З 1 вересня в перших класах має бути не більш як 24 учні: роз’яснення МОНу
З 1 вересня 2024 року максимальна наповнюваність початкових класів державних і комунальних закладів загальної середньої освіти може становити не більш ніж 24 учні (відповідно до частин першої та другої статті 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).
У 2024/2025 році ця норма поширюється на всі перші класи, які навчатимуться в очному або змішаному (чергування очного й дистанційного навчання з певною періодичністю) форматах. Для решти класів максимальна наповнюваність залишається 30 учнів.
Наповнюваність класів, які вчаться дистанційно, може бути більшою за 24 учні (для перших класів) та за 30 учнів (для інших класів). Ця норма чинна під час дії воєнного стану.
Норма Закону покликана полегшити взаємодію вчителів і учнів та зробити освітній процес ефективним через зменшення кількості дітей у класі. Педагоги зможуть приділити більше уваги кожному учню / учениці та вибудувати ліпший зв’язок з ними.
У Міністерстві освіти і науки України оприлюднили Роз’яснення щодо організації роботи.
Оновлено порядок прийому на навчання для здобуття вищої освіти у 2024 році
Міністерство освіти і науки України інформує про оновлення Порядку прийому на навчання для здобуття ступенів бакалавра, магістра, доктора філософії / доктора мистецтва у 2024 році.
Серед основних нововведень:
збільшено підтримку закладів вищої освіти, які розташовані у прифронтових та прикордонних областях, через підвищення регіонального коефіцієнту;
для здобуття другої вищої освіти вступ може відбуватися без ЄВІ та ЄФВВ, а лише за іспитами безпосередньо в закладі освіти;
на навчання для здобуття ступеня доктора філософії / доктора мистецтва умовою допуску є успішне складання ЄВІ в 2024 році з оцінкою за кожний з його компонентів не менш ніж 150 балів.
Крім цього, студенти з ТОТ або територій, де відбуваються бойові дії, які здобули ступінь бакалавра у 2023 році, можуть скористатися спеціальними умовами для вступу на магістратуру.
Детальніше на сайті МОН.
67,3 млн грн отримають 10 профтехів для створення інклюзивних просторів, облаштування укриттів, утеплення та встановлення сонячних електростанцій
10 профтехів, що розташовані вздовж усієї прифронтової лінії від Сумської до Одеської областей, отримають 67,3 млн грн на оновлення навчальних приміщень. Зміни планують у 4 ключових напрямах: термомодернізація приміщень, встановлення сонячних панелей, створення комфортних укриттів та інклюзивних просторів.
Планується, що проєкт дасть змогу понад 5 тисячам студентів, викладачів та персоналу профтехів отримати доступ до комфортних майстерень, гуртожитків та укриттів.
Проєкт фінансується урядом Швейцарії через Швейцарське агентство розвитку та співробітництва (SDC), ТОВ «Геберіт Трейдінг» та ТОВ «СІКА Україна». Гроші на реалізацію інфраструктурного напряму надає уряд Швейцарії.
У Верховній Раді України відбувся «день освіти»
06 червня 2024 року Верховна Рада України прийняла 11 законодавчих актів у сфері освіти і науки:
1. Прийнято Закон України «Про дошкільну освіту».
2. Прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки наукової роботи в закладах вищої освіти».
3. Прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми».
4. Прийнята Постанова Верховної Ради України «Про деякі питання реалізації у 2024 році Постанови Верховної Ради України «Про Премію Верховної Ради України найкращим учасникам зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти».
5. Прийнята Постанова Верховної Ради України «Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про Премію Верховної Ради України молодим ученим» щодо процедури присудження Премії».
6. Прийнято за основу проєкт Закону «Про академічну доброчесність».
7. Прийнято за основу проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо розширення прав органів студентського самоврядування та забезпечення прав здобувачів вищої освіти».
8. Прийнято за основу проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо дебюрократизації діяльності центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки».
9. Прийнято за основу проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо питань дослідницької інфраструктури та підтримки молодих вчених».
10. Прийнято за основу проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння розвитку волонтерства серед здобувачів освіти».
