Було це в Нью-Йорку в знаменитому Карнеґі-Гол 5 жовтня 1922 року. Саме під час тієї прем’єри «Щедрик» Миколи Леонтовича вперше прозвучав у США. І вже понад сто років він  тріумфально крокує світом, а 24 грудня 2023 року в Національній філармонії України відбувся концерт-реконструкція «Гай, Рожество!», під час якого, уперше через 100 років, Академічна хорова капела Українського Радіо під орудою Юлії Ткач відтворила репертуар прем’єрного концерту Українського Національного Хору, яким тоді керував Олександр Кошиць і який  із тріумфом відбувся у Нью-Йорку.

Напередодні на прес-конференції дослідниця цієї теми і засновниця Інституту Леонтовича Тіна Пересунько зазначила, що після тріумфу в Нью-Йорку хор Олександра Кошиця вирушив на гастролі до Мексики, Аргентини, Уругваю, Бразилії та Куби, де упродовж 1923--1924 років  продовжував відкривати світові Україну.

До речі, «Щедриком» хор закінчував першу частину свого виступу в Нью-Йорку. А яким твором він його розпочинав? Про все це можна було дізнатися уже під час концерту, який супроводжували коротенькі екскурси в ту історичну подію.  Якщо ж говорити про твір «Гай, Рожество», який  став заголовним  для київського концерту, то перед ним Юлія Ткач, художня керівниця та диригентка Академічної хорової капели Українського Радіо, зазначила, що його неможливо виконувати без сліз. Слухати також. Так і було: зал сидів як заворожений, адже це і про час, що був сто років тому,  і про нас сьогоднішніх, коли ми змушені знову виборювати свої волю і незалежність.

Прозвучали пісні з першого відділення прем’єрного концерту хору Олександра Кошиця в Карнеґі-Гол, який завершувався виконанням «Щедрика» Миколи Леонтовича. Було виконано також інші твори турне капели  країнами Північної та Південної Америки у 1923--1924 роках: давні українські канти, колядки, щедрівки, веснянки, коломийки та народні пісні в обробці композиторів Миколи Лисенка, Миколи Леонтовича, Олександра Кошиця, Кирила Стеценка, Василя Ступницького. Сьогодні вони рідко звучать на світовій і навіть українській сценах. За словами Тіни Пересунько, їм було дуже важливо відтворити пісня в пісню ті сім творів, які тоді прозвучали, тому було додано автентичні твори та автентичні інструменти. Доєднали і іноземний репертуар, адже Кошиць тоді намагався латиноамериканськими творами відтворити певну специфіку, аби далі подовжувати турне.

Загалом  репертуар різнобарвний. Це і трагізм, і веселі мотиви -- фактично це те, що переживала Україна сто років тому, й те, що ми переживаємо зараз. Філармонію як майданчик також обрали не випадково, адже саме тут 1916 року хор університету імені Святого Володимира вперше виконав «Щедрик» Леонтовича.

До речі, лише концертом організатори заходу не обмежилися. Заплановано пересувну виставку. Вона експонуватиметься в університетах України, що були причетні до творів Леонтовича та капели Кошиця. Зокрема, це  альма-матер диригента -- Києво-Могилянська академія та Національний університет імені Шевченка. А далі будуть Вінниччина, Кам'янець-Подільський, Стрий. Загалом мандрівна освітня виставка «Прийшли, заспівали, перемогли» упродовж січня--червня 2024 року експонуватиметься в 10 вишах України. Проєкт здійснюють за підтримки відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні.

А поки що в Національній філармонії України звучав саме той «Щедрик», який почула тоді американська публіка, та інші пісні з концерту хору. Наш славень цього вечора прозвучав так, як його співали в УНР: "Вже воскресла Україна".  Була й «Ой у лузі червона калина», яка під час нинішньої війни набула для всіх нас нового сенсу. А ще зачаровували давні українські канти, колядки та щедрівки, веснянки, коломийки й народні пісні в обробці наших відомих композиторів. Одне слово, паралелі й асоціації минулого та сьогодення закладені в концерті, досягли своєї мети.

До речі

До широкомасштабної війни ми не раз чули ініціативу про внесення «Щедрика» до списку об'єктів світової спадщини ЮНЕСКО. Були навіть офіційні подання, але поки що чомусь не склалося. Тож сподіватимемося, що вже незабаром це станеться, адже наш «Щедрик» того вартий.

На знімку: під час концерту.

Фото автора.