Під час наради у Львівській ОВА.
Фото з сайту ЛОВА.
Дешевше — дорожче
Сарафанне радіо працює добре. І тепер Іванна замовляє квитки на автобус із Варшави до Івано-Франківська через сайт info.bus. Наприкінці року проїзд коштував чи не наполовину дешевше, ніж у касі головного вокзалу.
«Щоправда, довго чекали на кордоні, — бідкається жінка. — Так само переживаю, що нема гарантій щодо безпеки. Довіряєш своє життя водієві, як Богу. Час від часу в ЗМІ гримлять інформації щодо ДТП з українцями. Хто їм компенсує втрати багажу чи лікування у разі травмування? Ба гірше — у разі загибелі, яка страховка? Звісно, що нема. Тобто економиш на квитку, але ризикуєш. Є ще сайт, де можна оплатити частину квитка та бронювання, а решту доплачувати водієві безпосередньо в автобусі».
Іванка додає, що після перетину українського кордону під час останньої поїздки пасажирам повідомили про пересадку в інший транспорт у Львові, десь у районі Стрийського автовокзалу. Довелося чекати тривалий час, поки прибули ще люди з-за кордону іншим автобусом, котрі так само прямували до Івано-Франківська. Виявилося, що це відпрацьована схема, коли збирають пасажирів із кількох рейсів та формують новий, і так економлять на перевезеннях. Така точка пересадки, вже з Угорщини, є в місті Стрий на Львівщині.
«Ми їхали автобусом із Дрогобича, за проїзд заплатили безпосередньо водієві, — ділиться досвідом мешканка одного із приміських сіл Галина. — Домовляємося заздалегідь, водій навіть може приїхати за пасажирами до села. Я вже шість років так їжджу. Показуєш закордонний паспорт, водій записує у відомість, хто й куди їде. Та й рушаємо. Якось у Меденичах нас зупинили поліцейські. Не знаю, що там сказали водієві, але він опісля всім роздав квитки та вибачився перед пасажирами, що начебто забув. Мовляв, це його промах, а можуть же не раз зупинити патрульні».
Галина стверджує, що має кілька контактів автоперевізників. Номерами телефонів діляться самі заробітчани, котрі погоджуються їхати до Польщі таким напівлегальним способом задля здешевлення подорожі. Буцімто квиток із Кракова до Дрогобича в цьому разі коштує 120 злотих, а в касі автовокзалу — 200. У Дрогобичі пасажирів висаджують не на автовокзалі, а на вулиці поруч, десь за поворотом. Там же здійснюється посадка.
Вибір за споживачем
Перевірила сама інформацію на сайті busfor.ua. Вартість квитка з АС-2 на вулиці Горбачевського в Івано-Франківську до Варшави (Заходня, Єрусалимські алеї, 144) — 900 грн (перевізник ТУР-ТРАНС-Р, автобус SETRA), а того ж дня через перевізника EAST WEST EUROLINES/ТзОВ «Львівське АТП-14631» — 600 грн. В обох випадках можливе бронювання через BlaBlaCar. На сайті навіть надають певну знижку за наявності промокоду. Перший перевізник пропонує комфортні умови в салоні автобуса, другий такої інформації не надає. Тобто вибір за споживачем.
Мережа BlaBlaCar популярна і на внутрішніх перевезеннях. Довіра до водія та гарантії безпеки формуються за відгуками пасажирів. Вартість проїзду з Івано-Франківська до Львова коливалася станом на 19 березня в межах 260—290 грн, вища ціна — на офіційні авторейси, квитки на які можна придбати і в касі автовокзалу. Тут враховані вартість страховки і станційний збір.
Якщо їдете без квитка, то всю відповідальність за власну безпеку ділите навпіл із водієм. Пасажир вибирає між вигодою щодо місця посадки-висадки, часом, швидкістю добирання та безпекою. Адже відомі випадки, коли пасажири після реєстрації на BlaBlaCar зникали безслідно.
«Ще студентом я добирався зі Львова до Івано-Франківська разом із однокурсником на його автівці, — розповідає 30-річний Роман. — Дорогою він підібрав ще одного пасажира. Потрапили в ДТП, і той юнак, на жаль, загинув... Відтоді я сам як водій ніколи не беру попутних, щоб не мати відповідальності за чиєсь життя. Прикро, що далося це розуміння після такої трагедії».
