«Розширення інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо послуг соціального захисту прав ветеранів шляхом активної взаємодії держави з громадськими організаціями, волонтерами» — такою була тема круглого столу, що відбувся у Тернополі під головуванням народного депутата, очільника підкомітету з питань соціального захисту прав ветеранів Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Анатолія Остапенка. Участь у заході взяли також народні депутати, представники центральних органів виконавчої влади, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, наукових установ і громадських організацій.
Назвавши тематику заходу слушною та важливою, Анатолій Остапенко зауважив, що в очолюваному ним підкомітеті проводиться постійна та потужна робота щодо аналізу ситуації та напрацювання законодавчих ініціатив соціального забезпечення ветеранів, сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України.
«Збройна агресія рф проти України потребує від органів державної влади належного реагування, в т. ч. й соціального захисту ветеранів», — наголосив народний депутат, додавши, що парламент та уряд мають вжити всіх заходів, спрямованих на покращення соціально-економічних умов та підвищення добробуту Захисників та Захисниць, членів їхніх родин та постійно піклуватися про членів сімей загиблих (померлих) наших воїнів.
«Після формування основ державної політики виникає дедалі більше питань щодо визначення стратегії втілення її в життя, застосування правильних механізмів та інструментів державного управління. Саме тому важлива інформаційно-роз’яснювальна робота та взаємодія держави, органів місцевого самоврядування з громадянським суспільством», — зазначив А. Остапенко, висловивши переконання, що соціальний захист населення є одним з основних обов’язків держави і що гарантовані державою соціальні пільги та гарантії потрібно збалансувати до реалій і потреб сьогодення і кожного ветерана.
На сьогодні в державі діє багато механізмів і щодо залучення ветеранів до тих чи інших проєктів, і ветеранського бізнесу, і можливостей реабілітації, безоплатного протезування. Але аж ніяк не в усіх областях ця інформація доступна. Тож це свідчить, що проблема комунікації все-таки є, зауважив заступник начальника Тернопільської обласної військової адміністрації Віктор Устенко.
Донесення інформації про державні програми — це один із найважливіших аспектів, який варто зробити, щоб кожен Захисник та Захисниця, члени їхніх родин і загиблих воїнів чітко розуміли, якими пільгами вони можуть скористатися.
Заступник голови Комітету з питань свободи слова Євгеній Брагар, назвавши надання соціальних послуг ветеранам наріжним питанням, зауважив, що окремим категоріям ветеранів та сім’ям загиблих воїнів часом дуже важко отримати певну допомогу. За його словами, суспільство має бути готовим зустріти ветерана, і таку трансформацію передусім мають пройти державні органи.
Директор департаменту соціального захисту Міністерства ветеранів Руслан Приходько висловив переконання, що на сьогодні ключове завдання в межах інформування — це повернути всі послуги до ветерана, наблизити їх максимально. «Не ветеран має іти за послугами, а послуги за ветераном», — сказав він.
У цьому контексті урядовець запропонував, по-перше, осучаснити законодавство на предмет того, що і з якою метою надає держава ветерану та членам сімей загиблих Захисників і Захисниць України та визначити, чи задовольняють відповідні державні гарантії ті потреби, які на сьогодні виникають.
«Нині в Єдиному державному реєстрі ветеранів налічується понад 730 тисяч осіб, які мають статус УБД. Це свідчить про те, що за період повномасштабного вторгнення додалось понад 140 тисяч осіб, які отримали статус учасника бойових дій. І нам треба розуміти важливість адресного підходу, чітку диференціацію, яка послуга і з якою метою надаватиметься державою, враховуючи стан здоров’я, фінансово-майновий стан родини в цілому, щоб зробити відповідну політику максимально ефективною», — наголосив він.
По-друге, він торкнувся процедур та механізмів надання допомоги, адже на сьогодні переважна більшість як учасників бойових дій, так і осіб з інвалідністю внаслідок війни, членів сімей загиблих Захисників та Захисниць просто не знають про всі ті можливості, які для них створює держава. Хоча насправді можливостей дуже багато. «Часто вони прописані з точки зору як зручно чиновникам, але це не завжди зручно для ветеранів. Часом вони також стикаються з таким поняттям, як зневага», — зауважив Р. Приходько.
У цьому контексті він відзначив важливість масштабування створення ветеранських вікон в ЦНАПах. «Вони є найбільш наближені, відповідають усім нормам інклюзії та безбар’єрності. Такі вікна можуть стати єдиним фронт-офісом, який потрібно відвідати ветерану або родині загиблого для того, щоб одномоментно отримати переважну більшість усіх послуг», — наголосив урядовець, додавши, що ключовим у цьому питанні є обмін інформацією між усіма державними органами, органами виконавчої влади, установами та комунальними закладами. Бо переважна більшість довідок, які вимагають у наших захисників та їхніх родин, перебувають у віданні різних державних органів.
Фото з відкритих джерел.