За даними НБУ, впродовж першого кварталу 2023 року індекс росту споживчих цін в Україні склав 103,8%. А за прогнозами аналітиків, інфляція до кінця року має сповільнитися до 14,8%. Це все ще дуже високий показник, проте хоча б часткове сповільнення – це вже певний позитив.
Очевидно, що в умовах повномасштабної війни та росту цін перед українцями особливо гостро постало питання розумної економії. А тому експерти сайту знижок та промокодів codes.com.ua спробували зʼясувати, на чому саме економлять наші земляки найбільше.
Результати опитувань та досліджень дозволяють нам відстежити доволі чіткі напрямки економії:
• На дозвіллі та розвагах заощаджують 86% українців.
• На алкогольних напоях та косметичних засобах – 82-83%.
• На їжі в ресторанах та на доставці – 79%.
• На продуктах харчування – понад 50%.
Тобто практично в усіх категоріях українці так чи інакше намагаються витрачати менше.
Втім в Codes зазначають, що економія – це не завжди відмова від чогось. Часто під економією мають на увазі пошуки шляхів витрачати менше, а не відмовлятися від необхідних товарів. Наприклад, українці стали частіше шукати акційні пропозиції, промокоди, знижки, програми лояльності тощо. Це дає змогу купувати необхідні товари як і раніше, але за дещо вигіднішими умовами.
Своїми думками з цього приводу поділився представник Codes:
«Наразі в Україні спостерігається таке неприємне явище, як “раптова бідність” – стрімке зменшення купівельної спроможності через інфляцію, девальвацію, скорочення зарплат чи втрату роботи. Втім далеко не завжди це змушує людей відмовлятися від звичного способу життя та звичних йому товарів. Просто теперішня ситуація стимулює багатьох діяти більш раціонально. Наприклад, покупець спочатку знайде для інтернет-магазину Answear промокод на знижку, а вже потім зробить замовлення. Раніше такого ажіотажу довкола промокодів ми не спостерігали. А зараз їх шукають вкрай активно».
Окрім того, в Codes зазначили, що українці стали частіше планувати покупки, а не робити їх спонтанно. І це доволі чітко простежується у статистиці:
• у 2021 році завчасно планували покупки 24% українців;
• у 2022 році – 42%;
• у 2023 році – 46%.
Тобто ми бачимо, що спонтанних покупок стало майже вдвічі менше, ніж до війни. В цілому це позитивна тенденція, але в контексті сучасної ситуації в країні вона є вимушеною мірою.
Поміж іншим українці здебільшого відмовляються від продукції брендів, які залишилися в росії, й готові платити більше виробникам, які підтримують ЗСУ. Разом з тим виріс інтерес до українських, зокрема невеликих локальних брендів, що пропонують оригінальну продукцію за відносно невеликі кошти.