Цей закон набрав чинності 15 грудня 2023 року і впроваджує нові загальні правила взаємодії адміністративних органів із громадянами і бізнесом. На ухвалення такого документа Україна чекала понад 20 років. Законодавці почали його розробляти ще у 1998 році.

— До прийняття цього закону ми йшли досить довго. Напевно, деякі критики скажуть, що нас змусили це зробити заради євроінтеграції. Але розробку цього документа ми розпочали ще задовго до того, як Україна отримала кандидатський статус, навіть подала заявку на вступ до ЄС. Бо ми розуміли, що це одна з дуже важливих віх на шляху адмінреформ, реформ публічного врядування. Адже  йдеться не про формальний бік справи, а про те, що чиновники тепер будуть зовсім по-іншому взаємодіяти із громадянами. Повинна відбутися зміна позицій і принципів взаємодії держави і громадянина в Україні, — наголосив під час прес-конференції Перший заступник Голови Верховної Ради Олександр Корнієнко (на знімку).

Закон «Про адміністративну процедуру», зокрема, передбачає право і реалізацію права громадян та бізнесу звертатися до різних органів влади за загальною процедурою, незалежно від запитуваної послуги. Кожен має право бути вислуханим у разі загрози прийняття негативного (відмовного) рішення: законом передбачено можливість подати додаткові пояснення, документи чи інші докази, уточнити інформацію. Тепер можна буде брати участь у розгляді справи в разі можливого негативного рішення щодо неї.

Крім того, залучати зацікавлених осіб, законні інтереси яких зачіпаються в межах адмінпровадження. Справи розглядатимуть за принципом «жодних рішень без вас про вас» та інше...

З іншого боку, тепер кожен матиме більш ефективний спосіб адміністративного оскарження: можливість досудового врегулювання справи завдяки колегіальному розгляду скарг (у тому числі із можливістю залучення громадськості). Державні органи повинні проводити самостійний збір відомостей та інформації. Адмінорган не може вимагати від особи надати документи та інформацію, якими володіє він сам або інші органи влади.

Також державні органи зобов’язані будуть обґрунтувати своє негативне рішення. У разі відмови в задоволенні заяви або прийняття іншого відмовного рішення, адмінорган зобов’язаний аргументувати мотиви такої вiдмови, обтяження та пояснити порядок його оскарження.

У підсумку матимемо зменшення бюрократії. Відомості, які вже є у державних реєстрах, будуть отримуватись у процесі міжвідомчої взаємодії без зайвих довідок...

Детальніше про впровадження дії Закону про адмінпроцедуру читайте в завтрашньому номері «Голосу України»

Фото зі сторінки О. Корнієнка у Фейсбуці.