Конституція Індії, прийнята в 1950 році, визначає країну як федерацію з парламентською системою. Основними органами є президент, який виконує функції глави держави, та парламент — вищий законодавчий орган Індії, котрий складається з двох палат: Верхньої (Радж’я Сабха — Рада штатів) та Нижньої (Лок Сабха — Народна палата).

Система виборів

Лок Сабха обирається прямим голосуванням, а Радж’я Сабха формують представники штатів і союзних територій. Така система забезпечує баланс влади між центром і штатами, підтримуючи демократичні принципи через регулярні вибори та представництво. Загальна кількість депутатів Верхньої палати не повинна перевищувати 250. Термін депутатських повноважень — 6 років. 238 депутатів обираються до палати законодавчими органами штатів та союзних територій пропорційно до чисельності їх населення, а 12 — призначаються президентом. Нижня палата складається з 545 депутатів і обирається прямим всенародним голосуванням терміном на 5 років.

Члени Радж’я Сабха обираються на термін у шість років, але їхні мандати оновлюються поступово, оскільки кожен третій член підлягає перевиборам що два роки. Це забезпечує стабільність і безперервність роботи палати. Представники штатів обираються на основі пропорційного представництва, що відображає населення кожного штату.

Функції та повноваження

Радж’я Сабха відіграє ключову роль у законодавчому процесі, розглядаючи законопроєкти, що надійшли з Нижньої палати (Лок Сабха). Хоча вона не може ініціювати фінансові законопроєкти, однак має право вносити поправки і затверджувати або відхиляти законопроєкти. Крім того, Радж’я Сабха також має право проводити обговорення з питань на-ціональної ваги та здійснювати контроль над виконавчою владою.
У Радж’я Сабха (Верхній палаті) є низка комітетів, котрі займаються різними аспектами законодавчого процесу та адміністративної діяльності. Комітет з питань вищого законодавства розглядає та готує законопроєкти для обговорення. Фінансовий комітет аналізує фінансові питання, бюджети і пропозиції щодо зміни податків. Комітет з питань зовнішніх справ розглядає питання, що стосуються зовнішньої політики та міжнародних відносин. Комітет з питань соціальної справедливості оцінює законопроєкти і питання, що стосуються соціального захисту та рівності. Комітет з питань оборони аналізує питання, що стосуються національної безпеки та оборонної політики. Комітет з питань науки і технологій розглядає питання, що стосуються наукових і технологічних розробок. Комітет з питань внутрішніх справ досліджує питання внутрішньої безпеки та правоохоронних органів. Комітет з питань екології та навколишнього середовища оцінює питання, що стосуються охорони довкілля та природних ресурсів. Комітет з питань прав людини розглядає питання захисту прав людини та основних свобод. Комітет з питань законодавчих процедур переглядає та рекомендує зміни до правил і процедур, які регулюють діяльність Радж’я Сабха. Комітети відіграють важливу роль у забезпеченні якісного і всебічного розгляду законодавчих ініціатив та питань, що виникають у межах функціонування парламенту Індії.

Лок Сабха (Народна палата) — Нижня палата парламенту — відіграє ключову роль у політичному процесі країни. Як важливий елемент демократії Індії вона відповідає за прийняття законів, формування уряду та контроль за діяльністю виконавчої влади. Лок Сабха — однопалатний орган, його члени представляють виборчі округи з усіх штатів і територій федерації. Кількість представництв для кожного штату пропорційна до чисельності його населення. Це забезпечує відображення інтересів громадян у парламенті, сприяючи збалансованому законодавчому процесу.

Лок Сабха є основним органом для ініціювання та прийняття законопроєктів, особливо фінансових, що стосуються бюджету країни. Вона має право затверджувати, змінювати або відхиляти законопроє-
кти, що пропонуються урядом. Лок Сабха також відіграє важливу роль у формуванні уряду: лідер партії або коаліції, яка має більшість у палаті, стає прем’єр-міністром країни.

У Народній палаті парламенту Індії працюють кілька ключових комітетів, які займаються різними аспектами законодавчого процесу і контролю над діяльністю уряду. Комітет з питань фінансів розглядає фінансові питання, бюджетні пропозиції та законопроєкти, що стосуються податків і державних витрат. Комітет з питань оборони займається питаннями національної безпеки, оборонної політики та військових витрат.

Комітет з питань зовнішніх справ оцінює питання, що стосуються зовнішньої політики, міжнародних відносин і дипломатії. Комітет з питань соціального справедливості розглядає питання соціального захисту, рівності і прав уразливих груп населення. Комітет з питань внутрішніх справ займається питаннями внутрішньої безпеки, правоохоронних органів і державного управління. Комітет з питань науки і технологій аналізує наукові та технологічні іні-ціативи, інновації та їх вплив на суспільство. Комітет з питань навколишнього середовища оцінює законопроєкти та питання, що стосуються охорони довкілля і природних ресурсів. Комітет з питань прав людини розглядає питання захисту прав людини, громадянських свобод та соціальної справедливості. Комітет з питань праці розглядає питання, що стосуються трудових відносин, умов праці та трудового законодавства. Комітет з питань законодавчих процедур переглядає і пропонує зміни до правил і процедур, що регулюють діяльність Лок Сабха. Комітет з питань урядового контролю перевіряє виконання урядових гарантій і обіцянок. Комітет з питань сільського розвитку розглядає питання, що стосуються сільського розвитку, інфраструктури та житлового будівництва.

Парламент Індії проводить свої засідання згідно з трьома сесіями щорічно: зимовою, літньою та мусонною (назва походить від сезонних мусонних дощів, які в цей період активно йдуть в Індії). Літня сесія відбувається у в червні-липні, мусонна — в липні-серпні, а зимова — в листопаді-грудні. 

Лок Сабха та Радж’я Сабха мають окремі засідання, але їх графіки часто збігаюється для узгодження законодавчих питань і обговорень.

15 серпня Індія відзначає День Незалежності — важливе свято, яке символізує здобуття країною свободи від британського колоніального правління в 1947 році. Це день, коли індійці вшановують надбання своєї культурної спадщини, героїчну боротьбу за незалежність та багатий національний спадок. Особливо вшановують пам’ять визначних історичних постатей, таких як Махатма Ганді, Джавахарлал Неру та Субхаш Чандра Бос, котрі відіграли ключову роль у здобутті країною незалежності. 

День Незалежності є не лише святом історії, а й нагадуванням про єдність і різноманіття Індії.

Відносини між Україною та Індією мають тривалу історію співпраці й розвитку. Від часу встановлення дипломатичних відносин у 1991 році, після здобуття Україною незалежності, обидві країни активно працюють над зміцненням ділових відносин у різних сферах. Індія є важливим торговим партнером для України в Азії. Основні напрями співпраці включають агропромисловий сектор, інформаційні технології, медицину, фармацевтику та промисловість. Індійські компанії інвестують в українські проєкти, а українські підприємства шукають нові можливості на індійському ринку.

Депутатська група Верховної Ради України з міжпарламентських зв’язків з Республікою Індія була створена 3 березня 2020 року. Її очолює Святослав Юраш.

«Parliamentary Bulletin» — офіційний друкований орган індійського парламенту

Індійський парламент має офіційний друкований орган під назвою «Parliamentary Bulletin». Виходить він періодично, зазвичай кожні два тижні або щомісяця. Основні теми публікацій включають 
новини про засідання парламенту, важливі законодавчі ініціативи, дебати та рішення, а також інформацію про діяльність комітетів і парламентаріїв.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.