У зв’язку з триваючою збройною агресією російської федерації проти України, необхідністю здійснення парламентського контролю за отриманням та використанням міжнародної матеріально-технічної допомоги у період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, Верховна Рада України постановляє:
 
1. Звіт Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги (далі — Тимчасова спеціальна комісія) про виконану роботу взяти до відома (додається).
 
2. Опублікувати звіт Тимчасової спеціальної комісії у газеті «Голос України», а також оприлюднити на офіційному веб-сайті Верховної Ради України.
 
3. Завершити роботу Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України.
 
4. Для забезпечення здійснення парламентського контролю з питань отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX:
 
1) утворити Тимчасову спеціальну комісію з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги (далі — Тимчасова спеціальна комісія з питань моніторингу) та визначити її основними завданнями:
підготовку та подання на розгляд до Верховної Ради України в установленому порядку законодавчих ініціатив щодо створення моделі парламентського контролю над використанням міжнародної матеріально-технічної допомоги, зокрема озброєння, наданого міжнародними партнерами (союзниками) Україні для боротьби проти російської воєнної агресії, з метою забезпечення прозорості та законності процесу використання наданої міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану;
здійснення збору та аналізу в межах повноважень інформації для проведення парламентських слухань щодо випадків неналежного чи нецільового транспортування, розподілення чи використання міжнародної матеріально-технічної допомоги (зокрема озброєння, наданого міжнародними партнерами (союзниками) України під час дії воєнного стану);
 
2) визначити кількісний склад Тимчасової спеціальної комісії з питань моніторингу — 15 народних депутатів України у складі, передбаченому пунктом 4 Постанови Верховної Ради України від 13 липня 2023 року № 3242-IX «Про деякі питання здійснення парламентського контролю з питань отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану» та пунктом 1 Постанови Верховної Ради України від 22 лютого 2024 року № 3582-IX «Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про деякі питання здійснення парламентського контролю з питань отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану»:
голова Тимчасової спеціальної комісії з питань моніторингу — народний депутат України Устінова Олександра Юріївна (депутатська фракція Політичної Партії «ГОЛОС»);
заступник голови Тимчасової спеціальної комісії з питань моніторингу — народний депутат України Завітневич Олександр Михайлович (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»);
 
члени Тимчасової спеціальної комісії з питань моніторингу:
 
Бакунець — депутатська група Павло Андрійович    «ДОВІРА»;
Батенко — депутатська група «Партія Тарас Іванович    «За майбутнє»;
Власенко — депутатська фракціяСергій    політичної партії Володимирович    Всеукраїнське    об’єднання «Батьківщина»; 
Галайчук — депутатська фракція Вадим Сергійович    ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ    «СЛУГА НАРОДУ»;
Забуранна — депутатська фракція Леся Валентинівна    ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ   «СЛУГА НАРОДУ»; 
Мисягін — депутатська фракція Юрій Михайлович    ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ    «СЛУГА НАРОДУ»;
Михайлюк — депутатська фракція Галина Олегівна    ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ    «СЛУГА НАРОДУ»;
Папієв — депутатська група Михайло    «Платформа за життя Миколайович    та мир»;
Радіна — депутатська фракція Анастасія Олегівна    ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ    «СЛУГА НАРОДУ»;
Хоменко — депутатська фракція Олена Вікторівна    ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ    «СЛУГА НАРОДУ»;
Чернєв — депутатська фракція Єгор Володимирович    ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ    «СЛУГА НАРОДУ»;
Чийгоз — депутатська фракція Ахтем Зейтуллайович    ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ    «ЄВРОПЕЙСЬКА    СОЛІДАРНІСТЬ»;
Шуляк — депутатська фракція Олена Олексіївна    ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ    «СЛУГА НАРОДУ»;
 
3) визначити строк діяльності Тимчасової спеціальної комісії з питань моніторингу — один рік з дня її утворення;
 
4) звіт Тимчасової спеціальної комісії з питань моніторингу про виконану роботу заслухати на пленарному засіданні Верховної Ради України не пізніше шестимісячного строку з дня її утворення.
 
5. Матеріально-технічне, кадрове, інформаційне та організаційне забезпечення діяльності Тимчасової спеціальної комісії з питань моніторингу покласти на Апарат Верховної Ради України.
 
6. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
 
Голова Верховної Ради України Р. СТЕФАНЧУК.
м. Київ,
16 липня 2024 року.
№ 3851-ІХ.
 

