Загалом фахівці охопили контролем фінансових та матеріальних ресурсів на суму 11,6 мільярда гривень та виявили порушень фінансової дисципліни на понад 2,2 мільярда гривень.
Також здійснено державний фінансовий аудит бюджету міста Миколаєва за чотири роки перед початком повномасштабного вторгнення. Результатом аудиторського дослідження стало напрацювання шляхів щодо збільшення бюджетних надходжень. Проведений аудит засвідчив, що місцевий бюджет має певний ресурсний потенціал. За підрахунками аудиторів, було недоотримано майже 323 мільйони гривень.
Що ж завадило максимальному залученню додаткових джерел доходів та ефективному управлінню майном?
Аудитори обліковують втрати
Не все гаразд з використанням земельних ділянок. Майже 68,5 мільйона гривень у вигляді доходів втрачено міським бюджетом від невжиття заходів на стягнення втрат, завданих вилученням та тимчасовим зайняттям земельних площ. А з причини недотримання вимог чинного законодавства при укладанні договорів оренди землі комунальної власності недоотримано доходів на загальну суму 7,4 мільйона гривень.
Начебто сучасна промоція, коли Миколаївська міська рада старанно веде електронну базу договорів оренди, інформацію до якої в тому числі вносить управління земельних ресурсів. Однак відомості про ділянки, які надано в оренду за 24 договорами, чомусь не було розміщено в Державному земельному кадастрі.
До складу доходів загального фонду бюджетів міст обласного значення зараховується збір за паркувальні місця транспортних засобів. За розрахунками аудиторів, містом недоотримано доходів від паркування автотранспорту на загальну суму 10,7 мільйона гривень. Надходження від таких зборів до міського бюджету взагалі не планувалися, а вказаний збір у місті не було запроваджено.
Хто і що порушував?
Загалом понад 90 різних порушень та прорахунків виявили фахівці за результатами контрольних заходів під час аудиту бюджету Миколаєва. Приміром, невиконання показників доходної частини бюджету, втрати доходів від заниження податкової ставки на нерухоме майно, неприйняття рішення про відрахування частини чистого прибутку комунальних унітарних підприємств та їх об’єднань на території міста тощо.
В управлінні охорони здоров’я не забезпечили чимало хворих харчовими продуктами відповідно до натуральних норм. Натомість на лікування пацієнтів з інших областей витрачено 106,6 тисячі гривень за рахунок бюджетних коштів та медичної субвенції.
У «доробку» управління освіти — затвердження штатного розпису Академії дитячої творчості з понаднормативною чисельністю, що вартувало 2,3 мільйона гривень. Аудитори виявили неефективне витрачання коштів на придбання майна, яке не використовувалося. Також бюджетом Миколаївської міської територіальної громади недоотримано надходжень від оренди цілісних майнових комплексів (закладів професійно-технічної освіти) на суму 149,4 тисячі гривень.
«Напрацював» порушень на 33 мільйони гривень і департамент архітектури та містобудування, допустивши безоплатне використання рекламних місць без укладання договорів, втративши доход від пайової участі, здійснивши незаконні видатки з оплати праці.
До міського бюджету не надійшли десятки мільйонів гривень можливих додаткових надходжень. Наведені факти свідчать про неефективні дії деяких посадовців при виконанні службових повноважень, прорахунки у формуванні обсягів ресурсів, що акумулюються в місцевому бюджеті.
Так, у Миколаєві не поспішали переглядати розмір плати за тимчасове користування місцями під розміщення рекламних конструкцій. Як з’ясувалося, у разі врахування інфляційної складової до бюджету міста можна було б додатково залучити майже 14,3 мільйона гривень.
Крім того, місцевим бюджетом недоотримано надходжень за оренду комунального майна. До того ж деякі орендарі не виконали договірні зобов’язання, що призвело до втрат доходів міського бюджету в сумі понад 13 мільйонів гривень. Окрім цього, пропуск термінів позовної давності, неправильне визначення ставки орендної плати, невнесення змін до договорів оренди призвели до недоотримання доходів міським бюджетом на суму майже 15 мільйонів гривень.
«Муніципальні менеджери не забезпечили всіх додаткових надходжень до міського бюджету за орендування вільних приміщень. За нашими розрахунками, у разі надання в оренду 51 нежитлового приміщення надійшло б додатково десять мільйонів гривень. Тому фахівці запропонували систематично оновлювати в електронній системі інформацію про вільні приміщення у сфері комунальної власності територіальної громади», — зазначив начальник управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області Денис Яковлєв.
Моніторинг виконання пропозицій
Завжди на часі застосування механізмів ефективного управління ресурсами на місцевому рівні. Вміння застосувати сучасні моделі, підходи та досвід на адміністративно-територіальному рівні завжди актуальні. Саме тоді стає у пригоді кейс конкретних аудиторських пропозицій.
Кілька прикладів. Вжито низку заходів щодо стягнення заборгованості за договорами оренди комунального майна, а саме стягнуто пеню згідно з рішеннями суду на загальну суму на понад 300 тисяч гривень. Відтепер при укладанні нових угод на проєктно-кошторисну документацію передбачено матеріальну відповідальність проєктантів за якість виконаних ремонтно-будівельних робіт.
Департамент фінансів міської ради, відповідно до доручення міського голови, щокварталу інформував аудиторів про врахування виконавчими органами міської ради, установами й організаціями Миколаєва вимог і рекомендацій, наданих за результатами державного фінансового контролю.
За висновками аудиту місцева влада проігнорувала усунення низки порушень, недоліків та впровадження ряду пропозицій. В аудиторському звіті міститься 40 конкретних пропозицій, з яких лише третину виконано.
Якби місцева влада подала позови на забудовників, які не сплатили кошти пайової участі, тоді б місцевий бюджет додатково отримав понад 30 мільйонів гривень.
Здавалось би, навіщо під час повномасштабного вторгнення рахувати гроші, які були недоотримані в мирний час. Сенс є. Якщо в той час міська влада «розписалася» в невмінні ефективно рахувати гроші та поповнювати міську скарбницю, що вже казати про час воєнний. Коли замість відновлення будинків та реальної допомоги армії бюджетні кошти йдуть на укладання плитки, ремонт абсолютно нормального асфальту, вирубку дерев. Може, хоч за допомогою спеціалістів-аудиторів усе ж таки чогось навчаться. І ці знання застосують у мирний час.
«Фахівці ж управління завжди готові допомогти, щоб віднайти додаткові джерела для наповнення бюджету, вказати на наявні резерви доходів», — запевняє Денис Яковлєв.
На знімку: Миколаїв і у мирні часи втрачав бюджетні кошти.
Фото Дмитра БЕРІНА.