Про це інформує Служба освітнього омбудсмена на своєму сайті, посилаючись на моніторинг соціальних мереж та платформ онлайн-оголошень.
Постанова Кабінету Міністрів від 21 серпня 2019 р. № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» фактично зруйнувала монополію закладів післядипломної педагогічної освіти на послуги з підвищення кваліфікації вчителів. Вони можуть на свій розсуд обирати, де здобувати такі знання, за якою програмою та в якому форматі: очному, дистанційному чи змішаному.
«Проте за цей час сформувався чорний ринок продажу документів про підвищення кваліфікації (сертифікатів), який набуває фактично масового характеру, — йдеться у дописі. — Про це свідчить наш постійний моніторинг соціальних мереж та платформ онлайн-оголошень».
Поширена схема діє так: учитель відкрито погоджується придбати сертифікат, і за згодою осіб, що надають такі послуги, замість нього інша людина «проходить» курси підвищення кваліфікації — вносить на сервісі готові відповіді для отримання відповідного документа.
Є й простіший варіант: сертифікати про підвищення кваліфікації просто продають, не вимагаючи навіть формально відвідувати курси, вебінари, тренінги чи виконувати певні завдання.
Особливо цинічною під час війни видається купівля сертифікатів про надання першої домедичної допомоги, адже в разі необхідності вчитель не зможе застосувати відповідні знання, кажуть у Службі освітнього омбудсмена.
Така сама ситуація і з наданням психологічної підтримки учасникам освітнього процесу.
Причини, що спонукають педагогів вдаватися до такого шахрайства, різні. Більшість із них — системні. Зокрема, йдеться про відсутність механізму контролю суб’єктів підвищення кваліфікації, неякісні програми підвищення кваліфікації, легкість та доступність купівлі сертифікатів, проблеми з фінансуванням підвищення кваліфікації, надмірна зайнятість педагога та професійне вигорання.
Масштаб проблеми ще мають оцінити. Хоча згідно з репрезентативним опитуванням педагогів, проведеним у межах дослідження «Нова українська школа» в 5-х—6-х класах: виклики впровадження», щонайменше 6% учителів п’ятих та шостих класів на запитання щодо купівлі сертифіката про підвищення кваліфікації відповіли, що платили за його отримання без проходження курсів. Насправді ж кількість таких педагогів може бути значно більшою, адже ще 10% опитаних обрали варіант «Складно відповісти».
Вл. інф.