Додаток

до Постанови Верховної Ради України

від 16 липня 2024 року

№ 3851-IX

 

ЗВІТ
про виконану роботу Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 13 липня 2023 року № 3242-IX було утворено Тимчасову спеціальну комісію Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги (далі — Комісія).

Головою Комісії обрано народного депутата України Устінову Олександру Юріївну (депутатська фракція Політичної Партії «ГОЛОС»), заступником голови Комісії — народного депутата України Завітневича Олександра Михайловича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»).

До складу Комісії обрано народних депутатів України Бакунця Павла Андрійовича (депутатська група «ДОВІРА»), Батенка Тараса Івановича (депутатська група «Партія «За майбутнє»), Власенка Сергія Володимировича (депутатська фракція політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»), Галайчука Вадима Сергійовича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Єфімова Максима Вікторовича (депутатська група «Відновлення України») (повноваження народного депутата України Єфімова М. В. достроково припинені згідно з Постановою Верховної Ради України від 08.12.2023 № 3506-IX), Забуранну Лесю Валентинівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Мережка Олександра Олександровича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ») (виключено зі складу Комісії на підставі Постанови Верховної Ради України від 22.02.2024 № 3582-ІХ), Мисягіна Юрія Михайловича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Михайлюк Галину Олегівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Папієва Михайла Миколайовича (депутатська група «Платформа за життя та мир»), Радіну Анастасію Олегівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Хоменко Олену Вікторівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ») (включено до складу Комісії на підставі Постанови Верховної Ради України від 22.02.2024 № 3582-ІХ), Чернєва Єгора Володимировича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Чийгоза Ахтема Зейтуллайовича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ»), Шуляк Олену Олексіївну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»).

Звіт про роботу Комісії підготовлений з урахуванням особливостей її діяльності, враховуючи, що питання, які належать до предмета відання Комісії, у тому числі включають документи, що містять службову інформацію та інформацію, що може бути віднесена до державної таємниці відповідно до Закону України «Про державну таємницю».

Щодо діяльності Комісії

Для відсічі збройної агресії російської федерації країни-партнери на постійній основі надають Україні міжнародну матеріально-технічну допомогу (далі — ММТД), у тому числі зброю, обладнання, транспортні засоби, спорядження тощо. У зв’язку з цим виникла необхідність у здійсненні парламентського контролю за обліком та використанням ММТД.

Упродовж строку діяльності Комісія провела 7 засідань, численні зустрічі з представниками органів державної влади та міжнародних партнерів, а також здійснила поїздки в межах території України та за кордон для відстеження ланцюга постачання ММТД в Україну.

Комісія здійснювала свою діяльність у співпраці з представниками державних органів, які безпосередньо забезпечують логістику, розподіл, облік, моніторинг та використання озброєння і військової техніки у рамках ММТД, зокрема Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України, Командування Сил логістики Збройних Сил 
України, Міністерства внутрішніх справ України та інших центральних органів виконавчої влади. За період своєї роботи члени Комісії з метою перевірки використання ММТД у межах своїх повноважень надсилали звернення до зазначених органів, проводили зустрічі з їх представниками, ознайомлювалися з документами, відвідували логістичні склади в Україні та за кордоном, прифронтові позиції.

Окрему увагу Комісія приділяла взаємодії з представниками країн-партнерів, зокрема з послами, аташе з питань оборони, урядовцями, парламентаріями, а також з представниками міжнародних організацій, які надають Україні ММТД та іншу допомогу.

Затверджений план роботи Комісії передбачав розгляд звітів, доповідей та отриманої інформації від державних органів та їх посадових осіб, аналіз та підготовку змін до законодавства з питань, що належать до предмета відання Комісії, організацію міжпарламентської діяльності.

За час своєї роботи Комісія одержала та опрацювала великий обсяг інформації щодо порядку визначення потреб в озброєнні та військовій техніці, обліку ММТД та окремих аспектів її отримання.

Щодо здійснення відряджень у межах України

На виконання своїх основних завдань члени Комісії здійснили поїздки до позицій оперативно-стратегічного угруповання військ «Одеса» (Одеська область) та передових позицій оперативно-стратегічного угруповання військ «Таврія» (Запорізька область).

