Загалом комітетами Верховної Ради України за звітний період опрацьовано 1679 звернень, у тому числі найбільше:
Комітетом з питань національної безпеки, оборони та розвідки — 337;
Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування — 164;
Комітетом з питань правоохоронної діяльності — 163;
Комітетом з питань правової політики — 129;
Комітетом з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів — 116;
Комітетом з питань енергетики та житлово-комунальних послуг — 112;
Комітетом з питань фінансів, податкової та митної політики — 96;
Комітетом з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій України, національних меншин і міжнаціональних відносин — 76;
Комітетом з питань освіти, науки та інновацій — 71 звернення.
Депутатськими фракціями і групами у Верховній Раді України упродовж січня — березня 2024 року розглянуто 481 пропозицію, заяву і скаргу громадян, з них:
депутатська фракція політичної партії «Слуга народу» — 229;
депутатська група «Довіра» — 65;
депутатська фракція політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» — 45;
депутатська фракція політичної партії «Європейська солідарність» — 34;
депутатська фракція політичної партії «Голос» — 32;
депутатська група «Партія «За майбутнє» — 32;
депутатська група «Платформа за життя та мир» — 24;
депутатська група «Відновлення України» — 20 пропозицій, заяв і скарг громадян.
До керівництва парламенту звернулися 148 осіб, з них 79 — до Голови Верховної Ради України Р. Стефанчука.
Народним депутатам України направлено 66,235 тис. адресованих їм пропозицій, заяв і скарг громадян, що на 2500 звернень більше, ніж у січні — березні 2023 року.
Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України розглянуто 77,950 тис. звернень громадян, з яких 77,498 тис. (більше 99 %) опрацьовано Управлінням з питань звернень громадян, що на 4528 звернень більше, ніж у січні — березні 2023 року.
Порівняно з січнем — березнем 2023 року на 1938 звернень збільшилася кількість колективних звернень до Верховної Ради України — 10,118 тис., що містять 603,790 тис. підписів.
Збереглася тенденція до подальшого збільшення у пошті парламенту питомої ваги пропозицій, заяв і скарг, надісланих засобами електронного зв’язку (41 % у січні — березні 2020 року; 61 % у січні — березні 2021 року; 74,8 % у січні — березні 2022 року; 81,4 % у січні — березні 2023 року; 86,3 % у січні — березні 2024 року), а їх загальна кількість порівняно з січнем — березнем 2023 року збільшилася на 12,913 тис. звернень — 126,370 тис. Водночас продовжує зменшуватися кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих на адресу Верховної Ради України поштою (36,849 тис. (23 %) у січні — березні 2022 року; 22,037 тис. (16 %) у січні — березні 2023 року; 16,651 тис. (11 %) у січні — березні 2024 року). Від органів державної влади, інших органів, установ та організацій у січні — березні 2024 року надійшло 1602 (1,1 %) звернення, засобами телефонного зв’язку отримано 1020 (0,7 %) звернень. У зв’язку із запровадженням обмежувальних заходів, спрямованих на запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, та введенням воєнного стану у зв’язку із збройною агресією російської федерації проти України особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України не проводилося, а відтак звернень, одержаних під час особистого прийому, не надходило.
У системі «Електронні петиції» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України громадянами ініційовано 108 електронних повідомлень, з них 40 після перевірки на відповідність встановленим законом вимогам оприлюднено Управлінням з питань звернень громадян як петиції для збору підписів, 67 — відхилено.
Загалом упродовж січня — березня 2024 року в системі «Електронні петиції» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України зареєструвалися 33,739 тис. громадян, що в 10 разів більше, ніж у січні — березні 2023 року.
Управління з питань звернень громадян забезпечило розміщення на офіційному веб-сайті Верховної Ради України з урахуванням визначеного законом правового режиму інформації з обмеженим доступом відповідей комітетів Верховної Ради України, органів державної влади на 34 електронні звернення, які були ініційовані громадянами як петиції, але у встановлений законом строк не набрали необхідної кількості голосів на підтримку.
Відповідно до інформації, наданої секретаріатами депутатських фракцій і груп у Верховній Раді України, до народних депутатів України, їхніх помічників-консультантів у виборчих округах за звітний період звернулися 50,140 тис. виборців, розглянуто 26,230 тис. письмових звернень, проведено 3566 особистих прийомів та 3435 зустрічей з виборцями.