Цікаво, що замовлені через BlaBlaCar машини висаджують пасажирів поруч із головним автовокзалом Львова, що на вулиці Стрийській. Заїжджають туди з Івано-Франківська якоюсь польовою дорогою, попри відомий стадіон до Євро-2012. І щоразу голову свердлить думка про якусь ненормальність ситуації.
А як же відомий автовокзал на Стрийській у Львові?
У пошуку офіційного сайту головного автовокзалу Львова на Стрийській натрапляю на Bus4Trip.com.ua. Там зазначено: «Наша команда має прямий контакт із кожною автобусною компанією, яку представляємо. Це гарантує найвищий стандарт обслуговування та надійність подорожі».
Цікаво, що на аналогічній сторінці facebook.com/BusForTrip лише кілька свіжих інформацій. Інші датовані 2017-м, а то й 2014 роком. Натомість дізнаємося, що це ТОВ «Центр пасажирської логістики» надає послуги з пошуку відповідного постачальника послуг із пасажирських перевезень. Там же зазначена й поштова адреса підприємства: м. Львів, вул. Стрийська, 109. Вказані номери телефонів виявилися недійсними. За інформацією https://opendatabot.ua/, це підприємство зареєстроване у Києві. Зазначений на сайті номер мобільного автоматично переводить зв’язок на автовідповідач.
Львівський автобусний вокзал для міжміських і міжнародних перевезень, згідно з Генеральним планом, винесений на південну околицю міста, що забезпечує можливість виїзду у напрямку Карпат, а через кільцеву дорогу — в інших напрямках. Він має площу з боку вулиці Стрийської, зони прибуття автобусів та їх відправлення. У 80-х роках минулого століття то була модерна споруда, чого не скажеш про сьогодення. Втім, за квитками на маршрути міжобласних сполучень треба було вистояти в чергах по кілька годин. Рейсів було вкрай мало, що не задовольняло попиту споживачів. Замовлення доводилося робити заздалегідь.
Тепер автовокзал у приватних руках. За інформацією https://galinfo.com.ua/ (публікація Віктора Правденка «Автовокзал «для своїх» від 06.12.19), «відомо, що в 2009—2010 рр. (це підтверджують матеріали Єдиного державного реєстру судових рішень) львівськими правоохоронцями, зокрема, Львівською міжрайонною транспортною прокуратурою, неодноразово проводились перевірки відносно службових осіб ВАТ «Львівавтотранс» та генерального директора ТБ «Наша» за фактами незаконного відчуження майна, зловживання владою та службового підроблення. Перевірки стосувалися незаконного відчуження майна цього товариства — 11 автостанцій, у тому числі автовокзалу на вул. Стрийській, 109. Однак тоді все це закінчилось пшиком. Кримінальних справ за цими фактами порушено не було. А ще через кілька років від ВАТ «Львівавтотранс» взагалі нічого не лишилося.
Товариство було оголошено банкрутом та ліквідовано через Господарський суд Львівської області (згідно з ухвалою Госпсуду від 14.05.2013 року). Колишній голова правління ВАТ «Львівавтотранс» Ігор Дума, як свідчить інформація у відкритих джерелах, напряму контролює три компанії, що спеціалізуються на автостанційних послугах. Це вищезгадуване ТОВ «Гал-Всесвіт» (яке є правонаступником ПП «Гал-Всесвіт»), ТОВ «Авто і світ» та ТОВ «Гал-Діком», на які зареєстровано загалом 9 автостанцій. У їх числі — доведений до ручки львівський автовокзал (АС «Львів № 1» на вул. Стрийській, 109)».
Як навести порядок
«Порядку не було й не буде, — каже водій автобуса, що обслуговує одне із міжобласних сполучень. — Візьмімо той факт, що найбільше обурює мене як сумлінного платника податків. На мій рейс пасажири беруть квитки в касах, а нелегальні перевізники знають усі графіки та перехоплюють пасажирів на автозупинках, за кілька хвилин перед моїм автобусом. І це стосується практично всіх рейсів. Таких нелегальних перевізників у масштабах області сотні. Те ж стосується й міжнародних рейсів. І податків вони не платять, хіба, може, неофіційно комусь до кишень. Бо інакше як можна провадити такий бізнес?..»
Державна служба з безпеки на транспорті ще торік анонсувала масштабний проект співпраці із територіальними громадами щодо виявлення нелегальних пасажирських перевезень, а обласні відділи Укртрансбезпеки ініціювали зустрічі з головами ТГ щодо забезпечення належного рівня надання послуг перевізниками.