Так, члени Комісії ознайомилися з порядком здійснення обліку та використання ПТРК «Джавелін», артилерійського озброєння, важкої техніки та озброєння, порядком зберігання та використання на рівні бригади приладів нічного бачення, ПТРК «Джавелін» та ПЗРК «Стінгер».

Комісія як орган парламентського нагляду щодо здійснення контролю і перевірки обліку та використання ММТД, у тому числі озброєння, наданої міжнародними партнерами (союзниками) України, перевірила ведення обліку та використання такої допомоги на позиціях оперативно-стратегічного угруповання військ «Одеса» та на передових позиціях українських захисників оперативно-стратегічного угруповання військ «Таврія».

Окрім того, члени Комісії разом з делегацією зі Сполучених Штатів Америки здійснили поїздку до м. Херсон та Херсонської області з метою моніторингу обліку та використання ММТД.

За результатами перевірки порушень у веденні обліку, зберігання та використання ММТД не виявлено.

Щодо проведення зустрічей з представниками міжнародних партнерів

Метою проведення зустрічей з представниками іноземних держав та міжнародних організацій, які надають Україні ММТД, є демонстрація відкритості та незалежності Комісії під час здійснення своїх повноважень, а також заслуховування їхніх можливих застережень.

Слід зазначити, що представники міжнародних партнерів не виявили порушень щодо використання наданої ММТД. Крім того, вони високо оцінили рівень організації заходів контролю за надходженням, обліком та використанням ММТД.

Члени Комісії неодноразово проводили зустрічі з аташе з питань оборони європейських держав — партнерів України, під час яких обговорювали потреби України та шляхи отримання ММТД. Так, були проведені зустрічі з аташе з питань оборони та їх заступниками посольств Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії, Республіки Польща, Чеської Республіки, Федеративної Республіки Німеччина, Королівства Швеція, Італійської Республіки, Королівства Норвегія, Румунії, Королівства Данія, Фінляндської Республіки, Литовської Республіки, Королівства Бельгія, Королівства Нідерланди, Естонської Республіки, Французької Республіки, Канади та Сполучених Штатів Америки. Аташе з питань оборони висловили підтримку діяльності Комісії та запевнили у подальшій тісній співпраці.

Одне із засідань Комісії було присвячено питанню звітності використання наданої ММТД, насамперед озброєння та військової техніки, для інформування міжнародних партнерів. Так, за наслідками зустрічі було домовлено про формат та періодичність надсилання таких звітів, встановлено пріоритетність звітування щодо деяких видів озброєння.

Щодо діяльності Комісії в рамках міжнародних візитів

У рамках взаємодії з міжнародними партнерами члени Комісії відвідали м. Ряшів (Республіка Польща) з метою проведення перевірки роботи логістичного хабу, до якого доставляється ММТД від країн — союзників та партнерів України в російсько-українській війні. Члени Комісії ознайомилися з системою роботи хабу, інфраструктурою, процесами обліку та розподілу ММТД, з використанням програмного забезпечення задля контролю логістики ММТД. Робота хабу завдяки представникам польської сторони, міжнародним партнерам, представникам Головного управління військового співробітництва Збройних Сил України здійснюється безперебійно, під постійним наглядом міжнародних партнерів, що забезпечує прозорість та звітність обліку, розподілу, переміщення ММТД.

Члени Комісії провели зустрічі з командиром американської складової на території хабу, представником США, представником Республіки Польща, представником Литовсько-польсько-української бригади, які задіяні в роботі хабу, представником Головного управління військового співробітництва Збройних Сил України. Представники логістичного хабу наголосили на плідній співпраці з членами Комісії та запевнили у подальшій підтримці організації обміну інформацією щодо обліку та розподілу при постачанні ММТД. У свою чергу міжнародні партнери високо оцінили роботу української сторони з використання ММТД.

Члени Комісії двічі здійснили поїздку до Сполучених Штатів Америки (м. Вашингтон), де провели зустрічі з членами комітетів оборони, розвідки та міжнародних відносин Палати представників та Сенату США, представниками Міністерства оборони США та обговорили питання фінансової допомоги Україні.