Результати аналізу статистичних даних у регіональному розрізі свідчать про істотне зростання порівняно з січнем — березнем 2023 року кількості звернень з Дніпропетровської — 13,897 тис. (+10,214 тис.), Харківської — 12,661 тис. (+13,453 тис.), Одеської — 34,619 тис. (+3,910 тис.), Івано-Франківської — 5,540 тис. (+6,198 тис.), Хмельницької — 6,415 тис. (+6,095 тис.), Львівської — 5,691 тис. (+4,966 тис.), Рівненської — 5,003 тис. (+4,898 тис.), Чернігівської — 3,500 тис. (+3,326 тис.), Чернівецької — 3,373 тис. (+3,307 тис.), Кіровоградської — 3,400 тис. (+2,967 тис.), Житомирської — 3,699 тис. (+2,543 тис.) областей та м. Києва — 45,587 тис. (+35,972 тис.). Водночас порівняно з січнем — березнем 2023 року істотно зменшилася кількість пропозицій, заяв і скарг із Черкаської — 5,031 тис. (-57,019 тис.), Полтавської — 6,021 тис. (-6,528 тис.), Одеської — 5,275 тис. (-3,656 тис.), Миколаївської — 1,483 тис. (-3,516 тис.), Запорізької — 6,685 тис. (-2,616 тис.), Київської — 9,154 тис. (-1,427 тис.) областей.
Серед авторів звернень, які зазначили свій соціальний стан, переважали працівники бюджетної сфери — 15,913 тис., підприємці — 15,405 тис., пенсіонери — 14,080 тис., здобувачі освіти — 12,427 тис., робітники — 11,829 тис., безробітні — 7615, волонтери — 4929, адвокати — 3974, державні службовці — 2768, пенсіонери з числа військовослужбовців — 1706, військовослужбовці — 1209, журналісти — 1010, служителі релігійних організацій — 924, особи, що позбавлені волі або воля яких обмежена, — 592.
З числа осіб пільгових категорій 10,629 тис. звернень надійшло від осіб з інвалідністю I—III групи, 6490 — від внутрішньо переміщених осіб, 2713 — від учасників бойових дій, 2438 — від дітей війни, 1272 — від ветеранів праці, 1049 — від учасників війни, 1049 — від осіб з інвалідністю внаслідок війни, 985 — від учасників АТО/ООС, 854 — від дітей з інвалідністю, 852 — від дітей, 528 — від ветеранів військової служби, 112 — від одиноких матерів, 111 — від членів сім’ї загиблого, 103 — від учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, 93 — від осіб з інвалідністю з дитинства, 92 — від осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, 56 — від багатодітних сімей, 33 — від Героїв України.
Упродовж січня — березня 2024 року у зверненнях громадян до Верховної Ради України порушено 190,163 тис. питань, що на 100,975 тис. (у 1,5 раза) менше, ніж у січні — березні 2023 року.
У зв’язку із збройною агресією російської федерації проти України у зверненнях громадян до Верховної Ради України перше за актуальністю місце належить питанням обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин — 102,204 тис. (53,7 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що на 30,237 тис. (у 1,4 раза) більше, ніж у січні — березні 2023 року.
Серед питань на оборонну тематику найчисленнішими виявилися пропозиції до законодавства — 91,795 тис. (89,8 % загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин), кількість яких порівняно з січнем — березнем 2023 року зросла майже у 24 рази.
Непоодинокими були звернення щодо Збройних Сил України, їх реформування, переходу до професійної армії — 3627 (3,5 % загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин), міждержавних відносин України — 1081 (1 %), державної політики у сфері національної безпеки — 783 (0,76 %), матеріально-технічного забезпечення Збройних Сил України — 255 (0,25 %), державної політики в оборонній сфері — 135 (0,13 %).
Залишаються актуальними питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації — 22,061 тис. (11,6 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України).
Серед питань на правоохоронну тематику найчисленнішими виявилися скарги на дії працівників органів прокуратури — 4101 (18,5 % загальної кількості правоохоронних питань) та пропозиції до правоохоронного законодавства — 4025 (18,2 %), хоча їх кількість порівняно з січнем — березнем 2023 року зменшилася відповідно у 1,4 та 2,8 раза.