«За результатами зустрічей Укртрансбезпека проводить рейдові перевірки в місцях зосередження нелегальних перевізників та вантажного транспорту із ознаками порушення габаритно-вагових норм», — ідеться в інформації на офіційній сторінці Укртрансбезпеки у Фейсбуці. — Приміром, керівник відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області Дмитро Чиженко провів таку зустріч із головою Дрогобицької міської ради Ярославом Кучмою».
Водночас аналогічну роботу здійснюють і у Львівській облвійськадміністрації. Приміром, під час однієї із нарад з автоперевізниками йшлося про дотримання вимог організації нерегулярних автобусних перевезень пасажирів, дотримання автоперевізниками-нерезидентами автотранспортного законодавства України, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів, у частині неперетинання кордону на міжнародних автобусних маршрутах загального користування. Так само — відповідності транспортних засобів умовам перевезень та параметрам комфортності під час міжнародних пасажирських перевезень.
«У Львівській ОВА відбулася нарада за участі представників нашого департаменту, перевізників, представників Укртрансбезпеки та патрульної поліції області, — повідомив директор департаменту дорожнього господарства ОВА Орест Шуліковський. — Усі перевірки здійснювали задля покращення безпеки дорожнього руху, адже велика кількість людей гине і травмується у ДТП. Загалом оглянули 18 найбільших автотранспортних підприємств, які займаються перевезеннями пасажирів на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування, та понад 400 автобусів, які курсують у межах області. Під час оглядів виявили порушення в роботі 134 транспортних засобів та склали відповідні матеріали про адміністративне правопорушення».
Аналогічну інформацію оприлюднив на своїй офіційній сторінці у Фейсбуці керівник відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області Дмитро Чиженко.
«Ми провели низку зустрічей із керівництвом і депутатами територіальних громад задля ефективного налагодження взаємодії між ТГ і Укртрансбезпекою, — розповів керівник відділу державного нагляду (контролю) в Івано-Франківській області Іван Гарасимко. — Обговорили проблемні питання щодо безпеки перевезень пасажирів. Так само спільно із представниками патрульної поліції області організували нараду з автоперевізниками з питань дотримання законодавства щодо безпеки перевезень».
Під час профілактичних заходів «Автобус-2023» працівники відділу виявили факти надання послуг із перевезення пасажирів перевізниками, які не мали ліцензії на здійснення зазначеного виду господарської діяльності.
Складено відповідні протоколи про адміністративні правопорушення, які скеровано на розгляд до суду. Так само відстежують випадки, коли перевізник заявляє один транспортний засіб, а на маршрут випускає інший, зазвичай гірший за технічним станом і комфортом.
«Питання нелегальних автобусних перевезень на Прикарпатті практично вирішено, — наголошує Іван Гарасимко. — Принаймні наведено порядок на автостанціях Івано-Франківська та Коломиї. Звели до нуля в напрямку Богородчан та Надвірної. Так само були прецеденти в напрямку Городенки, де нелегальні перевізники отримали значні штрафи. Десь поодинокі випадки є, але ліцензовані перевізники самі зацікавлені у їх виявленні.
Пригадується, як водії одні одним палили транспортні засоби та якось отак жорстко регулювали ситуацію. До всього наведенню порядку сприяють і блокпости, тож таких правопорушень менше тепер. Звісно, BlaBlaCar — поза правовим полем, як і інші схожі сайти, де можна придбати квитки дешевше, ніж у касах автовокзалу. Щодо вибору пасажирів, то наведу такий приклад. Нещодавно лише за одну добу сталися три масштабні ДТП за участі транспортних засобів, що належать ліцензіатам. Загинули 6 осіб та 7 отримали тілесні ушкодження. Усі вони були застраховані, тобто принаймні родини отримають виплати. Звісно, це трагічна історія, але в таку біду може потрапити кожен учасник дорожнього руху. Вибір робить кожен сам для себе».
Перегляд наявних маршрутів давно назрів
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури спільно із Державною службою України з безпеки на транспорті торік ініціювали перегляд наявних маршрутів на виконання міжнародних пасажирських перевезень.
Отож міжнародні пасажирські перевізники мають здати дозволи на маршрути, які не виконуються, чи внести зміни до наявних відповідно до реальних маршрутів.
