На думку голови підкомітету з питань ціноутворення та розвитку зовнішньоекономічної діяльності в агропромисловому комплексі Комітету Верховної Ради з питань аграрної та земельної політики Андрія Богданця, історія з держпідтримкою молочарів настільки тривала та драматична, що про неї можна знімати серіал.

«Ще у грудні 2021 року з колегами по парламенту створи-ли міжфракційне депутатське об’єднання «За розвиток молочної галузі України», співголовою якого я маю честь бути, — розповів Андрій Богданець. — Тоді якраз вибухнув конфлікт між виробниками та переробниками щодо ціни на молоко-сировину. Ситуація нагадувала нинішню: внутрішні ціни на молоко-сировину перевищували середньоєвропейські, внаслідок чого в Україну хлинув потік імпортної молочки, а конкурентоспроможність вітчизняної істотно знизилась.

Питання потребувало оперативного вирішення. Так з’явився наш спільний зі Спілкою молочних підприємств... проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної підтримки розвитку виробництва та переробки продукції тваринництва (реєстр. № 7072)».

Як зазначив парламентарій, суть цього документа можна звести до трьох пунктів:

1. Стримування непрогнозованого зростання цін на молочну продукцію шляхом надання виробникам молока дотації на одиницю поставленої на переробку молоко-сировини.

2. Вирівнювання конкурентних умов на ринку молокопереробки шляхом економічного стимулювання виходу з «тіні».

3. Надання молокопереробним підприємствам доступу до держпідтримки при здійсненні інвестиційних витрат. Ідеться, зокрема, про будівництво складських об’єктів та очисних споруд, придбання обладнання для очищення стічних вод та викидів в атмосферу.

«Законопроект виправляє помилки минулого, коли ліквідація спецрежиму ПДВ залишила без належного компенсатора галузь із тривалим періодом повернення капіталу та підвищеними обсягами доданої вартості», — впевнений Андрій Богданець.

За його словами, в цифрах це має вигляд досить промовистий. Загальне поголів’я корів в Україні станом на початок 2024 року очікується на рівні лише 55 відсотків від показника 2015-го. А обсяги молока з господарств населення, які є основною категорією його виробників, цьогоріч очікуються на рівні 56 відсотків від показника 2015-го. При цьому надої у сільгосппідприємствах не мають значної тенденції до зростання, що не дає можливості компенсувати зниження виробництва молока господарствами населення.

Окрім того, розглядати окремо сектори молочного скотарства та молокопереробки непрофесійно. Це цілісний підкомплекс АПК, який підтримуватиме продовольчу безпеку України, надаватиме робочі місця та сприятиме наповненню бюджетів різних рівнів.

«Що ж сталося з нашим законопроектом № 7072, — підсумовує народний депутат. — Для відповіді достатньо назвати дату його реєстрації: 18 лютого 2022 року. Так, за тиждень після цього країні стало, м’яко кажучи, не до молока. Зі зрозумілих причин не були враховані й наші з колегами правки до Держбюджету-2024, спрямовані на держпідтримку молочного скотарства.

Але відступати ми не збираємося. Готуємо кілька законодавчих ініціатив, спрямованих як на запровадження державного стимулювання розвитку молочного скотарства, підвищення енергоефективності та екологічності молокопереробки, так і на впорядкування ринку молоко-сировини та молокопродуктів в Україні».

Як наголосив політик, разом з однодумцями мають намір оновити законопроект № 7072.

«Наше бачення презентуємо найближчим часом після завершення всіх експертних обговорень і консультацій, — пообіцяв Андрій Богданець, — Але нам буде дуже складно, якщо Мінагрополітики не буде нашим однодумцем та партнером».

Підготувала Галина КВІТКА.

Фото надано автором.