Дегтярівський шляхопровід обвалився 30 вересня 2023 року під час реконструкції. Її загальна вартість — 920 мільйонів гривень. Деякі будматеріали для ремонту, свідчить розслідування проєкту «Наші гроші», були закуплені за завищеними цінами.

Фото: Офіс Генерального прокурора.

Законопроект № 11057 розробила група народних депутатів на чолі з Анастасією Радіною — головою Комітету з питань антикорупційної політики (на знімку). Документ зобов’язує оприлюднювати ціни на матеріали в усіх державних закупівлях, які стосуються будівництва та ремонту.

За 2022-2023 роки в спорудження й відновлення держава вклала понад 518 мільярдів гривень. Для порівняння — на озброєння Міноборони витратило 664 мільярди. Це дуже великі гроші, значну частину з яких дають нам міжнародні донори. Тож і витрачати їх треба розумно. Про це йшлося й у листопадовому звіті Європейської комісії: Україна має посилювати прозорість і відкритість публічних закупівель та зменшити кількість винятків із закупівельного законодавства.

За даними журналістських розслідувань, замовники часом завищують вартість матеріалів на 30-50 відсотків. А це — мільярдні втрати з бюджету. Народні депутати з посиланням на розслідування проєкту «Наші гроші», наводять приклади таких зловживань.

ЦИФРА

14 народних депутатів стали авторами законопроекту № 11057. Це Анастасія Радіна, Олександр Корнієнко, Дмитро Наталуха, Роксолана Підласа, Роман Грищук, Олексій Жмеренецький, Ярослав Железняк, Євгенія Кравчук, Богдан Кицак, Віталій Безгін, Олексій Мовчан, Ганна Лічман, Олександра Устінова, Ярослав Юрчишин.

Компанія «Абсолют-Клімат» робила капітальний ремонт головного корпусу Київського госпіталю ветеранів війни за 1,1 мільярда гривень. Журналісти домоглися, щоб їм надали документи з цінами на будівельні матеріали. Орієнтовний розмір перевищення кошторисних цін над ринковими — 243 мільйони гривень.

Ще один приклад. Департамент містобудування Миколаївської ОВА замовив реконструкцію водогону за 597 мільйонів. З цієї суми 283 мільйони — вартість поліетиленових і сталевих труб та піску. На ринку такий обсяг матеріалів коштував у той час 118 мільйонів. Орієнтовне завищення — 165 мільйонів гривень. Після того як «Наші гроші» опублікували розслідування, миколаївські чиновники публічно заявили, що платитимуть за будматеріали виключно за ринковою вартістю.

Із завищеними цінами на будівельні підряди повинні розібратися правоохоронці. А парламент — системно відреагувати на проблему, вважає авторка законопроекту Анастасія Радіна.

«Торік ми в парламенті відреагували на скандал з яйцями по 17 гривень — ухвалили закон, який відкрив ціни за одиницю товару в незбройних закупівлях. Тепер час звернути увагу на будівельні закупівлі й відкрити ціни на будматеріали. Юрій Ніколов (журналіст-розслідувач, засновник проєкту «Наші гроші». — Ред.) проаналізував кошториси реконструкції Дегтярівського шляхопроводу в Києві, яку проводило ТОВ «Ростдорстой» у 2023 році на замовлення комунального «Київ-автодору». Ціни тільки на арматуру ймовірно завищені щонайменше на 33 відсотки. Підрядник встановив ціну у 63 435 гривень за тонну, а в аналогічному підряді на Миколаївщині підрядник запропонував 35 468 гривень за тонну на ту саму арматуру», — написала Радіна у Фейсбуці.

Народна депутатка навела ще кілька прикладів сумнівних цін на матеріали з будівельних закупівель, які аналізували журналісти. Ймовірно завищені (від 29 до майже 50 відсотків) ціни на обладнання для реконструкції будівлі обласного госпіталю ветеранів війни у Чернівцях. У півтора раза — на будматеріали для ремонту Київського районного суду Одеси. Можлива переплата на реконструкції повітряних ліній на замовлення «Чернігівобленерго» на понад 14 мільйонів гривень.

«Нині замовники тендерів на будівництво переважно не оприлюднюють кошториси з цінами після укладення договору з підрядниками. Ми бачимо лише загальну вартість, у якій може ховатися завищена ціна на бетон, арматуру, пісок тощо. Законопроект № 11057 — про обов’язкову публікацію у Prozorro інформації про ціни на всі будівельні матеріали, які запропонував на торгах підрядник-переможець. Це не погіршить умови для добропорядних учасників: перед участю в тендері кожен підрядник завжди обраховує вартість будматеріалів. Незручні запитання з’являться лише до тих замовників і підрядників, які мають намір нажитися на завищених цінах», — наголосила Анастасія Радіна.