11. Прийнято за основу проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо встановлення цільових показників діяльності керівників наукових установ, визначення стратегій і перспективних напрямів діяльності наукових установ».
Як опанувати професію фармацевта: новий освітній серіал від Дія.Освіта
Міністерством цифрової трансформації України опубліковано освітній серіал, який допоможе дізнатися більше про професію фармацевта тим, хто замислюється над вступом до профільного навчального закладу або бажає змінити траєкторію розвитку кар’єри, а також спростує міфи, які існують навколо цієї професії.
За даними єдиного порталу вакансій, це означає, що найближчими роками попит на кваліфікованих фармацевтів лише зростатиме. Що входить в обов’язки фармацевта та як опанувати цю професію?
Упродовж 6 серій бізнес-тренер розкриє основні питання та деталі, пов’язані з роботою фармацевта.
Посилання на освітній серіал: https://osvita.diia.gov.ua/courses/pharmacist.
Мрія стає реальністю: застосунок тестують у 40 школах
За інформацією Міністерства цифрової трансформації України, віднині навчальний процес, професійний розвиток і взаємодія вчителів, учнів та батьків — у єдиному застосунку Мрія.
Мрія запрацювала в пілотному режимі: 40 шкіл із 6 областей України й міста Києва. Батьки, учні та вчителі перевіряють функціонал і дають зворотний зв’язок команді, щоб уже цьогоріч кожна школа, за бажанням, могла підключитися до Мрії.
Мрія — ініціатива Президента України Володимира Зеленського, яку реалізують Мінцифри та МОН. Основні переваги застосунку:
вчителям Мрія спростить щоденну рутину, щоб більше часу було на саморозвиток і взаємодію з дітьми;
батькам дає розуміння сильних сторін дітей, підсвічує успіхи й таланти, а також підказує, на що варто звернути увагу й де підтримати;
школярам створює рівний доступ до знань та самореалізації в сучасному світі.
Після завершення бета-тесту Мрія стане доступною для всіх українських шкіл.
Англійська — мова міжнародного спілкування в Україні: Верховна Рада України прийняла Закон України
04 червня 2024 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про застосування англійської мови в Україні», який офіційно закріплює статус англійської мови як однієї з мов міжнародного спілкування в Україні.
Серед іншого, Закон визначає, хто зобов’язаний володіти англійською мовою. Це кандидати на посади держслужбовців, голів місцевих держадміністрацій, їхніх перших заступників, прокурорів, митників тощо.
Крім того, діти вивчатимуть англійську з дитячого садочка, а в школах предмет залишиться обов’язковим. Зміни торкнуться і сфер охорони здоров’я, культури та транспорту. Наприклад, у громадському транспорті, на залізничних та автовокзалах оголошення будуть робити і англійською також.
Цей крок наближає Україну до членства в Європейському Союзі та сприяє підвищенню конкурентоспроможності українського бізнесу, науки, освіти та органів влади.
Уряд України затвердив спрямування коштів до місцевих бюджетів на облаштування шкільних укриттів
Кабінет Міністрів України на своєму засіданні, 04 червня 2024 року, затвердив розподіл субвенції з державного до місцевих бюджетів на ремонт і будівництво укриттів у школах.
Добір проєктів здійснила комісія МОН.
Це 50 проєктів на ремонт і будівництво укриттів переважно у 8 прифронтових і прикордонних із росією областях. Загальна вартість цих проєктів — 2,19 млрд гривень.
Перелік громад та обсяг розподіленої субвенції можна знайти за посиланням.
Також триває донабір проєктів укриттів від окремих областей. За перебігом робіт щодо ремонту й будівництва укриттів стежте на сайті та сторінках МОН.
Додаткові матеріали щодо розроблення проєктно-кошторисної документації, облаштування та фінансування укриттів можна знайти на порталі «Моя Фортеця».
Відбулися засідання підкомітетів Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій
03 червня 2024 року відбулися засідання підкомітетів Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.
І. Підкомітет з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти і адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу розглянув та обговорив низку законопроектів.
