21 серпня 2024 року Верховна Рада України ухвалила у другому читанні та в цілому проєкт закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури відведення земельних ділянок для розвитку цифрової інфраструктури (реєстр. № 9549).

Законом пропонується, зокрема:

1) визначити особливості порядку надання земельних ділянок для розгортання, експлуатації електронних комунікаційних мереж із встановленням, що:

- розгляд клопотання про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для зазначених цілей або надання мотивованої відмови у його наданні здійснюється відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування в межах їхніх повноважень у двотижневий строк з дня отримання такого клопотання;

- не вимагається погодження з Кабінетом Міністрів України питання зміни цільового призначення земельних ділянок державної чи комунальної власності природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, внаслідок яких земельні ділянки площею 0,05 га виводяться зі складу таких категорій для розгортання, експлуатації електронних комунікаційних мереж;

- укладення договору оренди земельної ділянки для зазначених цілей відбувається протягом двох тижнів з дати прийняття рішення відповідного органу про затвердження проєкту землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду, якщо особою, заінтересованою в передачі земельної ділянки в користування, не заявлено більш пізній строк для укладення договору оренди;

2) визначити одним із видів земельного сервітуту право розгортання, експлуатації електронних комунікаційних мереж. Передбачається, що вказаний сервітут може бути встановлений строком не менш як на п’ять років (у разі якщо сервітуарій не ініціює встановлення меншого строку), але не більшим за строк, на який земельна ділянка передана у користування.

При цьому в законі пропонується закріпити правило, за яким орган, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності або землекористувач приймає рішення про надання згоди на встановлення зазначеного земельного сервітуту на сформованій земельній ділянці та забезпечує укладення договору про встановлення земельного сервітуту або надає мотивовану відмову у його встановленні протягом двох тижнів з дня подання клопотання заявником;

3) встановити, що сесія ради з питань відведення земельних ділянок, передачі їх в оренду, встановлення земельного сервітуту, розроблення та затвердження документації із землеустрою, нормативної грошової оцінки земельних ділянок за клопотаннями осіб, заінтересованих у передачі земельної ділянки у користування для розгортання та експлуатації електронних комунікаційних мереж, скликається один раз на два тижні у разі наявності поданих до відповідної ради клопотань. При цьому строки повідомлення про рішення про скликання сесії ради депутатів і населення з цього питання скорочуються з 10 днів до п’яти календарних днів до сесії;

4) встановити, що будівництво споруд для розгортання електронних комунікаційних мереж, особою якій належить право земельного сервітуту для вказаних потреб, може здійснюватися на земельних ділянках будь-якого цільового призначення;

5) передбачити, що не вимагається встановлення земельного сервітуту або отримання інших прав користування такою земельною ділянкою у випадку реконструкції ліній електронних комунікаційних мереж (ліній зв’язку) на відповідній земельній ділянці, що здійснюється відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;

6) встановити скорочений строк розгляду відповідними органами при наданні у користування земельної ділянки або встановлення земельного сервітуту у разі розміщення лінійних об’єктів енергетичної інфраструктури, трубопроводів, інших лінійних комунікацій;

7) врегулювати порядок набуття у власність земельних ділянок державної, комунальної власності під рибогосподарськими технологічними водоймами;

8) законодавчо закріпити істотні умови договору про встановлення земельного сервітуту тощо.

Крім того, однією з новел, які пропонуються актом, є процедура формування та державної реєстрації земельних ділянок на територіях проведення бойових дій та тимчасово окупованих територіях, зокрема визначається, що це відбувається без проведення землевпорядних робіт у натурі (на місцевості). При цьому встановлюється обов’язковість уточнення відомостей Державного земельного кадастру про такі земельні ділянки після припинення дії воєнного стану.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.