У 3,4 раза зменшилася кількість скарг на дії працівників правоохоронних органів (з 12,057 тис. у січні — березні 2023 року до 3548 у січні — березні 2024 року), в 1,5 раза — щодо виконання судових рішень (з 2022 у січні — березні 2023 року до 1282 у січні — березні 2024 року), в 2,4 раза — на судові рішення та вироки (з 2716 у січні — березні 2023 року до 1123 у січні — березні 2024 року), в 2,5 раза — на тяганину в судах (з 2719 у січні — березні 2023 року до 1050 у січні — березні 2024 року), в 14 разів — на дії слідчих, органів дізнання, тяганину із слідством (з 7777 у січні — березні 2023 року до 539 у січні — березні 2024 року), в 5 разів — повідомлень про порушення законодавства про звернення громадян (з 2181 у січні — березні 2023 року до 430 у січні — березні 2024 року).
Натомість майже в 11 разів збільшилася кількість питань щодо діяльності органів юстиції, нотаріату та реєстрації актів цивільного стану (з 184 у січні — березні 2023 року до 2013 у січні — березні 2024 року) та в 1,1 раза — скарг на дії суддів (з 1252 у січні — березні 2023 року до 1473 у січні — березні 2024 року).
Не залишалася поза увагою громадян і діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України — 12,636 тис. (6,6 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 1,6 раза менше, ніж у січні — березні 2023 року. Більшість з них (66,5 %) стосувалися діяльності єдиного органу законодавчої влади в Україні, його органів, народних депутатів України, реалізації Верховною Радою України законодавчої функції, зокрема в умовах воєнного стану.
Дописувачі також надсилали звернення щодо діяльності Президента України — 1769 (14 % загальної кількості питань щодо діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України), суспільно-політичних подій в країні та за кордоном — 1030 (8,1 %), діяльності Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини — 236 (1,8 %), Кабінету Міністрів України та його членів — 226 (1,7 %).
Продовжували надходити звернення з питань соціальної політики та соціального захисту населення — 10,184 тис. (5,4 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 2,3 раза менше, ніж у січні — березні 2023 року. З них 2233 (21,9 % загальної кількості питань соціального спрямування) містили прохання про сприяння у наданні пільг особам, які мають на це право, що у 1,1 раза менше, ніж у січні — березні 2023 року, 2095 (20,5 %) — пропозиції до соціального законодавства, що у 2,4 раза менше, ніж у січні — березні 2023 року.
Не втратили актуальності звернення з питань призначення, перерахунку, виплати трудової, соціальної пенсії — 1599 (15,7 % загальної кількості питань соціального спрямування), отримання соціальних виплат, субсидій — 1132 (11,1 %), реабілітації та соціального захисту осіб з інвалідністю — 937 (9,2 %), влаштування в заклади соціального захисту, діяльності інтернатів, УТОС, УТОГ — 889 (8,7 %), дій та бездіяльності працівників органів соціального захисту населення та Пенсійного фонду України — 357 (3,5 %), державної соціальної політики — 337 (3,3 %), надання матеріальної допомоги — 217 (2,1 %), соціального захисту учасників та постраждалих внаслідок АТО/ООС, внутрішньо переміщених осіб — 146 (1,4 %).
У зверненнях до Верховної Ради України також порушувалися питання державного будівництва, адміністративно-територіального устрою — 6964 (3,7 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), комунального господарства — 5967 (3,1 %), діяльності об’єднань громадян, релігії та міжконфесійних відносин — 5285 (2,8 %), фінансової, податкової та митної політики — 4098 (2,2 %), праці і заробітної плати — 3919 (2,1 %), діяльності підприємств та установ — 3023 (1,6 %) тощо.
Усі пропозиції, заяви та скарги, що надійшли до Верховної Ради України, розглянуті відповідно до закону. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, які розглядаються Верховною Радою України, вивчені та узагальнені у комітетах Верховної Ради України, надіслані за належністю до відповідних органів державної влади (у тому числі правоохоронних органів), органів місцевого самоврядування.
Управління з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.