Були проведені зустрічі з членами Конгресу США від Республіканської та Демократичної партій. Так, члени Комісії провели зустрічі з членами Палати представників Еліссою Слоткін, Ріком Ларсеном, Заком Нанном, Карлосом Хіменесом, Маріанет Міллер-Міксн, Ерлом Картером, Джейсоном Кроу, Гакімом Джеффрісом, Джейком ЛаТернером, Адамом Смітом, Майклом Мак-Колом, Джимом Костою, сенаторами Джеймсом Рішем, Джоні Ернстом, Мітчем Мак-Коннеллом, співголовами групи підтримки України в Конгресі США Марсі Каптур та Майком Квіглі, членами делегації Палати представників у Парламентській асамблеї НАТО.

Також були проведені важливі зустрічі з представниками Державного департаменту США та заступником помічника Міністра оборони США з питань України, Росії та Євразії Лорою Купер, представниками Центру аналізу європейської політики (CEPA), заступницею адміністратора Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) Ізабель Коулман, на яких була наголошена важливість підтримки України та обговорені плани щодо подальшої співпраці США та України.

Під час поїздки у травні 2024 року було проведено загалом понад 40 зустрічей з членами Конгресу (Палати представників та Сенату), як від Республіканської, так і від Демократичної партій, представниками адміністрації та Міністерства оборони США, зокрема з генеральним інспектором Міністерства оборони США Робертом Сторчем. На цих зустрічах обговорювалися у тому числі питання підзвітності та контролю за використанням допомоги Україні. Так, була високо оцінена діяльність України щодо інформування партнерів про потребу в озброєнні, а також надані регулярні звіти щодо його використання на полі бою. Окремо також було обговорено питання звітування щодо використання фінансової допомоги, наданої партнерами на підтримку економіки України. Крім того, було домовлено про співпрацю у прискоренні надання ресурсів, яка є критично важливою для підтримки обороноздатності України проти російської агресії.

Щодо нормативно-правової бази з питань обліку, отримання і використання ММТД

Комісія проаналізувала такі нормативно-правові акти, що регулюють питання залучення, обліку та використання ММТД, зокрема:

Закон України «Про оборону України»;

Закон України «Про національну безпеку України»;

Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації»;

Закон України «Про гуманітарну допомогу»;

Закон України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України»;

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації взаємодії центральних органів виконавчої влади, інших державних органів щодо залучення, отримання, передачі, обліку, моніторингу та контролю за використанням міжнародної військової допомоги для задоволення потреб сил безпеки і сил оборони у період воєнного стану» від 13 лютого 2024 року № 168. Цей Порядок визначає міжнародну військову допомогу як цільову адресну допомогу, що надається силам безпеки і силам оборони відповідно до визначеної ними потреби державами-партнерами на безоплатній та безповоротній основі з метою підтримки України під час воєнного стану у вигляді озброєння, військової та спеціальної техніки, матеріально-технічних засобів, робіт і послуг, інших не заборонених законодавством ресурсів, крім фінансових ресурсів у національній чи іноземній валюті;

Постанова Кабінету Міністрів України «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» від 15 лютого 2002 року № 153 (із змінами);

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про порядок обліку, зберігання, списання та використання військового майна у Збройних Силах» від 4 серпня 2000 року № 1225 (із змінами);

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку логістичного забезпечення сил оборони під час виконання завдань з оборони держави, захисту її суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності» від 27 грудня 2018 року № 1208. Цим Порядком визначено механізм планування та організації логістичного забезпечення визначеного складу військ (сил, органів) Збройних Сил України, а також інших утворених відповідно до закону військових формувань (Національна гвардія України, Державна спеціальна служба транспорту), правоохоронних (Служба безпеки України, Державна прикордонна служба України, Національна поліція України, Управління державної охорони) та розвідувальних органів, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, інших складових сил безпеки, які в установленому порядку і на умовах, визначених законодавством, залучаються до виконання завдання з оборони держави, захисту її суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності у складі сил оборони;

Постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану» від 5 вересня 2023 року № 953 (із змінами);

Наказ Міністерства оборони України «Про затвердження Інструкції з обліку військового майна у Збройних Силах України» від 17 серпня 2017 року № 440 (із змінами). Цією Інструкцією передбачено, що обліку підлягає все військове майно незалежно від його призначення та джерел надходження; облік військового майна ведеться у кількісних, якісних, обліково-номерних та вартісних показниках за відповідною (визначеною) номенклатурою; облік військового майна поділяється на оперативний облік та облік за первинними документами;

Наказ Міністерства оборони України «Про затвердження Інструкції про організацію залучення, використання, обліку та моніторингу міжнародної технічної допомоги в Міністерстві оборони України та Збройних Силах України» від 1 лютого 2018 року № 37 (із змінами);

накази міністерств, інших центральних органів виконавчої влади;

накази Головнокомандувача Збройних Сил України.