Народними депутатами України — членами Комітету були прийняті рішення рекомендувати Комітету з питань освіти, науки та інновацій розглянути на своєму засіданні та ухвалити рішення, якими рекомендувати Верховній Раді України:
прийняти за основу проєкт Закону про внесення змін до Закону України «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики» щодо формування комплексного підходу до внутрішньої політики у ветеранській сфері (реєстр. № 11007 від 12.02.2024);
прийняти за основу проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення вивчення основ домедичної допомоги (реєстр. № 11142 від 02.04.2024);
прийняти за основу проєкт Закону про внесення змін до Закону України «Про гуманітарну допомогу» щодо забезпечення використання гуманітарної допомоги для відновлення втрачених або пошкоджених виробничих потужностей комунальних підприємств та безперервного надання якісних послуг для населення (реєстр. № 11165 від 11.04.2024);
проєкт Закону про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну допомогу» щодо розширення переліку набувачів гуманітарної допомоги (реєстр. № 11155-2 від 24.04.2024) повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання;
запропонувати визначитись щодо прийняття проєкту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо мотивації військової служби (реєстр. № 11012 від 13.02.2024) Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, що визначено головним з його опрацювання.
ІІ. Підкомітет з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях розглянув проєкт Закону України про внесення змін до Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» щодо виплати одноразової допомоги здобувачам освіти з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа (реєстр. № 11040 від 26.02.2024), поданий Кабінетом Міністрів України.
Ухвалено висновок народними депутатами про розгляд проєкту Закону (реєстр. № 11040 від 26.02.2024) на засіданні Комітету та запропоновано Комітету рекомендувати Верховній Раді України за результатами його розгляду прийняти за основу.
Довідка про здобувача освіти відтепер доступна для формування в ЄДЕБО
За інформацією Міністерства освіти і науки України, заклади освіти тепер мають можливість формувати довідки про здобувача освіти за даними ЄДЕБО відповідно до форми, визначеної додатком 9 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період. Ця можливість реалізована ДП «Інфоресурс» з 03 червня 2024 року.
Для отримання довідки студентам денної або дуальної форми навчання необхідно звернутися до свого закладу освіти.
Перевірити достовірність довідки можна на сайті ЄДЕБО info.edbo.gov.ua, вказавши її номер та РНОКПП здобувача освіти або скориставшись QR-кодом, вказаним на виданій довідці.
Наголошуємо, що у формі довідки зазначено, чи поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної ч. 2 ст. 10 Закону України «Про освіту».
Докладний алгоритм визначення такої послідовності був розісланий у всі заклади професійної, вищої, фахової передвищої освіти.
МОЗ запроваджує систему підготовки протезистів-ортезистів на магістерському рівні, яка відповідатиме міжнародній стандартній класифікації освіти
Через війну, розв’язану росією, кількість поранених, що потребують протезування, зростає щодня. Збільшується і потреба у фахівцях, які можуть його здійснити. Це сприяло активізації розвитку всієї сфери протезування.
Міністерство охорони здоров’я України затвердило перелік спеціалізацій підготовки здобувачів вищої освіти ступеня магістра за спеціальністю 224 «Технології медичної діагностики та лікування». Раніше вона не передбачала спеціалізацій, відтепер має дві:
224.01 Лабораторна діагностика (для підготовки лікарів-лаборантів);
224.02 Протезування-ортезування (для підготовки протезистів-ортезистів).
Три медичні університети (Харківський, Львівський та НУОЗ ім. Шупика в Києві) вже розпочали процес ліцензування в МОН, отже, очікується, що вступити на спеціальність 224.02 можна буде вже цього року. МОЗ подало пропозиції до Мінекономіки щодо виділення місць держзамовлення.
Водночас в Україні працює близько 300 протезистів-ортезистів. Щоби поєднати їхній досвід із найсучаснішими знаннями й освітою, в Україні запроваджені цикли спеціалізації «Протезування-ортезування».
Детальніше на сайті Міністерства охорони здоров’я України.
Повернення додому: п’ятеро депортованих рф дітей-сиріт із Миколаївщини повернулися в Україну
02 червня 2024 року в Миколаєві зустрічали п’ятьох учнів Новопетрівської спеціальної школи, які пережили депортацію росіянами у 2022 році.