«Розпочали масштабну роботу щодо реформування галузі міжнародних пасажирських перевезень, — наголосив заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергій Деркач. — Для цього маємо бачити реальну ситуацію із маршрутами: які виконуються, де є попит, яких маршрутів не вистачає. Рейдові перевірки підтвердили, що значна частина міжнародних перевізників виконує фактично внутрішні рейси та не перетинає кордон. Так вони створюють нечесну конкуренцію тим, хто виконує лише внутрішні перевезення. Тож міністерство ініціюватиме питання щодо закриття маршрутів, які не виконуються відповідно до отриманих дозволів на підставі рейдових перевірок Укртрансбезпеки. Триває спільна робота з колегами із сусідніх країн щодо верифікації міжнародних маршрутів. Провели зустріч із представниками громадської спілки Міжнаціональної асоціації перевізників та автостанцій (МАПА). Поділився кейсом роботи в сфері боротьби з нелегальними перевезеннями в Івано-Франківській області».
Чіткі правила для всіх
За результатами всіх цих напрацювань та досліджень 22 березня Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України спільно з партнерами проводить Форум міжнародних автобусних перевезень «З’єднуємо людей та міста». Серед іншого презентуватимуть онлайн-портал для пасажирів та перевізників, масштабування послуги єЧерги для автобусів тощо.
«Одна з основних проблем, які є на сьогодні на ринку автобусних перевезень, — це нелегали та законодавчі прогалини, якими вони користуються для уникнення відповідальності, — коментує ситуацію директорка громадської спілки МАПА Альона Векліч. — Приміром, щоб нелегал поніс покарання, він має систематично нелегально перевозити пасажирів, а органи контролю мають «довести» цю систематичність. Абсурд у тому, що коли нелегал сьогодні їде о 7.00 ранку, а завтра о 7.10, це вже вважається несистематичністю. Законопроект № 11025 щодо протидії нелегальним пасажирським перевезенням пропонує чіткі правила гри для всіх перевізників та значне посилення відповідальності за порушення. Серед головних нововведень — запровадження адміністративної відповідальності водіїв, які здійснюють оплатне перевезення пасажирів автотранспортом без державної реєстрації як суб’єкта господарювання, збільшення санкцій за незаїзд на автостанцію для посадки та висадки пасажирів тощо».
За інформацією голови Державної служби з безпеки на транспорті Євгена Зборовського, торік Укртрансбезпека наклала штрафів на автобусних перевізників на 93 млн грн. Це у 2,5 раза більше, ніж у 2022-му. Укртрансбезпека найближчим часом запустить у тестовому режимі електронний майданчик для проведення конкурсів на міжобласні автобусні маршрути. Нині такі проводяться лише на міжнародні автомаршрути.
26 лютого відбулося засідання підкомітету з питань автомобільного транспорту Комітету з питань транспорту та інфраструктури, на якому продовжили розгляд 140 поправок і пропозицій від 9 народних депутатів до другого читання проекту закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання ринку послуг автомобільного транспорту в Україні з метою приведення їх у відповідність з актом Європейського Союзу», реєстр. № 4560, поданого Кабміном. Він передбачає імплементацію Регламенту (ЄС) № 1071/2009, що запроваджує загальні правила стосовно умов допуску до роботи операторів автомобільних перевезень, включених до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Проектом пропонується внести зміни до Законів України «Про автомобільний транспорт» та «Про ліцензування видів господарської діяльності».
«Саме автобусне сполучення нині є ключовим для з’єднання України та світу, повернення людей додому. У середньому український пасажир проводить у поїздці автобусом за кордон 31 годину, з яких 7 — у черзі перед пунктом пропуску. Для розв’язання цієї та безлічі інших проблем ми вже провели низку змін. Зокрема відкрили понад 400 маршрутів за кордон. Продовжуємо їх верифікацію з іншими країнами, щоб у підсумку створити актуальну мережу та відкриття нових. Передбачили можливості перевірки виконання маршрутів за допомогою єЧерги, попередили відкриття маршрутів з накладками у часі під час перетину кордону. Створили нові цифрові продукти: Реєстр маршрутів та онлайн-кабінет перевізника для відкриття маршрутів. Так само показали особливості реєстрації єЧерги для автобусів: інтегруємо систему з дозволами на маршрути. Презентували, який вигляд матиме слотування. Тестували цю опцію на пункті пропуску «Ягодин — Дорогуськ» для регулярних маршрутів», — підсумовує тему Сергій Деркач.
Львівський автовокзал на Стрийській.
Фото з сайту BusForTrip.