Мабуть, ні для кого не таємниця, що підґрунтям хабарництва є складні й заплутані нормативні акти. Ситуація, коли одну й ту саму норму можна прочитати та розтлумачити по-різному, дає можливість чиновнику маніпулювати змістом документа, використовуючи його як інструмент для власного збагачення. Нерідко певні правила пишуться спеціально, щоб їх використовувати з метою отримання хабарів. Запрошуємо читача ознайомитися з технологією, що реалізується в Державній архітектурно-будівельній інспекції. На нашу суб’єктивну думку, це і є яскравий зразок корупції. Схема не така проста, тут немає відкритого вимагання з боку посадової особи та передачі конвертів з грошима. Однак результат той само — чиновники збагачуються за рахунок людей, яким не залишили іншого виходу, як платити за розв’язання своїх проблем. На цьому прикладі спробуємо «препарувати» новітню корупцію та розібратися, на яких трьох монстрах вона тримається.
Майстри епістолярного жанру
В Україні безліч самовільно зведених споруд, бо десятиліттями українці будували, не надто переймаючись дозволами та погодженнями. Таких будинків де-юре начебто і не існує, їх немає в реєстрі нерухомості, вони недосяжні для податкової. Зрозуміло, що владу такий стан речей не влаштовував, тож було прийнято рішення легалізувати самобуди. Для цього було розроблено спрощену процедуру введення в експлуатацію споруд «за фактом», тобто тих об’єктів, які вже збудовано без дозволу. Затверджено процедуру наказом Мінрегіонбуду №95 від 19.03.2013 року.
Так ось, при прочитанні цих правил стає очевидним, що писалися вони не лише для наведення порядку в реєстрі прав на нерухомість та наповнення державного бюджету, а й для задоволення корупційних апетитів чиновників.
Судіть самі. В пункті 3.2 наказу наведено вичерпний перелік документів, необхідних для введення будинку в експлуатацію. Серед них: заповнені заявником заява та декларація, а також копії двох документів — технічного паспорта на самобуд та правовстановлюючого документа на земельну ділянку, де велося будівництво. Власники будівель площею 300 квадратних метрів і більше повинні надати іще один документ — «звіт про проведення технічного обстеження». Це проблемний документ, адже таке обстеження потрібно спеціально замовляти, і вартість його стартує від декількох тисяч доларів.
Та якщо ваша площа менша за 300 квадратів, і ви хочете скористатися своїм законним правом — не подавати звіт про обстеження, на вас чекає розчарування: інспекція може вам відмовити. У своїх відповідях чиновники мотивують відмову пунктом 3.1 того само наказу, де сказано: «прийняття в експлуатацію (...) здійснюється безоплатно (...) за результатами технічного обстеження об’єктів». Тож, з одного боку, маємо пункт 3.2, що дозволяє не подавати звіт про технічне обстеження, а з другого — пункт 3.1, за яким введення в експлуатацію неможливе без технічного обстеження.
Таким чином, коли до інспекції звертаються з документами, в чиновника є два варіанти: він може прийняти документи, керуючись пунктом 3.2 наказу, або відмовити, керуючись пунктом 3.1. За замовчуванням чиновники відмовляють.
Отож ми розпізнали першого кита, на якому стоїть корупція, — це незрозумілий та заплутаний регуляторний акт.
Доступ обмежений
Людей, здатних самотужки розібратися в хитрощах українського законодавства, — мало, скажемо відверто — навіть не кожен дипломований юрист на це спроможний. Абсолютній більшості потрібно, як то кажуть, «пояснювати на пальцях». Та в цьому випадку «пояснювати на пальцях» ніхто не збирається.
