Українські громади повинні бути не лише адміністративними одиницями, а й активними учасниками економічного, соціального та культурного розвитку країни.

План побудований за принципом «спочатку реформи, потім гроші».

UF визначає на цьому шляху три ключові зміни.

1. Просування реформи децентралізації:

- створення правової бази для функціонування державних адміністрацій префектурного типу;

- уточнення розподілу галузевих повноважень між центральним, регіональним, субрегіональним та місцевим рівнями.

2. Посилення інструментів залучення громадян до прийняття рішень на місцевому рівні:

- розробка та впровадження механізмів, що забезпечують активну участь громадян у місцевому самоврядуванні;

- залучення громадськості до процесу прийняття рішень через публічні обговорення, громадські слухання та інші форми участі.

3. Посилення розробки та реалізації регіональної політики.

Як зазначила народна депутатка, для уряду та парламенту зафіксовано чіткі індикатори до виконання:

- III квартал 2024 р.: прийняття Постанови КМУ «Про внесення змін до Державної стратегії регіонального розвитку на 2021—2027 рр.».

- IV квартал 2024 р.: прийняття Постанови КМУ «Порядок ведення містобудівного кадастру державного рівня».

За словами Олени Шуляк, цифровізація наскрізно проходить через регіональну політику, політику відновлення та політику містобудування. «Очікуємо найближчим часом від уряду ухвалення відповідної постанови, яка дасть старт роботі містобудівного кадастру. Один із його компонентів — Єдина державна електронна система у сфері будівництва, вже три роки успішно функціонує, забезпечуючи прозорість та ефективність багатьох процесів у галузі», — зазначила політикиня.

- I квартал 2025 р.: ухвалення Закону «Про публічні консультації».

Нещодавно парламент підтримав в цілому законопроєкт № 4254, що передбачає проведення публічних консультацій усіма органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування тощо при запровадженні будь-яких управлінських рішень. І хоча він має певні недоліки в частині відсутності обов’язковості для народних депутатів України, безперечно є рухом вперед у питанні підзвітності дій влади і виконання маяків UF, зазначила Олена Шуляк.

- I квартал 2025 р.: зміни до Закону України «Про місцеві державні адміністрації». Питання, що порушується від початку реформи децентралізації, а саме реформування МДА в органи префектурного типу. Все впирається в переживання, що реформовані адміністрації матимуть забагато впливу на ОМС. Хоча насправді йдеться про відхід від застарілої системи побудови вертикалі.

- I квартал 2026 р.: зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування» в частині розмежування повноважень.

Мають набрати чинності зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та галузевого законодавства. Ці законодавчі зміни спрямовані на оптимальний розподіл повноважень між ОМС та органами виконавчої влади за принципами субсидіарності та децентралізації.

«У 2024 році потрібно оновити державну стратегію регіонального розвитку та запустити введення містобудівного кадастру. Зволікати не маємо права та часу — від цього напряму залежить ефективне відновлення країни», — зазначила Олена Шуляк.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.