Парламент Румунії має двопалатну структуру.
Палата депутатів (Camera DeputaЫilor) — основна палата парламенту, налічує 329 членів, які обираються на чотирирічний термін за пропорційною системою з використанням закритих списків партій. Румунія поділена на виборчі округи (по одному округу на кожну адміністративну одиницю і один округ для столиці Бухареста), в межах яких обираються депутати. Кількість мандатів у кожному окрузі пропорційна його населенню. На виборах використовується пропорційне представництво за системою Д’Ондта, або найбільшого залишку. Для отримання мандатів партії повинні набрати не менше 5 відсотків голосів на національному рівні або 20 відсотків голосів у виборчому окрузі.
Сенат (Senatul) є верхньою палатою парламенту. Має 136 членів, які також обираються на чотирирічний термін, але система виборів до Сенату відрізняється від Палати депутатів — застосовується пропорційна виборча система з використанням закритих списків партій, але вибори відбуваються за більшістю в одномандатних виборчих округах, які відповідають адміністративним одиницям, кількість мандатів на кожен округ пропорційна його населенню. Для отримання мандатів партії повинні набрати не менше 5 відсотків голосів на національному рівні.
Організація і контроль виборів здійснюються Центральною виборчою комісією Румунії, яка забезпечує дотримання виборчого законодавства і чесність процесу. Ця система спрямована на забезпечення представництва різних політичних сил у парламенті, зокрема, через пропорційний розподіл мандатів на основі отриманих голосів.
В обох палатах парламенту створено різноманітні комітети, котрі відповідають за різні сфери законодавчої роботи, кожен з яких має конкретні обов’язки та спеціалізації. Основні комітети та їх функції: Комітет з питань бюджету, фінансів і банківської діяльності розглядає законопроєкти та ініціативи, що стосуються державного бюджету, фінансової політики, податкового законодавства та банківської системи.
Комітет з питань правосуддя аналізує законопроєкти та ініціативи щодо правосуддя, судової системи, кримінального і цивільного права, прав людини та боротьби з корупцією.
Комітет з питань внутрішніх справ вивчає питання, що стосуються безпеки, поліції, громадського порядку, імміграції та надзвичайних ситуацій.
Комітет з питань соціальної політики, роботи і здоров’я оцінює законодавство і політику в сферах соціального забезпечення, праці, охорони здоров’я, освіти та соціального захисту.
Комітет з питань освіти, науки, молоді та спорту розглядає законопроєкти та ініціативи в галузях освіти, науки, молодіжної політики і спорту.
Комітет з питань економіки, промисловості та послуг аналізує законопроєкти та ініціативи стосовно економічного розвитку, промисловості, торгівлі та послуг.
Комітет з питань навколишнього середовища і зміни клімату оцінює законодавство та ініціативи щодо охорони довкілля, управління природними ресурсами і боротьби зі змінами клімату.
Комітет з питань закордонних справ розглядає питання зовнішньої політики, міжнародних відносин і дипломатії.
Комітет з питань оборони, громадської безпеки і національної безпеки аналізує законодавство та ініціативи щодо оборони, громадської та національної безпеки.
Комітет з питань місцевого самоврядування вивчає питання стосовно місцевого самоврядування, адміністративно-територіального устрою та децентралізації.
Комітет з питань європейських справ розглядає питання, що стосуються європейської інтеграції, реалізації європейських політик і норм.
Комітет з питань культури та національної спадщини аналізує законодавство та ініціативи щодо культурної політики, охорони культурної спадщини та розвитку культурних інститутів.
Комітет з питань транспорту та інфраструктури розглядає законопроєкти та ініціативи в галузях транспорту, дорожньої інфраструктури і мобільності.
Ці комітети відіграють ключову роль у підготовці та розгляді законодавчих ініціатив, контролі за виконанням законів і формуванні політики у відповідних сферах. Кожен з них складається з депутатів Палати, які спеціалізуються на відповідних темах та працюють над детальним вивченням і підготовкою питань для обговорення на пленарних засіданнях. Комітети можуть також спеціалізуватися на інших темах, таких як екологія, інфраструктура, внутрішні справи тощо.
Комітети Сенату відрізняються від тих, що працюють у Палаті депутатів, хоча багато з їх функцій і завдань схожі, основні комітети обох палат можуть мати спільні теми, але їх склад і назви можуть відрізнятися.
Важливо зазначити, що назви і конкретні функції комітетів можуть змінюватися, а їх діяльність — варіюватися відповідно до потреб законодавчого процесу. Комітети обох палат виконують ключову роль у формуванні та перевірці законопроєктів, але їх спеціалізація та структурування можуть відрізнятися в залежності від специфіки роботи кожної палати.
«Monitorul Oficial» — офіційний друкований орган парламенту Румунії
«Monitorul Oficial» виходить щодня. У ньому публікуються важливі документи, що стосуються правового і адміністративного життя країни.
Основна тематика публікацій включає нові закони, прийняті парламентом, офіційні акти президента, рішення і постанови, які ухвалюються урядом, документи від міністерств та інших адміністративних установ, рішення і постанови місцевих рад та органів влади, правила, інструкції та регуляційні норми.
«Monitorul Oficial» розповсюджується по всій території Румунії. Він виходить як у друкованій формі, так і в електронному вигляді — на офіційному вебсайті органу, що надає зручний доступ до актуальних публікацій для громадян та фахівців. Видання відіграє важливу роль у забезпеченні прозорості й доступності законодавчих та адміністративних актів для всіх зацікавлених осіб.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.