За цей час вона стала приводом для народження безлічі міфів, появи політичних маніпуляцій та різноманітних лякалок — про іноземців, високу концентрацію землі в одних руках, її вивезення. Однак усі ці міфи та застереження не стали реальністю.
Про це пише Олег Хоменко, генеральний директор Українського клубу аграрного бізнесу в колонці на платформі AgroPortal.
«Перший рік обігу земель показав нашу цивілізованість. Люди на селі не поспішають продавати свої наділи, очікуючи на вигідніші умови. Здебільшого оренда виявилася доброю альтернативою, оскільки вона постійно зростає й дає змогу поповнювати сімейні бюджети.
Попри повномасштабну війну системи моніторингу, Держгеокадастру та інших інституцій, що залучені до проведення угод з купівлі-продажу, продемонстрували свою прозорість, відкритість процедур, своєчасність та оперативність моніторингу.
Не варто забувати про землі, які були надані відповідно до Конституції кожному громадянину, — до двох гектарів для ведення особистого господарства. Загалом це п’ять мільйонів гектарів, які можна реалізовувати без жодних обмежень. Частина людей могла скористатися своїм правом розпоряджатися землею, тоді як 25 мільйонів гектарів у людей на селі залишилися «закріпаченими» — власники не мали права використовувати цю землю за своїм бажанням. Тож маємо суттєвий дисбаланс, котрий урівноважує земельна реформа.
Однією з вимог плану Ukraine Facility, який необхідний для отримання допомоги від ЄС, є прозоре функціонування ринку землі. Тож продовження цієї реформи — це наш цивілізаційний вибір та індикатор того, що ми рухаємося в напрямку європейських реформ.
Нещодавня заборона на продаж землі юридичним особам породжувала маніпуляції та додаткові витрати на схеми. Вихід юридичних осіб на ринок землі — це легалізація ринку, встановлення чітких правил гри та статусу-кво.
Ми матимемо простір, де всі транзакції є прозорими, зрозумілими. Юридична особа несе прописані витрати в «білу». Наповнення до бюджету також збільшуються — бо не занижується вартість землі й не шукаються обхідні шляхи.
Впровадження другого етапу ринку землі є логічним та зрозумілим кроком у загальній системі реформи. Має потенціал для підвищення продуктивності сільського господарства, сприятиме розвитку переробної промисловості та диверсифікації агросектору. І як наслідок — зростатиме експортний потенціал України, створюватимуться робочі місця. З’являтиметься продукція з більшою доданою вартістю.
У цьому рішенні набагато більше можливостей, ніж загроз».