Щодо інформаційних систем, які використовуються для обліку та моніторингу отримання ММТД

Для моніторингу отримання і використання ММТД важливе значення має програмне забезпечення, яке дає змогу відслідковувати в онлайн-режимі всі запити Міністерства оборони України та Збройних Сил України. Також програмне забезпечення дає змогу побачити всіх членів-донорів, які беруть участь у наданні ММТД і надають пропозиції щодо забезпечення потреб Збройних Сил України.

До програмних засобів забезпечення цих процесів належать:

інформаційно-аналітична система «СОТА» — система, що діє в Апараті Ради національної безпеки і оборони України, до якої Міністерство оборони України щодня передає інформацію про отримані озброєння та військову техніку та про плани щодо подальшого їх отримання;

«LOGFAS» (Logistic Functional Area Services) — інтегрований набір програмних систем, розроблений для підтримки логістичного забезпечення НАТО, що використовується для координації логістики між державами — членами НАТО та з 15 жовтня 2022 року офіційно запроваджений для використання Збройними Силами України;

«КОРОВАЙ» — спеціальне програмне забезпечення, розроблене у співпраці Сполучених Штатів Америки, Великої Британії та України, яке з 1 вересня 2022 року використовується Збройними Силами України. Моніторинг цієї системи здійснює Міністерство цифрової трансформації України, наповнення — Міністерство оборони України. З боку міжнародних партнерів відповідальним є Міжнародний координаційний центр донорів (IDCC). Завдяки цій програмі країна-відправник зазначає кількість та форму пакування ММТД, а її рух відображається до моменту доставки до Командування Сил логістики Збройних Сил України. Програмне забезпечення дає можливість підключати всіх користувачів, які беруть участь у плануванні потреб і відстежуванні руху матеріальних засобів до об’єднаного центру Збройних Сил України;

«SAP» — система, призначена для автоматизації процесів планування логістики, яка наразі використовується для обліку запасних частин, планування ремонту, технічного обслуговування військової техніки та автоматизації речового забезпечення.

Для обліку зброї, що надходить із Сполучених Штатів Америки, також за-стосовується система баркодів. Ця технологія, запроваджена у грудні 2022 року, передбачає, що кожна одиниця зброї, що надходить із Сполучених Штатів Америки, має штриховий код, який сканують українські військові, щоб миттєво передавати інформацію про серійні номери зброї до бази даних у США.

Щодо порядку формування потреб у міжнародній військовій допомозі та матеріально-технічному забезпеченні, що надаються як ММТД країнами-партнерамиКомісією проаналізовано структуру потреб в озброєнні, військовій техніці та матеріально-технічному забезпеченні, що складаються з потреб на стратегічне розгортання та застосування (ведення операцій, бойових та спеціальних дій).

Відповідно до Порядку логістичного забезпечення сил оборони під час виконання завдань з оборони держави, захисту її суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року№ 1208, потреба в озброєнні, військовій та спеціальній техніці, матеріально-технічних засобах та послугах, необхідних для забезпечення сил оборони під час їх застосування, визначається в ході стратегічного планування Генеральним штабом Збройних Сил за участю представників центральних органів виконавчої влади, інших утворених відповідно до законів військових формувань, правоохоронних та розвідувальних органів, Держспецзв’язку, ДСНС, інших складових сил безпеки, які в установленому порядку і на умовах, визначених законодавством, залучаються до застосування у складі сил оборони. Під час визначення потреби враховуються:

стан укомплектованості (забезпеченості) складових сил оборони озброєнням, військовою та спеціальною технікою, запасами матеріально-технічних засобів;

кількість озброєння, військової та спеціальної техніки, матеріально-технічних засобів, необхідних для доукомплектування складових сил оборони до початку їх застосування, та доведення обсягів відповідних запасів матеріально-технічних засобів до встановлених норм їх утримання;

прогнозні показники витрат (втрат) озброєння, військової та спеціальної техніки, матеріально-технічних засобів протягом виконання визначених завдань та строки їх поновлення;
величина запасів матеріально-технічних засобів, яку необхідно мати у складових силах оборони після завершення виконання ними визначених завдань;
обсяги та строки надання послуг.

