На засіданні 15 липня Комітет з питань інтеграції України до ЄС розглянув законопроєкти, які пропонують запровадити короткострокові податкові та митні пільги щодо обладнання та товарів, призначених для відновлення енергетичної інфраструктури. Це, зокрема, проєкт закону № 11343 про внесення зміни до підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України. Документ пропонує тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, але не довше ніж до 1 червня 2025 року, запровадити короткострокові податкові та митні пільги, які мають сприяти відновленню енергетичної інфраструктури України. Комітет ухвалив висновок, що положення проєкту не відповідають acquis ЄС, водночас, можуть бути застосовані з метою досягнення цілей, передбачених статтями 472 «Заходи, пов’язані з суттєвими інтересами безпеки» та 143 «Винятки, пов’язані із безпекою» Угоди про асоціацію. Такий самий висновок члени Комітету ухвалили й щодо альтернативного законопроєкту № 11343-1.
Короткострокові стимулюючі податкові та митні пільги для ввезення на митну територію України обладнання та товарів для відновлення енергетичної інфраструктури пропонують ще два законопроєкти. Це проєкт закону № 11344 про внесення зміни до розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України та альтернативний — № 11344-1. Щодо обох законопроєктів члени Комітету ухвалили висновки, що їхні положення не відповідають acquis ЄС, водночас, можуть бути застосовані з метою досягнення цілей, передбачених статтями 472 «Заходи, пов’язані з суттєвими інтересами безпеки» та 143 «Винятки, пов’язані із безпекою» Угоди про асоціацію.
Також на засіданні члени Комітету розглянули та ухвалили висновки щодо таких законопроєктів:
- проєкту закону № 11309 про внесення змін до статті 91 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення правил охорони та використання територій та об’єктів природно-заповідного фонду. Законопроєкт пропонує збільшити розміри штрафів за порушення правил охорони та використання цих територій та об’єктів. За висновком Комітету, законопроєкт за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу.
- проєкт закону № 11355. Метою проєкту закону, згідно з пояснювальною запискою, є встановлення правових та організаційних засад запобігання, зменшення та контролю промислового забруднення для забезпечення захисту довкілля. Для цього у законопроєкті, зокрема, пропонується створити систему інтегрованих довкіллєвих дозволів і правову основу для впровадження найкращих доступних технологій та методів управління у правову систему України. За висновком Комітету, підготовлений до другого читання проєкт закону не суперечить зобов’язанням України відповідно до Угоди про асоціацію та Директиві 2010/75/ЄС.
- проєкт закону № 11288 про внесення змін до статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» щодо державної реєстрації змін до відомостей про розмір статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю та товариства з додатковою відповідальністю. Як зазначено у пояснювальній записці, законопроєкт пропонує унормувати питання державної реєстрації змін до відомостей про розмір статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю, товариства з додатковою відповідальністю. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу.
- проєкт закону № 5870-д про захист медіа-сервісів, які надаються із застосуванням умовного доступу. Законопроєкт має на меті створити систему протидії виробництву, продажу, рекламі, налаштуванню систем умовного доступу, які відкривають несанкціонований доступ до захищених медіа-сервісів, та іншій діяльності із застосуванням таких систем. Також проєкт передбачає імплементацію положень Директиви 98/84/ЄС до українського законодавства, що регулює правовий захист послуг, які базуються або включають умовний доступ. Комітет ухвалив висновок, що законопроєкт за заявленою метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, але потребує доопрацювання у зв’язку із зауваженнями.
- проєкт закону № 11371 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення належної реалізації права на звільнення директора товариства за власним бажанням. Документ пропонує запровадити на рівні закону процедуру звільнення без прийняття загальними зборами товариства відповідного рішення. Комітет ухвалив висновок, що законопроєкт за заявленою метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, але потребує доопрацювання у зв’язку із зазначеними зауваженнями.
- проєкт закону № 10128 про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення законодавства з питань прикордонного контролю. Законопроєкт, зокрема, пропонує удосконалити законодавство щодо здійснення прикордонного контролю іноземців та осіб без громадянства під час в’їзду в Україну, спрощення прикордонно-митних процедур, реалізації рекомендацій, наданих ЄС у проєкті «Підтримка ЄС у зміцненні інтегрованого управління кордонами в Україні» (EU4IBM). За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить цілям Угоди про асоціацію та міжнародно-правовим зобов’язанням, водночас, потребує доопрацювання з метою узгодженості із нормами Шенгенського кодексу про кордони та з метою врахування принципу правової визначеності.
- проєкт закону № 0280 про ратифікацію Протоколу до Угоди про міжнародні нерегулярні перевезення пасажирів автобусами (Угоди INTERBUS), який стосується міжнародних регулярних і спеціальних регулярних перевезень пасажирів автобусами. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України.
- проєкт закону № 9139 про виноград та продукти виноградарства. Документ, зокрема, пропонує створити єдину державну інформаційну систему «Виноградарсько-виноробний реєстр», що включатиме відомості про: виробників винограду; виробників виноробної продукції; виноградні ділянки; обов’язкові декларації та інші дані про виноробну продукцію та інше. За висновком Комітету, законопроєкт не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України, однак потребує доопрацювання щодо зазначеного термінологічного уточнення.
- проєкт закону № 11229 про внесення змін до Закону України «Про захист інтересів осіб у сфері інтелектуальної власності під час дії воєнного стану, введеного у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України» щодо поновлення окремих строків реєстрації та чинності прав інтелектуальної власності. Проєкт пропонує скасувати зупинення окремих строків реєстрації прав інтелектуальної власності, уточнити строки, протягом яких уповноважені особи можуть подати документи (заяви, клопотання, заперечення, відповіді, тощо), подання яких вимагається спеціальними законами України у сфері інтелектуальної власності та іншими підзаконними актами без сплати зборів за продовження, подовження, поновлення чи відновлення відповідних строків. Також встановлює винятки із строків для вчинення дій, пов’язаних з охороною прав на об’єкти інтелектуальної власності, визначених законами України у сфері інтелектуальної власності, перебіг яких зупинено. Комітет ухвалив висновок, що проєкт потребує доопрацювання відповідно до Угоди ТРІПС та 220 статті Угоди про асоціацію. Щодо альтернативного законопроєкту № 11229-1 Комітет ухвалив висновок, що проєкт акту не суперечить положенням Угоди про асоціацію та праву Європейського Союзу. Щодо другого альтернативного № 11229-2 Комітет ухвалив висновок, що положення проєкту, що стосуються врегуювання строку чинності майнових прав інтелектуальної власності не суперечать зобов’язанням України у сфері євроінтеграції та праву Європейського Союзу. Водночас, проєкт потребує додаткового обгрунтування в частині необхідності продовження застосування виключень, що передбачаються проєктом акта.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.