Такі рекомендації для закладів загальної середньої освіти підготував Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь (на знімку) разом із Державною службою якості освіти України (ДСЯО) за результатами круглого столу «Ціннісна українізація в освіті: сучасність і стратегії у майбутньому».
Про напрацювання рекомендації щодо неухильного виконання мовного законодавства в закладах загальної середньої освіти Тарас Кремінь повідомив у соцмережах.
Зокрема, закладам загальної середньої освіти радять «ініціювати розвиток інтерактивних методик викладання, що сприятимуть активній участі учнів та учениць у процесі вивчення української мови та української літератури; створити сприятливе мовне середовище у ЗЗСО, де українська була б популярною та використовувалася як мова спілкування в позаурочних заходах». Крім того, школи мають «рекомендувати батькам вдосконалювати свою українську разом із дітьми» та «ініціювати функціонування при закладах загальної середньої освіти мовних курсів і розмовних клубів для батьків, підтримувати та залучати ВПО до українськомовного середовища» тощо.
«Нещодавно ми з головою ДСЯО Русланом Гураком презентували результати першого циклу моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі в закладах загальної середньої освіти протягом 2022/2023 навчального року. Згадане дослідження засвідчило позитивну динаміку порівняно з попередніми роками», — зазначив Тарас Кремінь. Зокрема, збільшилося використання учителями україномовних матеріалів (з 82% до 93%).
Крім того, більше батьків тепер задоволені забезпеченням функціонування державної мови в освітніх закладах (93% проти 87%). Використання російськомовних матеріалів на уроках взагалі не зафіксовано.
«Результати дослідження також засвідчили тенденцію до зростання вибору української мови серед учнів/учениць в Інтернеті, а також зменшення використання ними російськомовного контенту», — повідомив Тарас Кремінь.
Уповноважений переконаний, що для належного забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі та за його межами необхідно осучаснити методики викладання та матеріально-технічну базу закладів освіти, шкільні та місцеві бібліотеки, а також створити і підтримувати українськомовне середовище, розширити мережу українськомовних курсів та курсів із вивчення української для всіх учасників освітнього процесу — зокрема й батьків. Він радить популяризувати українську через соціальну рекламу серед учасників освітнього процесу та збільшити кількість годин на вивчення української мови та літератури. Варто також посилити контроль за дотриманням мовного законодавства.
У напрацьованих рекомендаціях серед іншого йдеться про необхідність засновникам закладів загальної середньої освіти забезпечити розширення мережі курсів із вивчення української мови, розробку та видання якісних навчальних матеріалів; заохочення директорів шкіл до збільшення кількості заходів з популяризації державної мови. Крім того, засновники мають також підтримувати ініціативи учасників освітнього процесу та громадськості щодо організації відповідних курсів, розмовних клубів, навчальних платформ.
Інститутам післядипломної педагогічної освіти та їх засновникам рекомендують «посилити підготовку вчителів з української мови та української літератури шляхом організації додаткових курсів, тренінгів і семінарів; створювати сучасні методики навчання і викладання».
Державну службу якості освіти та її територіальні органи закликають посилити роботу щодо популяризації освітніх платформ і курсів для вивчення української серед учасників освітнього процесу. Крім того, ДСЯО під час проведення зовнішнього оцінювання якості освітньої програми, розробленої не на основі типової освітньої програми, має вивчати стан дотримання мовного законодавства у школах, які її реалізують.
Згадані рекомендації надіслано до Міністерства освіти і науки України та Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.