Законопроєктом (реєстр. № 9485), поданим Кабінетом Міністрів України, пропонується внести зміни до Закону України «Про фізичну культуру і спорт», доповнивши статтю 1 новим терміном, та визначити поняття «адаптивний спорт» — як діяльність суб’єктів сфери фізичної культури і спорту, спрямовану на залучення осіб з інвалідністю чи осіб з обмеженнями повсякденного функціонування до занять фізичною культурою і спортом.

Також у статті 27 зазначеного закону пропонується закріпити норму про забезпечення умов для розвитку адаптивного спорту за місцем проживання та відпочинку громадян, реалізація якого покладається на місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування, які, в свою чергу, з цією метою можуть створювати центри фізичного здоров’я населення тощо.

Прийняття проєкту, на думку суб’єкта права законодавчої ініціативи, забезпечить створення умов для забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері адаптивного спорту, залучення осіб з інвалідністю чи осіб з обмеженнями повсякденного функціонування до занять фізичною культурою і спортом, їх інтеграції до суспільства, фізичної, психологічної реабілітації, сприяння можливості до самостійного способу життя та залученості до місцевої спільноти.

Слід зазначити, що порушені у законопроєкті питання значною мірою вже врегульовані чинним законодавством, зокрема у положеннях Закону України «Про фізичну культуру і спорт» — стаття 17, частина 2 статті 20, статті 24, 31, частина 2 статті 49 — врегульовано комплексне забезпечення фізкультурно-спортивної реабілітації осіб з інвалідністю, реабілітації осіб з обмеженнями повсякденного функціонування, проведення фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловило низку зауважень до законопроєкту та вважає, що оскільки чинне законодавство вже значною мірою вирішує питання щодо спорту осіб з інвалідністю, а також питання реабілітації осіб з інвалідністю та осіб з обмеженнями повсякденного функціонування, прийняття проєкту може призвести до паралельного регулювання однотипних відносин, що, у свою чергу, може негативно позначитись на правозастосуванні.

Офіс підтримки адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС) зазначає, що положення законопроєкту не суперечать міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції та праву ЄС.

У зв’язку з цим Комітет з питань молоді і спорту вважає, що законодавча ініціатива Уряду заслуговує на підтримку в частині залучення осіб з обмеженнями повсякденного функціонування до занять фізичною культурою і спортом. Водночас під час підготовки законопроєкту до другого читання необхідно розмежувати поняття «адаптивний спорт» та «спорт осіб з інвалідністю».

Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту на своєму засіданні 20 листопада 2023 року розглянув проєкт закону України про внесення змін до Закону України «Про фізичну культуру і спорт» щодо адаптивного спорту (реєстр. № 9485) та ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроєкт реєстр. № 9485 за основу з урахуванням пропозицій Комітету відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.