У Комітеті з питань транспорту та інфраструктури 13-15 серпня 2024 року відбулися заходи, метою яких було попереднє обговорення оновленого тексту проєкту закону України «Про залізничний транспорт України» та підготовка нової редакції законопроєкту до реєстрації у Верховній Раді України.
Галузевий закон про залізничний транспорт є одним із пріоритетних у сфері транспорту, ухвалення якого визначено як завдання відповідно до міжнародних зобов’язань України: у межах виконання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, плану для Ukraine Facility, меморандуму з МВФ та залучення коштів позики від Міжнародного банку реконструкції та розвитку для реалізації системного проєкту DPL «Позика на підтримку політики розвитку «Основи зростання» у розмірі 1,5 млрд дол. США.
Нагадаємо, що на розгляді в Комітеті були два проєкти закону «Про залізничний транспорт України», подані народними депутатами України: реєстраційний № 1196 від 29.08.2019 р. та реєстраційний № 1196-1 від 06.09.2019 р.
10 квітня 2024 року Комітет ці законопроєкти розглянув та у висновку відзначив, що їх положення потребують суттєвих змін і не можуть бути прийняті в поточних редакціях з огляду на висловлені до законопроєктів зауваження та пропозиції, необхідність наближення національного законодавства до оновленого законодавства ЄС у сфері залізничного транспорту, а також на реалії та виклики сьогодення, особливості функціонування залізничного транспорту в умовах воєнного стану та в післявоєнний час.
З урахуванням ухваленого Комітетом рішення 25 квітня Верховна Рада України відхилила законопроєкти № 1196 (постанова № 3669-ІХ) та № 1196-1 (постанова № 3673-ІХ).
Протягом березня та квітня в Комітеті відбулося декілька зустрічей з представниками Світового банку та Європейської Комісії щодо виконання наших зобов’язань з прийняття цього закону.
За результатами зустрічей було окреслено дорожню карту та домовлено, що перед реєстрацією у Верховній Раді нового проєкту закону буде проведено його обговорення з усіма ключовими стейкхолдерами та бізнесом.
Робочою групою за участю представників Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, АТ «Українська залізниця» та Комітету було підготовлено текст проєкту закону України «Про залізничний транспорт України» в новій редакції.
Мета проєкту закону:
- підвищення ефективності управління та функціонування залізничного транспорту;
- лібералізація у цій сфері та створення умов для розвитку конкурентного середовища на ринку залізничних перевезень;
- покращення якості і доступності послуг перевезень залізницею.
Напрацьований законопроєкт презентує нову модель ринку залізничних перевезень, подібну до європейських залізничних систем, та спрямований на виконання Угоди про асоціацію, згідно з якою Україна має імплементувати в національне транспортне законодавство положення основних актів права ЄС (директив, регламентів) у сфері залізничного транспорту.
У Комітеті 13 серпня 2024 року (на засіданні підкомітету з питань залізничного транспорту), 14 серпня (на робочій нараді з представниками бізнес-спільноти, Європейської бізнес-асоціації, Американської торговельної палати в Україні, Світового банку, за участю голови Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України до Європейського Союзу І. О. Климпуш-Цинцадзе) та 15 серпня (на засіданні Комітету) відбулося обговорення оновленого законопроєкту.
Розробники презентували проєкт закону та поінформували про основні ідеї, які закладені в ньому, важливі зміни порівняно з попередніми редакціями та бачення щодо подальшого розгляду, прийняття і реалізації норм законопроєкту. Під час вказаних заходів відбулася конструктивна та предметна дискусія щодо положень законопроєкту, до якого було висловлено низку зауважень і пропозицій та зазначено про необхідність його доопрацювання.
Після додаткового опрацювання та обговорення вказаних зауважень і пропозицій, що заплановано здійснити в Комітеті найближчим часом, законопроєкт буде внесено до Верховної Ради України для його реєстрації та розгляду згідно зі встановленою процедурою.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.