Його історія розпочинається з 1990 року, коли Молдова проголосила свою незалежність. Спочатку парламент називався Верховна Рада Молдови.
Після прийняття Конституції Республіки Молдова в 1994 році орган дістав нову назву — Парламент Республіки Молдова. Це однопалатний законодавчий орган, що складається з 101 депутата, які обираються на загальних виборах строком на чотири роки. Основні функції парламенту включають прийняття законів, затвердження бюджету, контроль над урядом та представлення інтересів громадян.
Парламент провадить свою діяльність через регулярні пленарні засідання, які зазвичай відбуваються у будівлі парламенту в Кишиневі. Для ефективного виконання своїх обов’язків парламент працює в рамках кількох постійних комітетів, кожен із яких спеціалізується на певних аспектах законодавства та контролю.
Система виборів до парламенту Республіки Молдова є змішаною. Це означає, що частина депутатів обирається за пропорційною системою, а частина — за мажоритарною. Пропорційна система: 50 депутатів обираються в багатомандатних виборчих округах. Виборці голосують за партії, які проходять 5-відсотковий бар’єр, щоб потрапити до парламенту. Мажоритарна система: решта 51 депутат обирається в одномандатних округах. Кандидат, який отримує найбільшу кількість голосів у своєму окрузі, стає депутатом.
Парламент Молдови має кілька постійних комітетів, які відіграють важливу роль у процесі законодавства. Основні — це Комітет з правових питань, дисципліни та імунітету, який відповідає за законодавчі ініціативи, що стосуються правових питань та забезпечення дисципліни серед депутатів: Комітет з бюджету, фінансів і банківської діяльності — займається питаннями щодо бюджету держави, фінансів та банківського сектору; Комітет з питань освіти, науки, молоді, спорту і медіа — працює над питаннями в сферах освіти, науки, молоді, спорту та медіа; Комітет з міжнародних відносин та європейської інтеграції — зосереджений на питаннях зовнішньої політики та інтеграції Молдови в європейські структури; Комітет із соціальних питань, охорони здоров’я і сім’ї — стежить за законодавством у сфері соціального захисту, охорони здоров’я та питань сім’ї; Комітет з економічної політики, бюджетних і фінансових питань — аналізує економічну політику та розглядає питання бюджету і фінансів.
Парламент Молдови двічі на рік проводить свої сесії — весняну та осінню. Весняна сесія розпочинається в перший понеділок березня і триває до кінця липня. Осіння — стартує в перший понеділок жовтня і завершується до кінця грудня. Ці сесії забезпечують регулярне законодавче обговорення проєктів та ухвалення рішень.
Парламент Молдови відіграє ключову роль у політичному житті країни, забезпечуючи законодавчу базу для розвитку держави. Його структура, виборча система і комітети забезпечують ефективність та різноманітність у законодавчій діяльності, що є критично важливим для розвитку демократичних інститутів та стабільності в Молдові.
Дипломатичні відносини між Україною та Республікою Молдова були встановлені 10 березня 1992 року.
За результатами 2023 року, товарообіг між Україною та Республікою Молдова становив 980,8 млн дол. США, що на 8,6%, або на 92,6 млн дол. США, менше обсягів торгівлі товарами в 2022-му. Обсяги експорту українських товарів до Республіки Молдова становили 818,9 млн дол. США та зменшилися на 11,2% порівняно з 2022-м, обсяги імпорту збільшилися на 7% та становили 161,9 млн дол. США. Сальдо в торгівлі товарами за цей період позитивне для України і становить 657,0 млн дол. США. В структурі українського експорту до Молдови домінували поставки: чорних металів — 9,2% (обсяги збільшилися на 8,0% і становили 75,1 млн дол. США); деревини і виробів з деревини — 8,1% (обсяги зменшилися на 2,7% і становили 66,6 млн
дол. США); молока та молочних продуктів, яєць, натурального меду — 6,4% (обсяги збільшилися на 9,6% і становили 52,7 млн дол. США); пластмас, полімерних матеріалів — 5,3% (обсяги зменшилися на 2,0% і становили 43,1 млн дол. США); електричні машини — 4,8% (обсяги зменшилися на 11,1% і становили 39,2 млн дол. США).
За результатами 2023 року, в структурі імпорту з Молдови домінували поставки: алкогольних і безалкогольних напоїв та оцту — 21,1% (обсяги збільшилися в 2,1 разу і становили 34,1 млн дол. США); палива мінерального, нафти і продуктів її перегонки — 14,7% (обсяги зменшилися на 15,9% і становили 23,9 млн дол. США); їстівних плодів та горіхів — 8,6% (обсяги зменшилися на 6,8% і становили 14 млн дол. США); екстрактів дубильних — 7,9% (зменшилися на 15,1% і становили 12,7 млн дол. США); овочів — 5,6% (обсяги зменшилися на 14,6% і становили 9,1 млн дол. США).
Важливим інструментом розвитку двосторонньої співпраці є Міжурядова українсько-молдовська змішана комісія з питань торговельно-економічного співробітництва.
Співробітництво між країнами в культурно-гуманітарній сфері здійснюється за такими основними напрямами: культура, освіта, спорт, медицина, соціальна та молодіжна політика, культурна дипломатія, зміцнення зв’язків з автохтонними українцями. Відновлено взаємодію профільних міністерств і відомств, завдяки чому завершується опрацювання проєктів низки міжурядових та міжвідомчих угод, активізовано взаємну підтримку України та Молдови в комітетах ООН, ЮНЕСКО та інших міжнародних організаціях, проводиться обмін досвідом, розробляються нові проєкти двосторонньої співпраці в галузі культури, освіти, молоді та спорту, охорони здоров’я тощо.
Міжрегіональне і транскордонне співробітництво України з Республікою Молдова здійснюється у межах двосторонніх угод між регіонами України та Молдови, а також у рамках
Організації за демократію та економічний розвиток (ГУАМ), єврорегіонів «Нижній Дунай», «Верхній Прут» і «Дністер».
«Monitorul Oficial al Republicii Moldova» — офіційне друковане видання парламенту Молдови
Це видання є офіційним джерелом публікацій законодавчих актів, нормативних документів та інших важливих офіційних матеріалів. Періодичність виходу — двічі на тиждень, у понеділок і п’ятницю. Це забезпечує регулярне оновлення інформації та своєчасне оприлюднення важливих державних документів.
Видання охоплює широке коло тем і документів, зокрема, законодавчі акти, офіційні тексти нових законів, поправок до існуючих законів, а також ухвалені урядові декрети та постанови, нормативні документи, постанови, розпорядження, директиви та інші акти, що регулюють діяльність органів державної влади і місцевого самоврядування; оприлюднюються тексти міжнародних договорів та угод, які були ратифіковані або підписані від імені Республіки Молдова;
кти органів місцевого самоврядування, рішення місцевих рад та інші документи, що мають юридичну силу на рівні районів і міст; інформація про нові призначення на державні посади, а також звільнення з таких посад; іноді публікуються важливі рішення судів, що мають загальнодержавне значення.
«Monitorul Oficial al Republicii Moldova» є основним джерелом офіційної інформації для громадян, юристів та органів державної влади, забезпечуючи прозорість та доступність офіційних документів широкому загалу.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.