та жінок (на користь чоловіків). За даними МОП, відношення заробітної плати жінки до заробітної плати чоловіка в Україні складає на сьогодні 52% (Словенія – 67%, Латвія – 51%, Естонія – 43%, Польща – 67%, Угорщина – 52%).
Таким чином Україна та міжнародні інституції наразі розмірковують над тим, яким чином допомогти жінкам з дітьми інтегруватися та бути успішними на ринку праці, маючи можливість при цьому насолодитися станом материнства та створити міцний зв’язок з дитиною.
Голова Комітету Галина Третьякова розповіла про можливості для жінок з дітьми, які були не так давно запровадженні Верховною Радою України. Парламент, до прикладу, закріпив у законодавстві право вагітної жінки самостійно обирати час початку декретної відпустки (у разі відсутності медичних показань). Стандартний строк «декрету» - 126 календарних днів. До прийняття відповідного Закону, жінка була зобов’язана йти в декретну відпустку за 70 календарних днів до пологів та перебувати в ній ще 56 днів після пологів.
Крім того, нещодавно український парламент надав право чоловікам йти у відпустку по народженню дитини тривалістю до 14 календарних днів. Відповідно до законодавчих змін таку відпустку може отримати як чоловік, дружина якого народила дитину, так і батько дитини, який проживає у цивільному шлюбі з матір’ю дитини (за заявою матері дитини та свідоцтвом про народження дитини, в якому зазначена відповідна інформація про батька дитини). Нагадаємо, що за заявою одинокої матері або одинокого батька замість неї/нього у відпустку по народженню дитини тривалістю до 14 календарних днів можуть піти бабуся або дідусь, або інший повнолітній родич дитини.
Інструмент допомоги матері з дитиною, який було запропоновано на зустрічі у Комітеті експертами МОП, стосувався створення інфраструктури закладів раннього розвитку і піклування для дітей молодшого віку (від 0 до 6 років). Передбачається, що створення послуг високої якості по піклуванню за дітьми раннього віку сприятиме активній зайнятості та розвитку жінки на ринку праці, зростанню її заробітків та економічному розвитку держави. Наразі, за даними МОП, у закладах піклування про дітей віком 0-2 роки в Україні перебуває 15% дітей.
На прохання Голови Комітету експерти МОП нададуть аналітику щодо того, яким чином аналогічна система розширення послуг із дошкільної освіти й догляду за дітьми фінансувалася за кордоном. Адже джерела фінансування такого проекту в Україні наразі не запропоновано.