З проблемою введення самобуду в експлуатацію зіткнулася киянка Лідія, що розповіла про свій досвід спілкування з Архбудінспекцією міста Києва в листі до редакції. «Документи направляла поштою. Коли перший раз інспекція надіслала відповідь, що я неправильно подала документи, то подумала, що тут якась помилка. Особисто пішла до них розібратися, та мене навіть на поріг не пустили. Кажу: «Хочу запитати про підстави відмови». А мені — все написано в листі. А там лише посилання на 95-й наказ, який я і так вже вивчила від початку до кінця. В наказі чітко написано: для будівель до 300 квадратних метрів звіт про обстеження подавати не потрібно. А в листі інспекції вимагають технічне обстеження. Подала знову документи, знову відмова. І так вже кілька місяців», — бідкається жінка.
Редакція «Голосу України», дізнавшись про такі порядки в Архбудінспекції Києва, одразу спрямувала туди листа з проханням роз’яснити —як вони самі розуміють приписи наказу № 95. Нам надійшла відповідь, що здивувала своїм цинізмом. Інспекція повідомила, що «...не наділена повноваженнями надавати роз’яснення вимог чинного законодавства». Це ж як виходить: інспекція діє за рахунок податків, які сплачують українці, а в них навіть запитати не можна?
Це яскравий приклад другого кита корупції — штучна складність в подачі документів.
Завдання просте — створити проблему. Вас або змусять вистоювати кілометрові черги, або збудують перед вами мур, який не перелізеш. Та одразу ж запропонують його «обійти»...
Приватні держоргани та комерційні чиновники
І вже коли людина не знає, куди йти та до кого звертатися, на сцену виходять приватні фірми, що пропонують свої послуги у «розв’язанні проблеми».
Автор цих рядків вирішив особисто навідатися до Архбудінспекції міста Києва — цього проблемного та надсекретного державного органу. Потрапити всередину справді не вдалося. Не допомогло і журналістське посвідчення. Однак в холі приміщення вас одразу зустрічають рекламні стенди, що пропонують без зайвих проблем провести крізь складну та заплутана процедуру легалізації будівництва. «Енергобудтехсервіс», «Партнер проект» та багато інших — усі ці компанії розміщуються в тій самій будівлі, що і державна інспекція. І якщо в інспекції двері зачинені, то в цих компаніях вас завжди будуть раді бачити. Ціни за введення в експлуатацію будинку в 200 «квадратів» стартують від трьох тисяч доларів США. В одній із компаній, що розташована кількома поверхами вище, мені довірчо повідомили: «З нами ви гарантовано матимете від інспекції позитивний результат, а шукатимете виконавців на стороні, інспекція відмовить».
Тож, схоже, маємо і третього кита української корупції — приватні фірми, що, користуючись тісними зв’язками з чиновниками, за плату допомагають обійти штучно створені перепони.
Такі фірми цілком законно беруть гроші з людей, Далі, як то кажуть, справа техніки. При цьому чиновникне ризикують особисто, вимагачи гроші.
Феміда розгледіла, хто правий
Тим часом у протидії чиновників та громадян вітчизняні суди стають на бік останніх. В юридичній компанії
«ЮрБудКонсалтінг», що спеціалізується на подібних справах, юрист Денис Коваленко розповів: «Нині майже всі рішення окружних адміністративних судів на користь громадян. Якщо ви подали документи на введення будинку в експлуатацію, а вам відмовили, посилаючись на необхідність проведення технічного обстеження, можете сміливо звертатися до суду. Майже гарантовано — рішення буде на вашу користь».
Окрім судової влади, на зловживання в Архбудінспекції вказують органи прокуратури. Так, прокуратура Сумщини нещодавно констатувала грубі порушення з боку інспекції. Тамтешні чиновники проводили перевірки на підставі неіснуючих звернень громадян. З цього приводу ведеться розслідування, порушникам загрожує обвинувачення за статтею 364 Кримінального кодексу (зловживання владою або службовим становищем). Тож проблема все-таки існує, і її потрібно розв’язувати, бо терпіння та гаманці в українців не бездонні.
Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.
Рекламні стенди в Державній архітектурно-будівельній інспекції міста Києва.