Відповідно до Порядку організації взаємодії центральних органів виконавчої влади, інших державних органів щодо залучення, отримання, передачі, обліку, моніторингу та контролю за використанням міжнародної військової допомоги для задоволення потреб сил безпеки і сил оборони у період воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2024 року № 168, Міноборони разом з центральними органами виконавчої влади, іншими державними органами організовує залучення міжнародної військової допомоги для задоволення потреб сил безпеки і сил оборони. Для залучення міжнародної військової допомоги Міноборони, центральні органи виконавчої влади, інші державні органи:

ініціюють звернення до державпартнерів шляхом надсилання відповідних запитів, листів про надання Україні міжнародної військової допомоги;

проводять перемовини, консультації з офіційними представниками держав-партнерів з питань надання Україні міжнародної військової допомоги;

беруть участь у тестових випробуваннях та презентаціях відповідних зразків озброєння, військової та спеціальної техніки, які можуть бути надані Україні як міжнародна військова допомога;
здійснюють інші заходи.

Потреба сил оборони України у міжнародній військовій допомозі формується за трьома напрямами:

1) потреба в основних зразках озброєння, військової техніки, матеріально-технічних засобах та боєприпасах на рік. Потреба формується щокварталу Головним управлінням логістики Генерального штабу Збройних Сил України на основі пропозицій служб забезпечення, які здійснюють матеріально-технічне забезпечення;

2) потреба у медичній техніці та майні на рік уточнюється командуванням Медичних сил Збройних Сил України що-кварталу на основі заявок від командувань видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України та інших військових формувань;

3) потреба у підготовці особового складу за кордоном (командирів та штабів тактичної ланки, сержантів, інструкторів, спеціалістів (медики, сапери, технічний персонал), екіпажів (розрахунків) озброєння та військової техніки іноземного виробництва у разі підтвердження партнерами факту його передачі Україні). Потреба формується Головним управлінням доктрин та підготовки Генерального штабу Збройних Сил України на основі запитів від командувань видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України та інших військових формувань.

Окремим напрямом є формування запитів до партнерів щодо надання запасних частин, приладдя і технічної документації для проведення ремонту озброєння та військової техніки, за які відповідальне командування Сил логістики Збройних Сил України.

Всі зазначені вище потреби враховують інтереси всіх складових сил оборони, що передаються в підпорядкування Головнокомандувача Збройних Сил України. Крім того, у потребах в озброєнні, військовій техніці та матеріально-технічному забезпеченні визначаються пріоритети щодо постачання військового майна. Документ про потреби надсилається через відповідні органи, структурні підрозділи Міністерства оборони України до аташе з питань оборони при посольствах іноземних держав, до Європейського командування (EUCOM), Міжнародного координаційного центру донорської допомоги та інших підрозділів, які опікуються забезпеченням матеріально-технічної допомоги. Від цих структурних підрозділів та організацій інформація передається до країн-партнерів, які приймають рішення щодо забезпечення. Розподіл міжнародної військової допомоги між силами безпеки і силами оборони здійснюється Генеральним штабом Збройних Сил з урахуванням найбільш ефективного і раціонального її використання.

Щодо обліку ММТД, яка надходить від країн-партнерів

Відповідальним з питань залучення Міністерством оборони України та Збройними Силами України ММТД, узагальнення, підготовки до державної реєстрації проектів (програм) ММТД, їх обліку, підписання контрактів, укладених на виконання проектів (програм), ведення їх обліку, контролю за використанням ММТД та здійснення поточного та/або заключного моніторингу ММТД визначено орган військового управління — Головне управління військового співробітництва Збройних Сил України.

Комісія встановила, що з березня 2022 року всі вантажі з пункту пропуску спрямовуються безпосередньо до військових частин Сил логістики Збройних Сил України. За окремими видами номенклатури ММТД направляється до військових частин та логістичних центрів Повітряних Сил, Військово-Морських Сил Збройних Сил України тощо. На цих базах проводиться перевірка технічної справності, комплектності матеріальних засобів, які ставляться на облік та передаються у військові частини. В усіх військових частинах командування веде кількісний та якісний облік ММТД.

