Збитки, завдані бойовими діями на Донеччині, становлять, за оцінками міжнародних експертів, майже мільярд доларів. Про це повідомив під час виїзного засідання у Краматорську Комітету Верховної Ради України з питань транспорту заступник голови обласної державної адміністрації Олександр Клименко. Народні депутати спільно із представниками профільних міністерств, влади Донецької та Луганської областей, міст, районів, штабу АТО, керівниками промислових підприємств обговорили функціонування транспортної галузі та шляхового комплексу регіону в умовах проведення АТО, а також перспективи відновлення транспортної інфраструктури.
Члени комітету побували в Семенівці Слов’янського району та на місці оглянули зруйнований терористами міст на трасі Ростов—Харків. Відновлення об’єктів інфраструктури Донбасу неможливе лише за рахунок бюджету й відбуватиметься за участі також приватного капіталу та міжнародних фондів, кажуть експерти.
Працюють «із коліс»
Але найбільше уваги учасники засідання приділили нагальним проблемам — зокрема постачанню палива на теплові електростанції. На вуглевидобувних підприємствах Донецької області зберігається 200 тисяч тонн вугілля, якого нині так не вистачає енергетикам. «Причина одна: ми не даємо сьогодні порожняка, щоб завантажити вагони якісним українським вугіллям. Технологія наших ТЕС така, що ми не можемо споживати вугілля, завезене з південних країн Африки», — заявив Олександр Клименко.
За словами директора Вуглегірської ТЕС Сергія Тарутіна, на початку грудня на станції склалася критична ситуація, коли на складі залишалося майже 8 тисяч тонн палива. «Ми працювали одним блоком на мінімальному навантаженні, і цього запасу вистачило б на чотири доби», — пригадує директор. За кілька днів проблему з постачанням вугілля частково вдалося розв’язати: нині на станції запустили в роботу другий енергоблок. Але енергетики стривожені тим, що працюють «із коліс», а створити запас не вдається. «Лише стабільна робота транспорту забезпечить роботу електростанції. У разі найменших збоїв, особливо в зимовий час, наслідки можуть бути непередбачувані», — підкреслив директор станції.
У зв’язку з бойовими діями на сході шлях вугілля до споживача став довший і складніший. Паливо, що його видобувають гірники Селідового і Красноармійська, везуть залізницею на Вуглегірську ТЕС. Раніше цей шлях становив 200 кілометрів, тепер — 740. Збільшення протяжності маршруту потребує додаткових вагонів, тепловозів і дизельного пального. Енергетики кажуть, що всього цього залізниці бракує.
Голова парламентського комітету Ярослав Дубневич під час засідання намагався з’ясувати, скільки ж вагонів залишилося на території самопроголошених «ДНР» та «ЛНР». Виконуючий обов’язки начальника Донецької залізниці Ігор Романенко не зміг назвати загальну цифру, але зазначив, що лише по Дебальцевській дирекції «застрягло» 5800 вагонів. Із них 80 відсотків — із вантажами, які так і не дійшли до споживачів.
Керівник залізниці запевнив, що протягом грудня заявки на порожняк магістраль виконує в повному обсязі. Хоча обсяг перевезеного вугілля впав удвічі порівняно з попереднім роком. Скоротити шлях українського вугілля до споживача технічно можливо, але для цього потрібні «домовленості сторін», заявив Ігор Романенко. Станції Горлівка і Микитівка, через які раніше проходили такі вантажі, нині перебувають або у прифронтовій зоні, або під контролем «ДНР».
Донецька залізниця: або переїзд, або розділення
Народні депутати із здивуванням дізналися, що попри указ Президента України та розпорядження уряду керівництво Донецької залізниці не переїхало до Красного Лиману, а продовжує працювати в окупованому Донецьку. Більше того, в будівлі управління залізниці сидить людина, яка називає себе «міністром транспорту ДНР» та контролює всю роботу підприємства. «Ми контактуємо і намагаємося проблеми розв’язувати», — виправдовувався начальник магістралі. Він відкинув можливість переведення управління до Красного Лиману: «Якщо це зробити, частина залізниці буде паралізована. Тут потрібно сідати й вирішувати питання спільно, визначати точки дотику. Це родини, квартирне питання, переселення».
Водночас від залізничників Волновахи надходить інформація про те, що до підрозділів на контрольованій Україною території спускають вказівки, підписані... «міністром транспорту ДНР». А краснолиманський міський голова Леонід Перебийніс заявив, що залізничникам міста не виплатили повністю зарплату за грудень та відправили у відпустки без оплати з 28 грудня по 18 січня. Члени парламентського комітету, а також керівництво області підтримують пропозицію переїзду управління магістралі. Інший варіант, який розглядається в уряді, — перепідпорядкування частини Донецької залізниці «сусідам» — Придніпровській та Південній магістралям. «Я попросив би до Нового року визначитися. Як кажуть: із ким проведеш Новий рік — із тим і будеш далі. В будь-якому разі кінцеве рішення буде прийнято найближчим часом», — звернувся до начальника залізниці заступник міністра інфраструктури Володимир Омелян.
Крім питань залізничних перевезень, народні депутати обговорили стан автомобільних шляхів у зоні АТО, засоби боротьби з нелегальними автомобільними перевізниками, оновлення рухомого складу міського транспорту. Пролунали пропозиції щодо законодавчих змін, які б дали змогу розвиватися морським портам.
Відповідаючи на запитання журналістів щодо ймовірності транспортної блокади Донбасу за зразком Криму, голова комітету Ярослав Дубневич зазначив: «Питання важке. Можливі рішення, але я навіть не припускаю такої можливості, щоб частина Донецької й Луганської областей залишилася під ногами окупантів. Не хочу навіть думати, що повністю закриється транспортне сполучення. Так, буде контроль на пунктах пропуску автотранспорту й на пунктах пропуску залізничного транспорту. Це потрібно, щоб диверсійні групи і зброя не просочувалися на територію України».
 
Донецька область.