Гучними й безпрецедентними операціями для бойових дій спочатку стало зупинення рашистської армади під Києвом навесні 2022 року, згодом — знищення флагмана чф рф крейсера «москва» українською ракетою «Нептун», потім — російського підводного човна «ростов-на-дону»... І ось днями наші Збройні Сили вперше в історії бойових дій збили літак далекого радіолокаційного виявлення А-50 та критично пошкодили повітряний пункт управління Іл-22 окупаційного війська. Попри те, що таке цінне озброєння намагаються тримати якомога далі від переднього краю і вони не заходять у дію ППО противника, але його зазвичай прикривають власні винищувачі.
Ураження ворожого А-50 та влучання в Іл-22 мають каскадний ефект для боєздатності росії, стверджує військовий аналітик Сергій Згурець. Адже А-50 здатен виявляти наші літаки, крилаті ракети, безпілотники на досить значній відстані, визначати базування ЗРК та РЛС (коли вони працюють). Фахівець зазначає: свого часу в постійному режимі одразу три такі літаки здійснювали чергування поблизу наших кордонів і фактично могли контролювати весь повітряний простір України.
Мовляв, втрата такої машини для ворога є дуже серйозною, тому що на озброєнні армії агресора до відмінусування цієї техніки перебувало до десяти таких літаків. При цьому з них було три А-50 у старих версіях і шість літаків А-50У, модернізованих. Щодо орієнтовної вартості модернізованого літака, наразі говорять про приблизно 330 млн доларів. На думку Згуреця, тут ціна не має значення, бо А-50 критично мало у росіян і відновити їх вкрай складно. До того ж йдеться ще й про втрату навченого розрахунку.
Кожен такий літак далекого радіолокаційного виявлення має п’ять членів екіпажу та одинадцять операторів. І таких досвідчених кадрів у противника було не більш як сотня для обслуговування всього парку крилатих машин. Це саме стосується і знищення командного пункту Іл-22, яких у противника було до десяти.
У командуванні Повітряних сил ЗСУ за фактом визначної події не повідомили, чим були атаковані ці літаки. «Є припущення, що це робота так званого блукаючого ЗРК Patriot.
Хоча можливі й інші версії, але нехай ця непередбачуваність буде ще однією додатковою силою наших Збройних Сил. Ворог не може спрогнозувати, що саме використали проти цих літаків», — каже Згурець.
Своєю чергою оглядачі Defеnse Express стверджують: збиття літака далекого радіолокаційного виявлення А-50 над Азовським морем — це не лише про перший в історії випадок чи про більш ніж професійну та вкрай ризиковану операцію, коли необхідно було діяти не просто у прифронтовій зоні, а за лічені кілометри від нуля. Це й про знищення міфу про унікальні можливості російського літака А-50.
Річ у тому, що головному інструменту літака — радіолокаційному комплексу «Шмель-М» — у рф приписували більш ніж унікальні можливості. Зокрема, дальність виявлення цілі типу винищувач — у 400 км, а на значній висоті — взагалі 600 км. Мало того, нібито дальність виявлення й наземних цілей становить 300 км. І все це для радянського А-50, а можливості модернізованого А-50У взагалі описувалися поза межами «аналоговнєтності».
Унікальність і непереможність А-50 набула широкого ІПСО-розголосу у росії на тлі перемовин щодо отримання Києвом F-16. Проте Збройні Сили України, збивши російську «чудо-зброю», ще й зруйнували черговий фейк про «другу армію світу», і тепер ворог цілком ймовірно не ризикне так зухвало залітати вперед своїми цінними літаками, що негативно вплине на розвідувальні можливості окупантів.