Незалежність була досягнута завдяки тривалим переговорам між британським урядом і місцевими політичними лідерами, що привело до створення нової конституції. Цей документ визначив основи демократичного управління і положення про формування парламенту.
Після здобуття незалежності Малайзія стала федерацією, що спочатку складалася з 13 штатів і 3 федеральних територій. Кожен штат має свою власну асамблею, яка виконує функції законодавчої влади на рівні штату.
У 1963 році Малайзія розширила свою федерацію, включивши Сабах і Сарвак, а також Сінгапур. Однак у 1965-му Сінгапур вийшов зі складу федерації, що потребувало змін у конституції та структурі парламенту, щоб відобразити нові реалії країни.
Сучасний парламент Малайзії є двопалатним.
Нижня палата (Dewan Rakyat) — депутати парламенту — має 222 місця. Члени Dewan Rakyat обираються на п’ять років шляхом загальних виборів. Вони проводяться за системою First-Past-the-Post, де кандидат із найбільшою кількістю голосів у виборчому окрузі отримує місце в парламенті. Це забезпечує безпосереднє представництво виборців.
Верхня палата парламенту — Рада представників (Dewan Negara) — складається з 70 членів. Із них 26 членів призначаються королем за рекомендацією прем’єр-міністра країни, а 44 — обираються штатними асамблеями.
Штатні асамблеї у Малайзії — це законодавчі органи, що функціонують на рівні штатів у країні. Малайзія є федерацією, і її територія розподілена на 13 штатів і 3 федеральні території.
Кожен штат має свою власну асамблею, яка виконує функції законодавчої влади. Штатні асамблеї приймають закони, що регулюють місцеві питання, такі як освіта, охорона здоров’я, земельні питання та інші аспекти, які стосуються життя в конкретному штаті, затверджують бюджет штату і контролюють витрати на місцеві потреби, мають можливість контролювати дії виконавчої влади на рівні штату, включаючи моніторинг діяльності державних установ і служб. Штатні асамблеї складаються з обраних депутатів, які представляють різні політичні партії та групи населення. Кількість депутатів у кожній асамблеї може варіюватися залежно від розміру та населення штату.
Члени Dewan Negara виконують свої обов’язки впродовж шести років, а кожні три роки відбувається часткове оновлення складу палати. Рада представників має обмежені законодавчі повноваження, зосереджуючи свою діяльність на перегляді актуальності чинного законодавства та консультаціях.
Парламент Малайзії функціонує завдяки кільком ключовим комітетам, які відіграють важливу роль у законодавчій діяльності. Комітет з фінансів займається детальним аналізом державного бюджету, фінансової звітності та витрат; забезпечує контроль за фінансовими ресурсами країни та прозорість у їх використанні. Комітет з правосуддя та конституційних питань розглядає законопроєкти, що стосуються судової системи, прав і свобод громадян, а також змін до конституції. Комітет з питань внутрішніх справ вивчає законодавство і політику стосовно безпеки, правопорядку та управління внутрішніми справами; оцінює ефективність політики у сфері безпеки та правозахисту. Комітет з освіти і науки аналізує законодавчі ініціативи у сфері освіти і науки, сприяє розвиткові освітньої політики та підтримує наукові дослідження. Комітет з охорони здоров’я відповідає за питання, що стосуються національної системи охорони здоров’я, включаючи законодавчі ініціативи в галузі медицини та здоров’я населення.
Комітети проводять розгляд законопроєктів, підготовку рекомендацій для обговорення в парламенті, організовують слухання та запрошують експертів для отримання додаткової інформації. Це дозволяє парламенту приймати обґрунтованіші рішення.
Парламент Малайзії є важливим елементом політичної системи країни, забезпечуючи законодавчий процес і контроль над урядом. Його структура, включаючи двопалатну систему, комітети та виборчу систему, відображає як традиції британського парламентаризму, так і місцеві умови. Комітети відіграють ключову роль у підготовці та перевірці законопроєктів, забезпечуючи ефективність і справедливість законодавчого процесу. Виборча система, в свою чергу, забезпечує пряме представництво населення і сприяє стабільності уряду.
«Hansard» — офіційний звіт про засідання парламенту Малайзійської Федерації
До нього також включено обговорення законопроєктів, дебати, промови і виступи членів парламенту. Це документ, що детально фіксує парламентську діяльність, служить для забезпечення прозорості та публічності процесів, які відбуваються у парламенті. «Hansard» у Малайзії не є газетою чи журналом у традиційному розумінні.
Це офіційний стенографічний звіт або протокол засідань парламенту, якмй публікується щоденно під час сесій. Серія друкованих документів, які детально фіксують всі дебати, виступи та обговорення, видається на регулярній основі під час сесій парламенту. «Hansard» часто використовується як офіційний документ у судових справах або при аналізі політичних рішень та дебатів.
Виходить малайською мовою (Bahasa Malaysia). В окремих випадках може бути включено переклад або резюме іншими мовами. Назва «Hansard» походить від прізвища Томаса Хансарда, який почав оприлюднювати парламентські дебати у Великій Британії у 1803 році. Його ім’я стало синонімом для всіх подальших стенографічних звітів про парламентські засідання.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.