Комісія проаналізувала, що на бухгалтерський облік ставляться такі майно і зброя, які мають аналоги у Збройних Силах України. Озброєння, що не має аналогів у Збройних Силах України, ставиться на кількісний облік, а у військових частинах утворюються комісії, які визначають орієнтовну вартість майна, що відображається в акті приймання-передачі.

Облік у Збройних Силах України ведеться службами забезпечення відповідно до номенклатури. Свою номенклатуру мають Сили логістики Збройних Сил України — основні служби забезпечення, а також командування Сухопутних військ, Сил спеціальних операцій, Військово-Морських Сил, Повітряних Сил Збройних Сил України.

Комісія також відвідала логістичні центри, склади озброєння, щоб ознайомитися з процедурами транспортування та розподілу ММТД (зокрема озброєння, наданого міжнародними партнерами України) та впевнитися у її цільовому використанні.

Щодо деяких аспектів формування потреб та розподілу ММТД центральними органами виконавчої влади Комісією у межах повноважень було направлено звернення до центральних органів виконавчої влади щодо порядку обліку, отримання та використання ММТД. Встановлено, що центральні органи виконавчої влади керуються у своїй діяльності щодо обліку ММТД Постановою Кабінету Міністрів України «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» від 15 лютого 2002 року № 153, Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану» від 5 вересня 2023 року № 953, Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації взаємодії центральних органів виконавчої влади, інших державних органів щодо залучення, отримання, передачі, обліку, моніторингу та контролю за використанням міжнародної військової допомоги для задоволення потреб сил безпеки і сил оборони у період воєнного стану» від 13 лютого 2024 року № 168 та іншими нормативно-правовими актами.

Комісією встановлено, що центральні органи виконавчої влади, інші державні органи подають через Міноборони до Генерального штабу Збройних Сил пропозиції щодо:
формування потреби в озброєнні, військовій та спеціальній техніці, матеріально-технічних засобах, роботах і послугах, необхідних для задоволення потреб сил безпеки і сил оборони, за встановленою формою, яка передбачає встановлення пріоритетності потреби озброєння, військової та спеціальної техніки, матеріально-технічних засобів, робіт та послуг, потребу на три місяці (кількість, об’єм, строки) та на певний рік;
здійснення підготовки особового складу (підрозділів), що планується передати у підпорядкування Головнокомандувачу Збройних Сил.

Національна гвардія України надала членам Комісії інформацію, що облік закріпленого озброєння і військової техніки здійснюється відповідно до вимог постанов Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства внутрішніх справ України і командувача Національної гвардії України по службах забезпечення у вартісних та кількісних показниках. Переміщення, приймання та передавання озброєння, військової техніки здійснюються на підставі рішення командувача Національної гвардії України за розпорядженням Головного управління Національної гвардії України. Для формування потреби в забезпеченні майном підрозділи (управління, відділи, служби) Головного управління Національної гвардії України подають заявки до Генерального штабу Збройних Сил України щодо дозабезпечення військових частин (підрозділів) Національної гвардії України, а також з лютого 2023 року використовуються інформаційні системи «КОРОВАЙ», «LOGFAS».

Контроль за обліком, отриманням та використанням озброєння і військової техніки, іншої ММТД здійснюється відповідальними відділами, службами забезпечення у військових частинах на місцях, у територіальних управліннях військовими частинами із складанням відповідних документів, актів, звітів тощо.

Державна прикордонна служба України надала членам Комісії перелік нормативно-правових актів, на підставі яких здійснюються формування потреби, облік, використання, моніторинг, розподіл ММТД, що включає, в тому числі, накази Міністерства внутрішніх справ України та накази Адміністрації Державної прикордонної служби України. Визначено також, що Адміністрація Державної прикордонної служби України щодня надає інформацію про отримані озброєння та військову техніку до Апарату Ради національної безпеки і оборони України з використанням інформаційно-аналітичної системи «СОТА», для інформування Координаційного центру забезпечення сил безпеки і оборони України впроваджено спеціалізоване програмне забезпечення інформаційно-комунікаційної системи планування та управління логістичним забезпеченням НАТО «LOGFAS», для координації міжнародної військової допомоги використовується інформаційно-комунікаційна система електронної взаємодії із державами-партнерами «КОРОВАЙ». Формування даних про потреби здійснюється профільними структурами Адміністрації Державної прикордонної служби України на підставі узагальнених звітів підпорядкованих підрозділів щодо укомплектованості технікою, технічними засобами, озброєнням та майном відповідно до табеля належності та потреби в забезпеченні. Контроль за розподілом майна, техніки, технічних засобів та озброєння у підпорядковані підрозділи Державної прикордонної служби України організовують регіональні управління, органи охорони державного кордону, загони морської охорони, авіаційні частини, органи забезпечення та навчальні заклади.

