У Комітеті приділяється велика увага реалізації стратегії України щодо співробітництва в рамках Організації Об’єднаних Націй та реформування Організації.
У цьому контексті Комітет звернувся до профільних комітетів з питань зовнішньої політики парламентів держав-членів ООН щодо реформування ООН та легітимності статусу російської федерації в Організації. У Зверненні наголошуються на зловживанні державою-агресором свого права вето як Постійного члена Ради Безпеки ООН та фактичну окупацію рф місця срср в обхід процедури, передбаченої Статутом ООН.
Комітет також запрошує законодавців інших країн до широкого обговорення підходів нашої держави до реформування ООН.
Текст Звернення українською мовою:
Профільним комітетам з питань
зовнішньої політики парламентів
держав-членів ООН
Шановні колеги!
Від імені Комітету Верховної Ради України з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва хотів би звернутися з таким.
23 лютого 2023 року під час 11-ї Надзвичайної спеціальної сесії Генеральної Асамблеї ООН була прийнята резолюція «Принципи Статуту ООН, що лежать в основі всеосяжного, справедливого та сталого миру в Україні», в якій чітко відображено бачення шляхів досягнення миру в Україні.
Відповідно до пункту 5 Формули миру Президента України Володимира Зеленського, відновлення світового порядку та забезпечення загальної поваги до Статуту ООН можливе лише шляхом відновлення територіальної цілісності держави Україна в її міжнародно визнаних кордонах. Міжнародне співтовариство має забезпечити, щоб росія поважала та виконувала Статут ООН, що є запорукою дотримання його цілей і принципів.
З моменту незаконного входження російської федерації до Ради Безпеки ООН, остання опинилася не в змозі приймати мандатні рішення для захисту міжнародного миру та безпеки, що є її основною сферою компетенції. Так, з 1991 року російська федерація використала право вето 34 рази, США – 19, Китай – 17, Велика Британія і Франція – 0.
Україна розцінює реформування Ради Безпеки ООН як один з ключових елементів оновлення міжнародної безпекової архітектури, необхідний для її успішної адаптації до реалій сьогодення.
У вересні 2023 року у ході засідання Ради Безпеки ООН Президент України Володимир Зеленський представив пріоритети України у контексті реформування Ради Безпеки ООН. Зокрема, було запропоновано можливість подолання вето постійних членів Ради Безпеки ООН двома третинами голосів членів Генеральної Асамблеї ООН, розширення складу постійних членів Ради Безпеки ООН та механізм превентивних санкцій як інструменту запобігання порушенням Статуту ООН та міжнародного права.
Однією з ключових проблем, яка потребує вирішення, в рамках майбутньої реформи Ради Безпеки ООН є неврегульований статус російської федерації, яка незаконно користується правами постійного члена органу. Слід нагадати те, що після розпаду СРСР рф по суті окупувала це місце в обхід процедури, передбаченої Статутом ООН.
Верховна Рада України була в авангарді привернення міжнародної уваги до цього питання і 1 грудня 2022 року схвалила Заяву Верховної Ради України щодо визнання російського режиму терористичним, нелегітимності перебування російської федерації в Організації Об’єднаних Націй і її реформування, відповідальності членів російських політичних партій, що підтримують агресію, у якій слідом за Президентом України, послала чіткий сигнал світовій спільноті щодо нелегітимності членства держави-агресора в ООН. Ця позиція поділяється і МЗС України, про що зовнішньополітичне відомство заявило на офіційному рівні своєю заявою 26 грудня 2022 року.
Відтак, керівництво України, законодавча та виконавча гілки влади єдині у намірі проводити комплексну та системну роботу, спрямовану на мобілізацію міжнародної підтримки ініціатив України з реформування Ради Безпеки ООН, розробку креативних шляхів встановлення історичної справедливості в питанні членства рф в цьому органі, а також залучення до цих процесів провідних експертів, представників міжнародних політикумів й лідерів громадської думки з усіх регіонів світу.
Значні зусилля України спрямовані на те, аби всіляко стимулювати реформу Ради Безпеки ООН та виступати драйвером цього процесу. Верховна Рада України має намір активно використовувати міжпарламентський вимір для здійснення конструктивного внеску у цю роботу.
Підкреслюючи нелегітимність та відсутність статутних підстав членства російської федерації в Раді Безпеки ООН та Організації в цілому, а також невідповідність злочинної політики цієї країни статусу «миролюбної держави», що згідно з положеннями пункту 1 статті 4 Статуту ООН є головним критерієм членства в Організації, ми закликаємо парламенти дружніх держав дати оцінку цьому факту.
Український парламент запрошує колег з числа законодавців інших країн до обговорення підходів нашої держави до вищезгаданих питань з метою врахування якомога ширшого кола конструктивних ідей та підходів.
Дозвольте, шановні колеги, скористатись цією нагодою, щоб висловити почуття найщирішої поваги.