У Комітеті Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики триває робота над підготовкою до другого читання законопроекту «Про внесення змін до Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» щодо вдосконалення діяльності Фонду гарантування вкладів фізичних осіб» (№ 9667-1), авторами якого виступили Данило Гетманцев («СН») та Федір Веніславський («СН»).
За словами депутатів, Конституція не відносить Фонд гарантування вкладів фізичних осіб до жодної з гілок влади та не наділяє його владними повноваженнями. «Єдиною ознакою владних повноважень Фонду є передбачена статтею 6 Закону «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» можливість прийняття ним нормативно-правових актів, обов’язкових для виконання всіма юридичними та фізичними особами. Ураховуючи те, що Фонд
ніколи не був суб’єктом владних повноважень, видавав акти винятково для виконання їх учасниками системи гарантування вкладів та фактично виконував функції арбітражного керуючого лише для банків, щодо яких
здійснюється тимчасова адміністрація або ліквідація, законопроектом пропонується наділити Фонд правом видавати правила, які є обов’язковими для учасників Фонду, банків, щодо яких Фондом здійснюється ліквідація, а
також пов’язаних із такими банками осіб», — ідеться в пояснювальній записці до проекту.
Так, законопроектом пропонується внормувати питання та вдосконалити регулювання питань щодо:
повноважень Фонду, визначених, зокрема, у статтях 4, 6, 30 та 33 Закону «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», шляхом приведення їх у відповідність до інших положень цього ж Закону. Зокрема, встановити,
що виконання правил Фонду з питань, віднесених до повноважень Фонду, які є обов’язковими до виконання банками—учасниками Фонду, банками, щодо яких Фондом здійснюється ліквідація, в тому числі пов’язаними з
такими банками особами, з відповідною зміною норм щодо набрання чинності правилами Фонду (без необхідності їх державної реєстрації) та порядком застосування заходів реагування (на заміну адміністративно-господарських санкцій);
визначення чіткого та прозорого механізму черговості задоволення вимог вкладників та інших кредиторів банку, щодо якого Фондом здійснюється ліквідаційна процедура;
врегулювання питань, пов’язаних із забезпеченням виконання актуального державного оборонного замовлення виконавцем, кошти якого залишились на рахунку в банку, що ліквідується або виводиться з ринку Фондом
гарантування вкладів громадян, незалежно від дати надходження таких коштів на рахунок виконавця.
Реалізація положень законопроекту в разі його прийняття не призведе до додаткових видатків із Державного бюджету, зазначили депутати. Натомість ухвалення проекту дасть змогу досягнути правової визначеності в діяльності Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.