Політичний контекст країни значною мірою формувався протягом XX століття. У 1993 році Словаччина, після мирного поділу Чехословаччини, утворила незалежну державу. З моменту проголошення незалежності в 1993-му вона розвивала власну парламентську систему, зокрема, після вступу до Європейського Союзу в 2004 році та запровадження нових реформ. Сучасна Словаччина є парламентською республікою, де важливу роль у формуванні державної політики відіграє парламент.
Парламент — Національна рада Словацької Республіки (Nаrodnа rаda Slovenskej republiky) — основний законодавчий однопалатний орган країни. Основними функціями Національної ради є: прийняття законів, обрання президента Республіки, затвердження бюджету та контроль за діяльністю уряду.
Національна рада складається зі 150 депутатів, які обираються на основі пропорційної системи з відкритими списками. Депутати обираються на чотири роки. Вибори до Національної ради проводяться кожні чотири роки. Словаччина використовує партійні списки з можливістю преференційного голосування, що дозволяє виборцям впливати на розташування кандидатів у списку партії.
До основних етапів виборчого процесу належать: передвиборча кампанія, коли політичні партії та кандидати проводять кампанії для привернення голосів. Вибори, які відбуваються в один день, зазвичай проходять у вихідні.
Підрахунок голосів відбувається після закриття виборчих дільниць, результати оголошуються протягом кількох днів. Якщо жодна партія не отримує абсолютної більшо-сті, створюються коаліції для формування уряду.
Національна рада має різноманітні комітети, які відіграють ключову роль у законодавчому процесі та контролі за діяльністю уряду. Комітети здійснюють детальний розгляд законопроєктів, а також проводять аудит та перевірки урядових і державних установ. Комітет з питань бюджету відповідає за аналіз та затвердження державного бюджету. Комітет з питань внутрішніх справ займається питаннями, що стосуються правоохоронних органів і громадської безпеки. Комітет з питань зовнішньої політики контролює питання зовнішньої політики та міжнародних відносин. Комітет з питань економіки розглядає економічну політику та промисловість. Комітет з питань соціальних справ відповідає за питання соціальної політики, охорони здоров’я та освіти. Кожен комітет складається з членів парламенту, які спеціалізуються на відповідних питаннях і проводять розгляд законопроєктів та інших пропозицій, що надходять до нього.
Національна рада Словацької Республіки проводить свої сесії відповідно до встановленого розкладу двічі на рік — з весни до літа і з осені до зими. Це забезпечує регулярний розгляд законодавчих ініціатив і підтримання робочого процесу впродовж року. За необхідності, окрім регулярних сесій, Національна рада може скликати позачергові сесії для розгляду термінових питань або важливих законодавчих ініціатив. Такі сесії можуть бути скликані за рішенням голови парламенту або за поданням уряду чи певної групи депутатів.
Україна однією з перших країн світу 1 сiчня 1993 року визнала державну незалежність Словацької Республіки
При цьому, відповідно до принципу правонаступництва, а також враховуючи відповідні домовленості сторін, на сьогодні офіційною датою встановлення дипломатичних відносин вважається 1 січня 1934 року. В новітній час, після отримання Україною та Словацькою Республікою незалежності, дипломатичні відносини мiж державами були відновлені. В Братиславі та Києві діють, відповідно, українське та словацьке посольства. У 2000-му відкрито Генеральне консульство СР в Ужгороді.
Відповідно до офіційних статистичних даних України, за січень—жовтень 2023-го товарообіг між Україною та Словаччиною становив 2 248,7 млн дол. США, що на 6,9%, або на 146,1 млн дол. США, більше обсягів торгівлі товарами за відповідний період минулого року. Обсяги експорту українських товарів до Словаччини становили 931,5 млн дол. США та зменшилися на 29,2% (-384,0 млн дол. США). Обсяги імпорту зросли на 67,4% (+530,1 млн дол. США) та становили 1 317,2 млн дол. США. Сальдо в торгівлі товарами за цей період негативне для
України і становить -385,7 млн дол. США. У структурі експорту українських товарів до Словаччини переважають поставки: руд, шлаків і золи — 46,0%; м’яса та їстівних субпродук-
тів — 9,8%; електричних машин — 9,3%; палив мінеральних, нафти і продуктів її перегонки — 6,9%; зернових культур — 6,3%; деревини і виробів з деревини — 3,4%; залізничних локомотивів — 2,6%.
У структурі імпорту словацьких товарів домінують поставки: палив мінеральних, нафти і продуктів її перегонки — 36,5%; засобів наземного транспорту, крім залізничного — 22,0%; чорних металів — 9,5%; пластмас, полімерних матеріалів — 4,3%; електричних машин — 3,6%; реакторів ядерних, котлів, машин — 3,3%.
За результатами 2022 року Словаччина займала 9-те місце за обсягами двосторонньої торгівлі між Україною та країнами Європи з питомою вагою 4,2% від загального обсягу.
Обсяги торгівлі товарами та послугами становили 2 566,6 млн дол. США та збільшилися порівняно з 2021 роком на 28,2%, експорт становив 1 543,2 млн дол. США і збільшився на 48,1%, імпорт 1 023,4 млн дол. США та зріс на 6,6%, сальдо позитивне — +519,8 млн дол. США. В структурі товарного експорту переважали поставки: руд, шлаків і золи — 37,2%; палив мінеральних, нафти і продук-тів її перегонки — 19,5%; зернових культур — 7,6%; електричних машин — 7,6%; насіння і плодів олійних рослин — 5,6%; м’яса та їстівних субпродук-тів — 4,3%; деревини і виробів з деревини — 2,9%. У структурі товарного імпорту домінували поставки: палив мінеральних, нафти і продуктів її перегонки — 33,5%; засобів наземного транспорту, крім залізничного —12,0%; чорних металів — 10,8%; пластмас, полімерних матеріалів — 5,6%; реакторів ядерних, котлів, машин — 4,8%; електричних машин — 4,8%; паперу та картону — 3,1%. Торгівля послугами становила 73,7 млн дол. США, порівняно з 2021 роком зменшилася на 11,3%, експорт — 38,8 млн дол. США (-20,7%), імпорт — 34,9 млн дол. США (-11,4%), сальдо позитивне — +3,9 млн дол. США.
У структурі українського експорту послуг до Словаччини домінували: транспортні послуги — 63%, послуги з переробки матеріальних ресурсів — 12,3%, послуги у сфері телекомунікацій — 5,4%. У структурі імпорту послуг зі Словаччини домінували: транспортні послуги — 73,9%; послуги в сфері телекомунікацій — 11,7%.
«Zbierka z
Тут публікуються нові закони, постанови та інші офіційні акти, прийняті парламентом Словаччини. Офіційні документи оприлюднюються щоденно, а за потреби виходять спеціальні випуски.
Це дозволяє оперативно інформувати громадськість про нові законодавчі акти та інші важливі документи. Тематика видання — офіційні тексти законів, ухвалених Національною радою, постанови уряду, акти, які регулюють різні аспекти державного управління і виконання законів, важливі рішення Конституційного суду Словаччини, які мають юридичну силу і впливають на застосування законів, підзаконні акти, що деталізують і конкретизують положення законів, інші офіційні документи — протоколи засідань парламенту, повідомлення про зміни в законодавстві, офіційні заяви.
Окрім друкованої версії, видання також виходить в електронному форматі на офіційному вебсайті Національної ради Словаччини, що забезпечує легкий доступ до актуальної інформації.
Воно є основним джерелом правової інформації для юристів, державних службовців, а також для громадян, які цікавляться офіційними документами та змінами в законодавстві країни.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.