У новому розділі «Державне майно та публічні закупівлі: курс на прозорість» перелічено реформи, окремі з яких опрацьовувалися в Комітеті з питань економічного розвитку. Про основні з них розповідає заступник Голови Комітету з питань економічного розвитку Олексій Мовчан:
5593-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення корпоративного управління юридичних осіб, акціонером (засновником, учасником) яких є держава».
Документ дає законодавче підґрунтя для створення єдиної політики управління державними активами та враховує контекст війни. Та головне – це одна з економічних передумов для вступу України в Європейський Союз. У 2024 році Україна має виконати ряд вимог ЄС, щоб почати отримувати 50 млрд євро в межах Ukraine Facility. Серед вимог є закон про вдосконалення корпоративного управління.
7198 «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації». Цей документ запустив механізм компенсації за пошкоджене та знищене житло. І він вже ефективно працює.
Лише з 1 січня 2024 року в Україні подано більше 10 тисяч заявок на отримання коштів за зруйноване житло. З них сформовано понад 4 тисяч житлових сертифікатів. На початок березня 1100 сімей обміняли їх на нові домівки. За пошкоджене житло за програмою «єВідновлення» українці отримали 4,5 млрд гривень компенсації.
8205 «Про особливості припинення за рішенням власника державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі»
Цей законопроєкт запустив важливу реформу державної власності, яка передбачає особливу процедуру ліквідації державних підприємств. Ця процедура необхідна тому, що мораторій на примусове стягнення майна державних підприємств є штучним, і він не може діяти нескінченно.
8250 «Про Фонд державного майна України» щодо оптимізації структури Фонду державного майна України»
Реформа пропонує ефективну організаційну структуру Фонду держмайна, побудовану за функціональним принципом. Так, ми запропонували ліквідувати регіональні відділення і зробити Фонд цілісною юридичною особою. Це дозволить ФДМУ самостійно формувати команду, розширить його повноваження, спростить і прискорить процес прийняття рішень.
6101 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності суб’єктів державного сектору економіки»
Реформа виводить із тіні і робить прозорим управління активами на сотні мільярдів гривень, які раніше знаходились у сірій зоні законодавства. Вона фактично про детінізацію управління майном акціонерних товариств, 100% акцій яких належать державі.
Дійсно, минулий рік був насичений реформаторськими законопроєктами. І я радий, що вони вже працюють на благо України та української економіки».