Унаслідок військового вторгнення рф навчальний заклад опинився в окупації. На той час там перебувало 15 школярів. Департаментом освіти і науки Миколаївської обласної військової адміністрації разом із представниками Цивільного захисту та Червоного Хреста було підготовлено «зелений коридор», але через втручання ворога евакуацію було зірвано.
У липні 2022 року військовослужбовці рф силоміць вивезли дітей і персонал до Херсонщини, звідти — до Краснодарського краю. В листопаді того ж року дітей разом із супроводжуючими вдалося повернути з території Росії до Грузії.
Департаментом освіти та службою у справах дітей Миколаївської ОВА було здійснено заходи щодо пошуку близьких родичів і влаштування дітей у сім’ї. Четверо дітей поїдуть до нових родин, а 17-річна дівчина з вересня почне навчання у професійному ліцеї. Також дітям вручили подарунки, а Віталій Кім, начальник Миколаївської ОВА, підписав особисті прапори кожному. Після відбулася фотосесія на згадку, а далі хлопці та дівчата рушили до своїх нових домівок.
Допомагала у поверненні миколаївських сиріт додому команда Save Ukraine за підтримки Міністерства закордонних справ України, Об’єднаного центру при Службі безпеки України та організації Operation Hope, Фінляндія.
За інформацією МОН.
Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак відвідав «Міжнародний дитячий центр «Артек»
01 червня у День захисту дітей Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак відвідав «Міжнародний дитячий центр «Артек», де наразі завершується зміна для понад 500 дітей з різних куточків України.
Разом із дітьми Голова Комітету Сергій Бабак провів активно час та відверто поговорив з тими, хто втратив свої домівки, батьків, родини, хто вимушено переселився, хто тимчасово втратив доступ до освіти і соціалізації, але хто прагне кращого майбутнього для себе, родини, України.
10 000 українців отримали ваучерна навчання за кошти держави з початку року
Від початку 2024 року вже 10 тисяч українців отримали ваучер на навчання за державний кошт і зможуть здобути нову професію чи спеціальність або підвищити свій професійний рівень, щоб бути більш конкурентними на ринку праці. Держава профінансувала їх навчання на 75 млн грн. Про це повідомила Перший віцепрем’єр-міністр України — Міністр економіки Юлія Свириденко.
Серед найбільш популярних професій та спеціальностей, за якими навчаються за ваучерами цього року, є:
медсестринство (видано 2589 ваучерів);
кухар (1147);
дошкільна освіта (665);
водій (655);
тракторист (423).
Кращі знавці творчості Тараса Шевченка отримали нагороди на ХІV міжнародному конкурсі
30 травня 2024 року в Національному академічному драматичному театрі ім. Івана Франка відбулася урочиста церемонія нагородження переможців ХІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка.
Цьогорічний конкурс був присвячений 210-й річниці від дня народження Великого Кобзаря. На заході зібралися організатори, члени журі, педагоги, батьки та, звісно, самі переможці — талановиті учні та студенти з України та 11 країн світу.
Міжнародний конкурс імені Тараса Шевченка дає змогу обдарованій молоді розкрити свій талант через слово, яке в наш час формує наратив спротиву та об’єднує українську націю. Слово Шевченка понадчасове, воно формує модерну націю, посилюючи дух боротьби та утверджуючи незламність українців — сміливих творців нової історії.
Переможцям — учням 5-11 класів шкіл, студентам ЗВО та коледжів були вручені дипломи, подарунки від МОН і МКІП, благодійних фондів «Чисті серцем» та «Українська посмішка», а також видавництва «Саміт-книга».
3793 заклади освіти зазнали бомбардувань та обстрілів,з них 365 повністю зруйновано
Станом на 02 червня 2024 року 3428 закладів освіти пошкоджено та 365 зруйновано повністю — про це повідомляють на ресурсі Міністерства освіти і науки України.
Сайт saveschools.in.ua документує та в реальному часі надає статистику зруйнованих українських закладів освіти.
До того ж на сайті можна переглянути картину руйнувань кожного регіону.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.
Фото rada.gov.ua.