Законодавці зауважують, що обов’язок оприлюднювати інформацію про ціни на матеріали запобігатиме кримінальним правопорушенням у сфері будівництва. Ухвалення такого закону буде неспростовним доказом того, що українська влада прагне забезпечити прозоре та ефективне використання коштів міжнародних партнерів.

«Ми маємо право знати, на що витрачаються наші з вами податки»

Завищення цін на закупівлях — це системна проблема, яку треба розв’язувати. Так вважає Олексій Мовчан (на знімку), заступник голови Комітету з питань економічного розвитку й один з авторів законопроекту № 11057 — про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо забезпечення оприлюднення замовниками в електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво).

«У нас є дані про систематичні завищення цін. Звісно, не всі закупівлі перевіряються, але по тих, які проходять перевірки, бачимо значні завищення — за цінами на товари, за кошторисами, за проєктами. Тому цей законопроект потрібен», — пояснює Олексій Мовчан.

Він зауважує, що надання інформації про вартість будівельних матеріалів у жодний спосіб не ускладнить процес тендерів.

«Тендер — це коли держава за наші з вами податки щось купує. Чи справедливо, що ми будемо знати, за скільки вона купує і як витрачає ці кошти? Справедливо. Чи складно це? Ні, нескладно. Система Prozorro в принципі спрямована на те, щоб усе було відкрито й зрозуміло у тих межах, що дозволяє законодавство під час воєнного стану», — пояснює народний депутат.

За його словами, єдине дискусійне питання в цьому законопроекті стосується оприлюднення інформації про чутливі закупівлі для національної безпеки.

«Наприклад, де і для яких об’єктів використовуються матеріали. Тобто прозорість і підзвітність мають бути по всіх закупівлях, з особливостями в деяких стратегічних речах. Якщо це спорудження бомбосховища в школі, то ми маємо знати, скільки воно коштує для бюджету. Українці можуть краще контролювати свою владу — місцеву й центральну, й усіх замовників, які розпоряджаються державними грошима», — наголошує Олексій Мовчан.

ДО РЕЧІ

Норми про оприлюднення цін на будівельні матеріали, згідно із законопроектом, стосуватимуться: поточного ремонту, капітального ремонту, будівництва, розширення, реконструкції, реставрації. А також ремонту та будівництва з розробленням проєктної документації.

Єдина причина не публікувати кошториси — корупція

Керівник «Центру протидії корупції» Віталій Шабунін (на знімку) назвав законопроект № 11057 одним із найважливіших антикорупційних документів останніх років.

«Депутати зареєстрували один з найважливіших антикорупційних законопроектів останніх років — № 11057, який зобов’язує оприлюднювати ціни на будматеріали в усіх державних закупівлях. Після скандалу з «яйцями по 17» Верховна Рада проголосувала закон про відкритість тилових закупівель — і ціни в контрактах впали щонайменше на 20 відсотків. Після численних скандалів із закупівлею зброї міністр оборони призначив доброчесну керівницю. Наслідок — уперше за всю війну маємо прямі контракти з виробниками зброї. Наступний виклик — корупція в будівництві. Ситуація аналогічна: замовники ховають, скільки наших грошей вони платять за бетон, арматуру, пісок та інші будматеріали. Коли ж ми ті ціни видираємо, то часто вони виявляються завищеними на 30-50 відсотків. Але рішення є.

Запропонований народними депутатами законопроект відкриває ціни в кошторисах на будівництво в Prozorro. Депутати не просять жодного космосу — лише оприлюднювати ціни, які чиновники вже мають. Бо ці кошториси з цінами на будматеріали обов’язково формуються під час закупівлі. Без розуміння, скільки коштує бетон чи цегла, неможливо оцінити, скільки коштує будівництво. Єдина причина не публікувати ці кошториси — приховувати корупцію», — написав Віталій Шабунін у Фейсбуці.

ТИМ ЧАСОМ

Національне антикорупційне бюро в 11 кримінальних провадженнях встановило факти завищення цін на будівельні матеріали. У семи провадженнях вартість була завищена на 362 мільйони гривень. У решті справ тривають експертизи. Про це йдеться в пояснювальній записці до законопроекту № 11057.

ЦИФРА

79 відсотків замовників у системі Prozorro не вказують вартість матеріалів, які будуть використовувати в будівництві та ремонті, а зазначають тільки загальну вартість. Було проаналізовано закупівлі вартістю понад 20 мільйонів гривень. Документи про ціну будматеріалів виклали у 21 відсотку випадків, зазначено в пояснювальній записці до законопроекту.

Що пропонує законопроект № 11057

- Встановити, що документи з інформацією про ціни на будівельні матеріали є невіддільним додатком до договору про закупівлю послуг на ремонтні роботи.

- Ці документи мають додаватися до будь-якого договору. Зокрема й у разі будівництва та ремонту автомобільних доріг.

- У документах обов’язково має бути така інформація про матеріали: найменування, характеристики, одиниця виміру, відпускна ціна, кількість, вартість транспортування та заготівельно-складські витрати.