Було підбито підсумки року, що минає, оприлюднено перспективи на майбутнє. Загалом ринок автобусів у 2023 році порівняно з попереднім збільшився на 62 відсотки — до 940 проданих машин. Майже кожний третій автобус — від «Еталону», частка корпорації на ринку становила приблизно 32 відсотки.
Автовиробники — Чернігівський автозавод та науково-дослідний інститут автомобілебудування «Еталон» — працювали одразу над кількома новинками. Зокрема, були виготовлені експериментальні зразки міського автобуса з низькою підлогою та тролейбуса. На стадії розроблення конструкторської документації ще дві машини, серед них — трисекційний трамвай та електробус.
— На повне навантаження Чернігівський автозавод почав працювати з середини року — з червня, коли розпочалася реалізація програми «Шкільний автобус», — зазначає президент корпорації Володимир Бутко. — За цією програмою завод у 2023 році випустив 300 шкільних автобусів і 20 міських. Розраховуємо, що і на наступний рік завантаження підприємства буде забезпечено за рахунок цієї програми
Зокрема, на 2024 рік ми вже маємо базу комплектації для виробництва 300 автобусів, що дасть змогу зберегти їх випуск щонайменше на рівні минулого року. Хоча комплектація поки що неповна, але ми готові до роботи, умови для старту створені. Вже з 2 січня 2024 року завод розпочинає роботу в новому році.
Оцінюючи підсумки року, президент корпорації зазначив, що підприємства компанії працювали стабільніше порівняно з 2022 роком, коли довелося відновлювати заводи, які зазнали руйнувань унаслідок бомбардувань Чернігова. За його словами, в ремонтні роботи й відновлення умов для виробництва було вкладено понад 200 млн грн (загалом завдані підприємствам збитки оцінюють у 30 млн євро).
— На наших підприємствах — Чернігівський автозавод, «Український кардан», ковальський завод — заробітна плата зросла на 30—50% і виплачується вчасно. Але існує низка проблем, зокрема кадрова: кількість працівників порівняно з довоєнним періодом скоротилася вдвічі — до 600 осіб. Тому ми збільшуємо кількість жінок на роботах, які дозволені законодавством про працю, і хоча не масово, але залучаємо спеціалістів пенсійного віку, — сказав Бутко.
Іншою внутрішньою проблемою, за його словами, стала логістика.
— Багато комплектуючих ми отримували через наші українські порти, тепер вантажі надходять іншими шляхами, доставка з іноземних портів наземним транспортом дуже складна з різних причин. Також викликає занепокоєння відсутність в Україні комерційного ринку транспорту, який хоч і «подає ознаки життя», але ринком його назвати складно.
Причини, звичайно, — війна, відсутність інвесторів, зарубіжних покупців нашої продукції. У нас були плани на співпрацю з Польщею, які на сьогодні через війну не реалізовані. Багато програм було згорнуто, зокрема на паузі до закінчення війни всі питання, пов’язані з інвестиціями. І не лише в наші підприємства, — наголосив Бутко, додавши, що в корпорації підписано багато договорів із відтермінуванням початку їхньої дії.
Президент корпорації підкреслив, що певні сподівання на підтримку українських виробників надають підсумки зустрічі першого віцепрем’єра — міністра економіки Юлії Свириденко з бізнесом, яка відбулася 20 грудня. Було запропоновано низку інструментів для такої підтримки, зокрема програму стимулювання попиту на нові автобуси.