У зв’язку з введенням воєнного стану в Україні Державна служба України з надзвичайних ситуацій у межах компетенції здійснює заходи, необхідні для захисту безпеки населення та інтересів держави. Комісії надано інформацію щодо використання інформаційних систем, через які здійснюється інформування Міністерства оборони України та Збройних Сил України про потреби, після чого інформація надається країнам-партнерам. Так, з квітня 2023 року Державна служба України з надзвичайних ситуацій приєднана до системи «КОРОВАЙ», а збір та інформування про отриману міжнародну допомогу (гуманітарну, благодійну, ММТД) здійснюється також через сервіс підтримки логістичних операцій LOGFAS та модуль ІАС «СОТА». Також було повідомлено, що у складі Управління європейської інтеграції та міжнародного співробітництва апарату Державної служби України з надзвичайних ситуацій діє відділ міжнародної технічної допомоги та міжнародного співробітництва, серед основних завдань якого визначено організацію і координацію роботи щодо ММТД в межах компетенції, здійснення в межах повноважень заходів міжнародного співробітництва для підтримки та розвитку партнерських відносин з міжнародними організаціями, урядовими та неурядовими організаціями, іншими потенційними партнерами з розвитку з метою залучення і успішної реалізації проектів (програм) ММТД.

Членам Комісії надано перелік нормативно-правових актів, на підставі яких здійснюються формування потреб, облік, використання, моніторинг, розподіл ММТД в Національній поліції 
України. Потреба в матеріально-технічних засобах формується відповідно до встановлених переліків та норм (табелів) забезпечення (належності), штатної чисельності особового складу, з урахуванням стану забезпечення, функцій та завдань органів і підрозділів Національної поліції України, а також наявних залишків майна. З метою забезпечення органів та підрозділів Національної поліції України матеріально-технічними засобами, зокрема виробництва США та інших держав — членів НАТО, доступних за рахунок міжнародної технічної допомоги, до Головного управління логістики Генерального штабу Збройних Сил 

України надсилається інформація про актуальну потребу в озброєнні, військовій техніці та матеріально-технічних засобах для подальшого внесення до інформаційно-комунікаційної системи «КОРОВАЙ». Розподіл отриманої ММТД між органами та підрозділами здійснюється за рішенням керівництва Національної поліції України, враховуючи службову потребу відповідно до оперативного навантаження, за умови що це відповідає меті проекту ММТД, а в окремих випадках — за погодженням з країною-партнером.
Висновки Комісії

За результатами діяльності Комісія:

проаналізувала інформацію щодо логістики, розподілу, обліку, моніторингу та використання озброєння і військової техніки, що надається як ММТД;

зібрала та проаналізувала запити від міжнародних партнерів щодо звітування про використання наданої ММТД, в тому числі озброєння та військової техніки;

здійснила аналіз законодавчої бази та повноважень центральних органів виконавчої влади, Генерального штабу Збройних Сил України, Сил логістики Збройних Сил України щодо

здійснення логістики, розподілу та обліку ММТД;

здійснила поїздки до логістичних хабів в Україні та за кордоном з метою ознайомлення з процесами отримання та розподілу ММТД;

провела зустрічі з представниками країн-партнерів, які засвідчили ефективне здійснення контролю за використанням ММТД Збройними Силами України, іншими військовими формуваннями, утвореними відповідно до закону, центральними органами виконавчої влади та Комісією як органом парламентського контролю.

Комісією також були здійснені заходи щодо формування єдиного способу звітування всіх отримувачів міжнародної матеріально-технічної допомоги перед міжнародними партнерами. Так, за наслідками співпраці з представниками країн-партнерів було досягнуто домовленості про формат та періодичність надання звітів про використання наданої ММТД, насамперед озброєння та військової техніки, встановлено пріоритетність звітування щодо деяких видів озброєння.

Представники міжнародних партнерів не виявили порушень у використанні наданої ММТД, а також високо оцінили рівень організації заходів контролю за її надходженням, обліком та використанням.

Дивитися у форматі PDF >>>